Holahoy Skrevet 21. desember 2011 #1 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Jeg kjøpte et nydelig par sko som er av ekte skinn med symbolet fra http://www.google.no/imgres?q=Skinn+symbol&um=1&hl=no&sa=N&biw=1152&bih=514&tbm=isch&tbnid=nPFFLsP0PmUlTM:&imgrefurl=http://www.kk.no/861116/du-bor-sjekke-dette-symbolet&docid=5OStGWy6r3qLPM&imgurl=http://bilde.kk.no/du%252Bb%2525F8r%252Bsjekke%252Bdette%252Bsymbolet.jpg%253Fo%253D3793102%2526w%253D550%2526frame%253D0%2526ee%253D&w=550&h=393&ei=wlnyTvqYBcvU4QTYn7z5Dg&zoom=1&iact=hc&vpx=108&vpy=157&dur=6662&hovh=190&hovw=266&tx=179&ty=103&sig=110415610185666260096&page=1&tbnh=146&tbnw=202&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:0,s:0 Men så har jeg bare kjøpt finish-sprayen egnet for dette. Hjemme har jeg i tillegg en sprayflaske som ´ímpregnerer lær, semsket skinn/nubuck og tekstiler i alle farger ´´ Kan jeg bruke denne hjemmesprayen på disse skoene og så avslutte med den sprayen jeg kjøpte idag?? Tenkte eventuelt å bruke oppvasksvamp (benytte den myke svampesiden) som en børste for ubehandlet skinn. Det gir jo nogenlunde samme effekt som bruk av børste er det ikke ? Takker for svar Endret 21. desember 2011 av Holahoy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 21. desember 2011 #2 Del Skrevet 21. desember 2011 Lappen du har linka til hører til et par sko som kun har skinn på innsiden, så jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig spør om her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 21. desember 2011 Ja bildet er visst ike helt likt det skoen min viser. Skoen min er av skinn på innsiden og på utsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #4 Del Skrevet 21. desember 2011 Hva er det du spør etter her? Hvordan du skal behandle semsket skinn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 21. desember 2011 Svaret ligger klart og tydelig på første innlegget mitt hvis dere leser litt tydeligere Skoene mine er av ekte, tynt skinn. HVORDAN skal jeg behandle DISSE? Jeg har Anti-Aqua skospray som egner seg for det jeg sa i forrige innlegg. Egnet bl.a for semska skinn. Kan denne sprayen brukes på disse skoene her som er av ekte skinn uten negative konsekvenser? og ER denne sprayen ment for skinn uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #6 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Vel, med tanke på at innlegget heter "hva er semsket skinn" og du spør etter skopleie er det vanskelig å vite hva du faktisk lurer på. Hva mener du med ekte skinn? Glatt skinn? Nubuck? Ruskinn? For å vite hvilken skopleie du skal bruke må jeg vite hvilken type skinn det er i skoene. Endret 21. desember 2011 av Bellamy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 21. desember 2011 #7 Del Skrevet 21. desember 2011 Det står jo "lær" i beskrivelsen av hva sprayen din kan brukes på. hva tror du lær er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #8 Del Skrevet 21. desember 2011 Kan jo forsåvidt svare litt overordnet da. Før førstegangsbruk må skoene, uansett type skinn, impregneres. Dette gjør du med en vanlig impregneringsspray (skobutikken jeg jobber i fører ikke Anti-Aqua så har ingen kjennskap til den, men høres nå ut som en impregneringsspray). Når skoene er blitt møkkete/bløte må du la de tørke godt før du gjør noe med dem. Er det glatt skinn holder det å tørke dem, så fukte dem med en type voks (tenk at skinn er lik huden din, kan ikke tørke ut! og det gjør sko fort om de har blitt bløte). Deretter impregnere dem igjen, med mindre det er impregnering i voksen du bruker. Er det nubuck/ruskinn må du rengjøre skoene og la de tørke, før du børster opp ruskinnet med en ruskinnsbørste. Aner ikke om du kan bruke en svamp slik du nevner. Eller, du kan vel gjøre det men jeg anbefaler å investere i en ruskinnsbørste. For fargeoppfriskning trenger du egne produkter til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 21. desember 2011 Hvis man ser på dette bildet http://www.kk.no/861116/du-bor-sjekke-dette-symbolet Så er MINE sko lik det første bildet dere ser på nettsiden I TILLEGG til at inni skoen er den av skinn og tekstil. Vanskelig å si hva slags skinn det er utenom det, hvordan kan jeg finne det ut? Trodde det holdt med bildet. Det dama fra butikken sa var at skoene er laget av tynt skinn og har lett for å skrelle seg opp hvis de ikke blir beskyttet mot fukt. De blir mørkere hvis vi bruker en annen spray (tenker da tekstilegnet spray).. