Gå til innhold

fra prosenttrekk til tabellkort - hva er "best"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tjente i fjor 127 000 kroner, året før der 117 000. Jeg har alltid hatt prosentkort med 21%, men bedt om å bli trukket 28%. Dette fordi jeg er student og liker å få den summen som betales tilbake på skatten i juni når jeg ikke har stipend den mnd.

Nå har jeg fått tabelltrekk og sitter her og er usikker på hva jeg egentlig syntes. Har søkt litt rundt og ser mange argumenterer med at for oss med lav inntekt vil man nesten alltid gå i null med tabell, men jeg har jo likt nettopp det at jeg faktisk fikk tilbakebetaling. Tabellen jeg følger er 7100 og jeg tjener vanligvis mellom 5000kr og 8500kr i mnd, alt etter årstiden (butikk med en del ekstra rundt jul og sommer).

Så er spørsmålet mitt, kan jeg be arbeidsgiver å trekke meg i prosent slik jeg alltid har gjort det? Evenetuelt, kan jeg be om at det trekkes en fast sum i mnd, f.eks. at jeg betaler 1430kr skatt (tilsvarende det jeg må betale om jeg tjener 8600kr) hver mnd?

Dere som er studenter og tjener ca summen som meg, hva gjør dere?

(Jepp, jeg innrømmer det, jeg har sånn ca null peiling :fnise: )

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Jeg foretrekker prosenttrekk, for det gjør det lettere for en dyskalkuliker som meg å holde orden på at jeg betaler nok. Og jeg ber alltid om at det trekkes 36% skatt, selv om skattekortet mitt sier 32-33%. Jeg er dårlig på å spare, så det å få penger igjen på skatten er gull verdt for meg.

Du kan be om skattekort om du ønsker det. Da får du nytt skattekort, og om du synes prosentsatsen er for lav kan du bare øke den til det du ønsker.

Ellers har jeg også hørt om en del som ber arbeidsgiver trekke et fast beløp ekstra i skatt. F.eks. at du betaler den skatten du skal ut fra tabell, og så i tillegg betaler f.eks. 500 kr pr mnd. Jeg vil anta at det er enkelt og greit å be arbeidsgiver om et slikt ekstratrekk.

Den generelle regelen er vel at du ikke får lov til å betale mindre skatt enn det som står på skattekortet, men du får lov å betale så mye ekstra som du vil.

Skrevet

Jepp, ikke noe problem å be arbeidsgiver trekke f.eks. 1000 kroner mer enn tabellen tilsier hver måned.

Skrevet

Takk for svar :)

Da ber ejg arbeidsgiver trekke meg 28% som vanlig :) Jeg trenger ikke de pengene når jeg før lønn, men jeg trenger de når jeg ikke får utbetalt lånet i juni og har jobbet lite de forgående mnd pga eksamen, så da er det lettere for meg å "spare" dem på denne måten (Og ja, jeg vet at man kan få utbetalingen på andre tidspunkt enn i juni, men jeg ønsker like vel å gjøre det på denne måten)

Skrevet

Tror du har misforstått litt, du kan ikke velge om du vil betale tabell eller prosent. Har du fått tabellkort er arbeidsgiver pliktig til å følge det, dersom du ikke leverer det inn trekker de 50% av lønnen din i skatt. Men du kan be de trekke et visst beløp i tillegg til tabelltrekken som nevnt over her, f.eks 500 kr i mnd.

Skrevet

Ok, jeg trodde det var tabell som lå i grunn og at jeg ikke kunne trekke mindre, men at jeg kunne be om en viss prosent i stede for. Men kan man be om nytt skattekort med prosent? Jeg har biarbeidsgiver om sommeren, her skal jeg jo egentlig trekkes 36% når jeg følger tabelltrekk hos hovedarbeodsgiver, jeg har tidligere trukket 28% hos hoved og fulgt skattekortets prosent hos bi...

Skrevet

Hvert år får jeg tilsendt skattekort med tabelltrekk, og hvert år må jeg be om å få tilsendt nytt skattekort med prosenttrekk. Som student og med variabel inntekt er det helt håpløst med tabelltrekk, og siden man uansett ender opp med å betale det samme velger jeg prosent. Da har jeg bedre oversikt.

Noen måneder tjener jeg 2000. Andre måneder 20 000. Men om man har fast månedslønn gjennom hele året er det nok greit med tabelltrekk.

Skrevet (endret)

Tror du har misforstått litt, du kan ikke velge om du vil betale tabell eller prosent. Har du fått tabellkort er arbeidsgiver pliktig til å følge det, dersom du ikke leverer det inn trekker de 50% av lønnen din i skatt. Men du kan be de trekke et visst beløp i tillegg til tabelltrekken som nevnt over her, f.eks 500 kr i mnd.

Dette er bare tull.

Selvfølgelig kan du velge. Det er bare å gå inn på skatteetatens hjemmesider og fylle inn skjemaet for å få tilsendt nytt skattekort. Det er en avkrysning der du kan be om å få prosent i stedet for tabell.

Edit: logga inn og sjekka på skatteetaten. "Post 2.1.1.1 Har du flere arbeidsgivere eller behov for prosentkort? - Har du flere arbeidsgivere eller er det store variasjoner i lønnsinntekten fra måned til måned vil prosentkort med en fast trekkprosent gi et riktigere skattetrekk." Krysser du av for denne får du tilsendt skattekort med prosenttrekk.

Endret av solkrem
  • Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har nettopp gjort det som solkrem beskriver, så da får jeg nytt skattekort.

Har samme problem hvert år jeg også. De setter et rimelig vilkårlig beløp og sender meg tabelltrekk. Jeg går inn og endrer, og ber om prosenttrekk. Ikke den mest hyggelige juletradisjonen jeg har, men skjer altså hvert eneste år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...