Gå til innhold

Tips til bryllupsreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil bare si at hvis det er noen som er usikkret på hvor de har lyst til å dra på bryllupsreise, så kan jeg anbefale Mauritius!!! :hoppe::hoppe: Der var utrolig deilig å være. Vi var der i februar( Giftet oss i juli, men valgte å ta bryllupsreisen på vinteren) Det er helt utrolig der nede! Vi hadde noen helt fantastiske uker der nede, og været var helt knall!! Selve turen koster litt, men det var verdt hver krone. Men det var ikke dyrt der nede. Da vi var der i februar i år var kursen 100 mauritiske rupier 20 norske kroner. Og for å leie taxi en hel dag kostet det 1300 rupier altså 260 kr. Det er jo ingen ting. Og da hadde vi taxi hele dagen, rundt på øya. Han ventet på oss i flere timer, hvis vi ønsket å tilbringe lengre tid på et sted. De er veldig gjest frie. Jeg har veldig lyst til å dra tilbake. Har lyst til å oppleve alt igjen. Katamaran tur <--Meget bra tur!!

Den turen var virkelig et minne for livet!

Lilletrollet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! Bare ikke dra når vi ha sommer, for da har de vinter... Og prisen kan man fint halvere ved å bestille fra utlandet (vi gjorde det).

Masse å oppleve, men det er veldig turistifisert!

Skrevet

Vi overveier veldig Mauritius...

Vi gifter oss i september, så bryllupsreisen blir i slutten av september /begynnelsen av oktober . Hvordan er klimaet der da ?

Tar det lang tid å fly dit ? (Har et lite snev av flyskrekk) :-?

Skrevet

September/oktober er vår høst, da vil de ha sin vår - tror jeg. Det er veldig fint der når det er vår. Jeg mener å huske at man skal ligge unna nyåret fordi da er det masse vinder og regn. Søk litt på nettet, så vil du finne (www.mauritius.com er et godt utgangspunkt - det var der vi bestilte fra og Mary ga knall service!).

Vi reiste med British Airlines - fra Oslo til London og videre fra London til Mauritius. Tror de er de eneste som har direkteflyvning (Lufthansa og Air France skal mellomlande i alle gamle kolonier). Flyturen fra London til Mauritius tok i underkant av 10 timer (på natta = sovetablett og sove). Returen tok i overkant av 10 timer (på dagen). Flyene hadde høy kvalitet og det var tvskjermer til alle - med masse filmer og serier hele veien. Jeg har ikke flyskrekk, men gruet meg forferdelig til flyreisen på grunn av lengden. Men det gikk overraskende bra - selv på returen når jeg ikke sov mer enn en time. Snacks og drikke serveres kontinuerlig og jeg mener vi fikk to måltider om bord.

Ellers vil jeg komme med en anbefaling om å ikke velge hotell helt på syd- eller nordspissen. Der er det visst dårligere vær og mer vind enn mer midt på øya. De fineste hotellene ligger nord-vest eller nord, noen få nord-øst. Vi valgte 5-stjerners og det var 5-stjerners! Service, uansett, døgnet rundt!!!

Vi tok haugevis av bilder som kan sees her:

http://www.zeromindset.com/merete/photos/

Vi gjorde følgende da vi var der:

- Nøt masse lokal mat, spesielt fisk

Spiste dog ikke mat hvorsomhelst, selv om vi tok magetabletter hele tiden

- Så den berømte botaniske hagen

Merkelig med planter fra hele verden, med billig guide

- Shoppet i Port Louis' marked

Prut, prut, prut - og si no thanks

- Leide drosje i to dager

Kjørte rundt hele øya, kostet ca. 900kr inkludert driks

- Var i krokodillepark

Der serverte de krokodillehamburger..., gratis guide

- Besøkte hellige Grand Bassin

Like hellig som Ganges

- Så River Georges

Ei elv ...

- Kjørte 4hjulsmotorsykler i naturen en dag

Helt rått, virkelig noe å anbefale!

- Fisket en hel dag

Fikk 1 fisk

- Cruiset langs øya en dag

Leide båt alene, fikk fiske litt (fikk 1 fisk-hai)

- Dykket med Blue Safari

Fikk se fisker og vrak (artificial reeves)

- Kjøpte indiske drakter til meg og mannen

Betalte ca. 1000kr for to fulle sett til meg (sko, klær, smykker) og ett fullt sett til mannen

Shoppet litt mer, blant annet en ekstra koffert til alt vi hadde kjøpt ... En ting er sikkert: man kan ikke være på Mauritius uten å få med seg Dodoene!

PS: drosjene venter for 1kr (eller var det 6kr) timen, den første timen er gratis

Jeg glemte å si at det står i bøkene at de snakker fransk på Mauritus og det gjør de. Men de snakker ikke særlig forståelig fransk da deres morsmål er kreolsk (en dialekt av fransk). De aller, aller fleste snakker dog godt forståelig engelsk. Jeg prøvde meg på fransk, men hadde glemt en del og mannen kan ikke fransk, så da slo de over på engelsk på null komma niks.

Skrevet

Tuuuusen takk for nyttig info :blomst:

Nå fikk jeg enda mere lyst til å dra dit :P

Skrevet

Jeg kom på en festlig ting når det gjelder kjøpepress på marked... Vi slet med at vi så turist ut og alle skulle ha oss til å kjøpe alt. "Special prize for you madame" vet dere... Så kom min mann på noe smart til en veldig innpåsliten krydderselger (sagt på veldig grebråkken engelsk - med vilje): "In Norway, where we live, we are not allowed to import that kind of products. The Police beleive it is drugs.". Det funka umiddelbart! :D

Og det var nok av nothankyous (sånne som henger på deg for å selge). Det uttrykket lært jeg av en seksåring da jeg var i Zambia for noen år siden. :)

Skrevet

Vi fløy fra Oslo til Brussel og videre fra Brussel med Air Mauritius! Kjempe fine fly, total fly tid var 13 timer. Men det gikk ganske fort, da vi sov på flyet. Vi var på Mauritius i februar, det er den varmeste tiden der nede. Var helt fantastisk. Må si at jeg vil reise ned igjen på den tiden. Vi reiste med Norsk reise byrå, go selvfølgelig er det litt dyrere enn hvis man fikser reise fra utlandet.Men det var veldig greit å ha en å spørre hvis man lurte på ting. Og det må sies at vi ble vær fast der nede pga syklon,men det tok vi med knusende ro. Det var litt vind, men vi fikk så god sørvis på hotellet, og vi fikk en ekstra dag der nede.

Vi hadde ingen problemer med språket der nede, alle de vi var i kontakt med snakket veldig godt engelsk. Og vi ble kjent med en del innfødte,som hjalp oss med å finne butikker som ikke var bare "turist" shopps. De er utrolig høfflige der nede, og jeg opplevde egentlig ikke noe veldig mas om handling.Selvfølgelig på markeds plasser, men ellers var det ikke så ille. Noe var det,men ikke mere enn i "syden".

Hva vi gjorde:

- Var på rundreise på øya, fikk oppleve te plantasjer, rom og vanilje plantasjer (de har en veldig god vaniljerom drink der nede)

- Var på ulike kollonihus.

- Marked. Var på et ganske stort marked på et sted som heter Flaq.

- :hjerte: Kjøpte seg skredder sydd dress der nede,i Flaq som kostet 1200 kr.

- Var i Port Louis og så den kjente dodo fuglen.

- Var i pamplemousse botanical garden.

- krokodilleparken (det var som å gå inn i et forhistorisk rom,det var gigantiske skilpadder som vandret rundt oss,den eldste var over 90 år.)

- Katamaran tur,med snorkling og delfiner!!!!! Helt knall tur. Ligger og soler seg på dekk,mens man blir servert det man vil ha av drikke. Så stopper båten og man griller sverdfisk og kylling. NAM!!! Helt utrolig tur. Må oppleves.

- Heldags turer rundt om på øya.

- Masse shopping.

Det var så mye at jeg klarer ikke ramse opp alt her. Men jeg anbefaler turen på det sterkeste. Vi bodde på et sted som het Trou d`Eau Douce. Og det var helt utrolig. Hotell personalet ar fantastiske og vi hadde halv pansjon. Det vil si frokost og middag innkludert i prisen. Og vi hadde 4 retters middag hver dag. Da fikk man velge blandt 4 hovedretter. Mye av maten var god, spesielt fisk var veldig godt der nede(og jeg er ganske kresen på å bestille fisk når jeg er ute.)

Jeg håper virkelig jeg kommer tilbake dit en gang.

Klemmer fra Lilletrollet

Skrevet

Nok en gang : tusen takk :P

Er imponert over hvor behjelpelige dere er her inne :kghjerte:

Skrevet

Vi kjøpte oss noen bøker om Mauritius før vi dro, og en jeg likte var Bradt`s bok om Mauritius (- Rodrigues - Reunion)

Den anbefaler jeg å lese i. Det var noen andre også, men den var bra.

Lilletrollet

Skrevet

Min svigersøster reiste til Mauritius på brylluppsreise og er super fornøyd =)

Skrevet
Jeg kom på en festlig ting når det gjelder kjøpepress på marked... Vi slet med at vi så turist ut og alle skulle ha oss til å kjøpe alt. "Special prize for you madame" vet dere... Så kom min mann på noe smart til en veldig innpåsliten krydderselger (sagt på veldig grebråkken engelsk - med vilje): "In Norway' date= where we live, we are not allowed to import that kind of products. The Police beleive it is drugs.". Det funka umiddelbart! :D

Knallbra!!!! :ler:

Skrevet

Jeg er så usikker når det gjelder bryllupsreise..På en måte vil jeg dra, på en annen måte vil jeg helst være hjemme! Vi har diskutert diverse reisemål, men jeg varierer mellom flere..Greier ikke helt bestemme meg! Finner alle fordelene og så får den minste bakdel meg til å skifte mening! Nei, kanskje det er best å være hjemme...?Vi snakket om Mauritius i går, men så fikk jeg høre det var sånne hvite slanger i vannet og da fikk jeg helt angst!!! Spørs om turen går til Karibien og Ft. Lauderdale hvis det blir noe!! Men så tenker jeg på terroren osv..Hm, til å bli sprø av dette :roll:

Skrevet

Hvite slanger i vennet??? :o Har jeg aldri hørt om! Det var ingen giftige eller farlig dyr på øya,bortsett fra et par fiske sorter. Og selvfølgelig skal man være litt forsiktig med å tråkke ned på korall rev,men ellers var det ingen dyr å være redd for! (kanskje noe jeg ikke fikk med meg......)

Når det gjelder å dra på bryllups reise,så trenger man jo ikke å dra rett etter bryllupet. Vi dro et 1/2 år etter på. Og det var helt knall for vårt vedkommende. Hadde det romantisk allikevel vi!!

Lilletrollet

Skrevet
Og selvfølgelig skal man være litt forsiktig med å tråkke ned på korall rev,men ellers var det ingen dyr å være redd for!

Please ikke tråkke på korallrevene!!!!! :o De blir ødelagt! (og ikke mate fiskene, ta med koraller etc)

Tingeling

Skrevet

Man skal selvfølgelig ikke tråkke ned på korall rev med hensikt og vilje,men man må være litt forsiktig på hvor man setter bena sine. Døde koraller som er blitt skyldt i land har man lov til å ta med seg. I allefall i følge reise guiden vår! Så jeg har et par eksemplarer av koraller fra Mauritius-helt lovlig!!

Lilletrollet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...