Gå til innhold

Nødvendig å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et ungt par som har snakket en del om å begynne å trene, hvorvidt det er nødvendig for oss og om vi skal ta oss råd til det osv.

Litt om oss:

Vi er 22 og 24 år, begge har trent hele livet - men sluttet pga skader (kne og ryggskader). Begge er skadet i den forstand at vi må ha tilpasset trening i så fall. Nå har vi to hunder som vi går ca 2-6 timer (i skog) med hver dag. I tilegg er vi en del ute og trener med de, leker osv. Vi går så og si alltid til og fra butikker osv istedenfor å bruke bil, selvom det er tungt å bære. Begge er flinke på husarbeid og med to hunder er moppen, støvsugeren og vaskekluten i gang hver dag. Vi tar alltid trapper istendenfor heis. Jeg vil si at vi begge er i god fysisk form, har god kondis og begge har definerte muskler (spesielt jeg som er jente har vel litt vel definerte muskler og store for min str å være). Vi liker å stå på ski (langrenn og slalom, svømme og andre ting). Jeg vil tro vi sitter maks 1 time pr dag og det er aldri sammenhengende. Vi har også mye sex hvis det hjelper noe... hehe.

Så er spørsmålet - trenger vi MER fysisk mosjon for å være friske og raske enn dette?

Grunnen til at vi i det hele tatt spør er at det vil:

- Bli dårligere med penger

- Bli mindre tid til hundene og andre ting (sannsynligvis orker vi kanskje ikke å gå så mye og være så aktive med de om vi i tilegg skal trene)

- Det blir mer bilbruk eller bruker vi utrolig lang tid på å komme til og fra for vi har ikke treningssenter spesielt nærmt.

- Mannen i forholdet sliter med migrene og får det når det er tung/svett luft (som jeg har opplevd at det er på treningssentre)

Jeg føler egentlig vi holder oss i form. Spiser sunt gjør vi også... Men er dette nok?? Syns det er så mye fokus på dette og jeg er ærlig talt ikke sikker på hva som er vanlig...

Når vi var i syden i sommer gikk vi rundt 5 mil i sand hver dag uten problemer hvis det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En aktiv hverdag er langt viktigere enn å trene på studio!

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det eneste jeg tenker på, hvis dere føler behov for det, er at dere kan kjøpe noen vekter (fåes billig) for å bedrive enkel styrketrening eventuelt styrketrening med kroppsvekt. Men som sagt, det er bare hvis dere selv føler behov for det.

Ellers tror jeg dere er langt over gjennomsnittet aktive og i god form, selv i forhold til de som trener på treningsstudio :fnise:

Skrevet

Jeg betviler ikke at akkurat dere har en skade, men jeg synes det er nesten litt for vanlig at folk har en skade og derfor ikke kan trene i vanlig forstand.

Det som går igjen er kneskader, rygg og legger.

De aller fleste slike skader forebygges og behandles med planlagt trening.

Dersom dere allerede ikke er vurdert av lege/fysioterapeut og erklært idrettsinvalid så ville jeg prøvd dette. Ikke nødvendigvis fordi dere vil begynne på treningsstudio. For det er egentlig ingen vits når dere er så aktive som dere sier.

Det er i såfall fordi dere vil drive med noe spesifikt eller utvide horisonten og ikke la dere begrense av skade. (Med mindre denne skaden er praktisk for å slippe unna visse aktiviteter).

Skrevet

Mine skader er etter konkurrering i turn, trampett, RG og freestyle disco stort sett. Har belastningsskade i ryggen pga jeg i utgangspunktet er født med en ujevnhet og kneet har jeg knust i fotballkamp. Det står beinsplinter og grus fast i kneet som burde vært operert, men jeg har prøvd flere operasjoner og det har ikke lykkes. Jeg kan gå på kneet nå, men problemet er at noen ganger når jeg går i kraftig nedoverbakke (spesielt på asfalt) så låser kneet seg fordi det står en beinsplint inn i skålen. Det er kun i denne situasjonen og litt hvis jeg overdriver med slalomkjøring jeg merker dette.

Samboeren min har røket korsbånd (?) i ankelen 7 ganger og derfor en svakhet i ankel. Men dette holder seg stort sett i orden. Han har også en kneskade pga belastning, men den merker han ikke så mye til etter han ble mer aktiv.

Men ja, tusen takk for svar dere :-)

Vi har vekter og en sånn situps/armhevingsbenk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...