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #10 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Ja, men det merket du viser oss er et universalmerke for skinn. Det forteller ingenting om hvilken type skinn det er. Kort forklart: Glatt skinn er skinn du finner i f.eks pensko. Ruskinn er skinn med "håret" ute, den vender losiden ut. Sånn som disse: Ruskinn Nubuck er skinn hvor hårsiden er mer slipt ned, slik som her: Nubuck Edit: IKKE bruk tekstilegnet spray, bruk spray egnet for skinn. Slik som en Anti-Aqua'en du har. Endret 21. desember 2011 av Bellamy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Hvis jeg viser deg bildet av skoen jeg tok nå, håper jeg det kan hjelpe mer På neste bildet ser du produktene jeg har. Går utifra hva du sa at jeg ikke trenger voksen her og nå i.o.m at skoene ikke er blitt brukt (møkkete) enda .. Ja, den sorte flaska er impregnering, men lurer på om den er egnet til disse skoene. Endret 21. desember 2011 av Holahoy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #12 Del Skrevet 21. desember 2011 Dette ser ut som glatt skinn. Da gjør du som jeg forklarte i innlegg åtte Pass på å ikke få impregnering på selve pelsen, og husk at tre tynne lag med impregnering er mye bedre enn et tykt, for da får du fordelt impregneringen mer utover og skoene holder seg pene mye lengre. Hver gang de har blitt ganske bløte må de tørke ordentlig og få nytt lag med impregnering. Etter denne sesongen (eller ila. sesongen) må du nok friske opp fargen litt, men slike farger får du kjøpt i de fleste skobutikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 21. desember 2011 Ok. Har redigert forrige innlegg og lagt til bildet av flaskene også. Men da kan de brukes Skal jeg gjøre følgende: 1. Spraye impregneringen på skoene 20 cm unna og vente til det tørker. Det jeg lurer på om den sorte impregneringsflaska brukes bare på å spraye på skoene og ikke pusse og gni på dem etter det? Og hvor lenge etter impregneringen kan jeg bruke den lille hvite sprayflaska (finishen) ? Kan jeg her bruke oppvasksvampen (den myke siden) eller trenger jeg ikke buke noe børste her heller fordi det ikke er Nubuck skinn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #14 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Impregnering skal bare sprayes, ikke gnies. Men du må lese på flaska, det skal stå der hvordan du skal gjøre det. Men en tommelfingerregel er jo at spray skal sprayes, ikke gnies inn. Selv bruker jeg aldri finish, eller anbefaler finish, til kundene som kjøper sko. Så her må du også lese på flaska. Vi fører ingen spesielle typer finish i butikken jeg jobber, så dette har jeg liten kjennskap til. Men sannsynligvis trenger du ikke børste noe. Så; les på flaskene - der skal det stå! Edit: Nei, voksen trenger du ikke nå. Men etterhvert må du nok kjøpe det, for å holde skoene dine pene i lang tid. Endret 21. desember 2011 av Bellamy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 21. desember 2011 Impregnering skal bare sprayes, ikke gnies. Men du må lese på flaska, det skal stå der hvordan du skal gjøre det. Men en tommelfingerregel er jo at spray skal sprayes, ikke gnies inn. Selv bruker jeg aldri finish, eller anbefaler finish, til kundene som kjøper sko. Så her må du også lese på flaska. Vi fører ingen spesielle typer finish i butikken jeg jobber, så dette har jeg liten kjennskap til. Men sannsynligvis trenger du ikke børste noe. Så; les på flaskene - der skal det stå! Edit: Nei, voksen trenger du ikke nå. Men etterhvert må du nok kjøpe det, for å holde skoene dine pene i lang tid. Tusen tusen takk for alle svarene,- du er så flink til å svare på alle spørsmålene som jeg sender i samme innlegg istedet for at jeg må gjenta meg selv he he Det du sa om finish-flasken må jeg si er interessant! For bak på den flaska står det at det inneholder jojobaolje bla bla bla pleier og vedlikeholder GLATT (!:D), velour, nubuk og ubehandlet skinn og holder fargen frisk.Beskytter skinnet mot fuktighet og smuss. (Men samtidig beskytter jo impregneringen mot fuktighet best i forhold til finishen....) Den hørtes da ikke farlig ut vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Det er så dumt at skinnet er av glatt type,-- den virker virkelig følsom for bruk... stoffet rynker litt. Har du noen tips til hva jeg kan bruke på skoen at den ikke rynker til? Endret 21. desember 2011 av Holahoy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellamy Skrevet 21. desember 2011 #17 Del Skrevet 21. desember 2011 Nei det høres ikke farlig ut, så den kan du bruke! Glatt skinn er ikke følsom for bruk, det er det tynnheten som gjør. Eneste tipset jeg har er vel egentlig et kjerringråd; gni innsiden av skoen med en skje der det er rynkete. Det skal visst fungere! Så tar du på den tidligere nevnte voksen. For å holde de pene og rette de ut litt når du ikke bruker de kan du kjøpe en ting for å sette i skoen, husker ikke hva den heter akkurat nå. Den retter ut skoen litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holahoy Skrevet 22. desember 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 22. desember 2011 Nei det høres ikke farlig ut, så den kan du bruke! Glatt skinn er ikke følsom for bruk, det er det tynnheten som gjør. Eneste tipset jeg har er vel egentlig et kjerringråd; gni innsiden av skoen med en skje der det er rynkete. Det skal visst fungere! Så tar du på den tidligere nevnte voksen. For å holde de pene og rette de ut litt når du ikke bruker de kan du kjøpe en ting for å sette i skoen, husker ikke hva den heter akkurat nå. Den retter ut skoen litt. Åja jaa innlegget har jeg fra butikken da alle sko får det hehe den kan jeg bruke inntill jeg finner no annet. Men okei, jeg ble lettet av å høre det med skje osv. Tusen takk igjen for svar! Fint å bli kjent med skoekspert også =)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå