AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #1 Skrevet 22. desember 2011 Jeg er fryktelig dårlig på å lese om regler/paragrafer/prosenter/tall. Så selv om jeg har prøvd å sette meg inn i dette med pensjonsopptjening så skjønner jeg ikke stort. Jeg er litt bekymra for pensjonisttilværelsen min, selv om den er 30 år fram i tid. Har jo ikke lyst til å bli minstepensjonist. Men så har jeg ikke tjent inn stort, tror jeg. Jeg har vært student i mange år, og har vært en del arbeidsledig innimellom studier. Da har jeg jo jobbet litt likevel, som vikar og i kortere oppdrag. Men jobb i 100% stilling over tid har det vært lite av. Det jeg lurer på er egentlig om det går an å se på hvor mye jeg minimum må ha jobbet for å bli mer enn minstepensjonist?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #3 Skrevet 22. desember 2011 Jeg vil også bare nevne at det i løpet av 30 år kommer til å skje _mye_ nytt når det gjelder pensjon. Det forandres hele tiden.. NAV har fine sider om pensjon. Om jeg husker riktig, så kan man vel logge seg inn der og se hvordan det står til med pensjonssparingen? http://www.nav.no/Pensjon/Animasjonsfilm+om+alderspensjon.290542.cms
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #4 Skrevet 22. desember 2011 Tror egentlig ikke jeg ville vært så bekymret for pensjon ut fra dagens regler. Men kanskje litt mer bekymret generelt sett, men ikke fordi jeg er redd for å ha jobbet for lite eller mye. Jeg tror presset på de sosiale godene vil være så stort om en 20-40 års tid at det likevel ikke vil være stort igjen til pensjon selv om man er godt skodd etter dagens regler. Og vi må nok også regne med at dagens regler vil utvikle seg i de kommende pensjonistenes disfavør. Med andre ord vil nok det lureste være å ordne sin egen pensjonssparing, så får en heller ta det som folketrygden tilbyr om 30 år som en eventuell bonus, for i verste fall får man ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå