Gå til innhold

Ideelt kalorinivå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at hvis man spiser få kalorier, vil kroppen lagre all maten den får og man vil ikke gå ned i vekt.

I følge en kalorikalkulator på nett bør jeg ha i meg 1950 kcal for å holde meg på samme vekt. Hvor mange kcal bør jeg spise per dag for å gå ned i vekt, uten at kroppen får for lite og begynner å lagre alt?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at hvis man spiser få kalorier, vil kroppen lagre all maten den får og man vil ikke gå ned i vekt.

I følge en kalorikalkulator på nett bør jeg ha i meg 1950 kcal for å holde meg på samme vekt. Hvor mange kcal bør jeg spise per dag for å gå ned i vekt, uten at kroppen får for lite og begynner å lagre alt?

Lurer egentlig på det samme...

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Hvis det der hadde vært riktig, ville ikke anorektikere ha eksistert.

Etter hvert er det så lite mat/næring/kalorier igjen at kroppen må bryte ned seg selv, uansett hvor lite du spiser. Hjelper ikke at kroppen tviholder på maten når den får så lite mat at alt går med til livsviktige prosesser.

Spiser du under 500 kalorier daglig i noen måneder, går du kraftig ned i vekt. Om det er lurt er jo en helt annen sak :)

Skrevet

Ja, selvsagt vet jeg at jeg kan slutte å spise - men det er vel kanskje ikke en ideell slankemetode? ;-)

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Ja, selvsagt vet jeg at jeg kan slutte å spise - men det er vel kanskje ikke en ideell slankemetode? ;-)

Jeg oppfordret deg ikke til å slutte og spise. Jeg forsøkte bare å svare på spørsmålet ditt. :)

• Liker 1
Skrevet

Får omformulere litt, da. Hvor går grensen mellom å spise alt for lite, slik at man går ned i vekt, å spise for lite slik at kroppen lagrer alt man spiser, og å spise så mye at kroppen ikke lagrer alt, men så lite at man går ned i vekt?

Skrevet

Det at kroppen "lagrer alt" når man spiser for lite (men ikke minimalt) er bare tull.

Hvis du ligger 500 kcal i minus daglig (inntak på 1450 kcal/dag for deg om kalkulatoren stemmer, noe som så klart er rimelig usikkert) så vil du ned rundt 0.5 kg per uke, som er det anbefalte.

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Hvis det der hadde vært riktig, ville ikke anorektikere ha eksistert.

Etter hvert er det så lite mat/næring/kalorier igjen at kroppen må bryte ned seg selv, uansett hvor lite du spiser. Hjelper ikke at kroppen tviholder på maten når den får så lite mat at alt går med til livsviktige prosesser.

Spiser du under 500 kalorier daglig i noen måneder, går du kraftig ned i vekt. Om det er lurt er jo en helt annen sak :)

Riktig.

Endret av Mortem
Skrevet

Vet ikke helt hvordan folk kan tro at kroppen holder fast på mat dersom man spiser alt for lite... som andre har sagt før, det gjør den ikke. Kan det ha noe med vannvekt å gjøre? Dersom man drikker for lite vann holder kroppen på vannet den får (tror jeg?), fordi den ikke vet når den får mer vann. Dersom man drikker vann gjevnlig forstår kroppen at den ikke behøver å holde på det.

Eller noe sånt. Ideelt kaloriviå? Tren, spis sunt, spist godt. Husk at du skal ikke bare komme deg ned til ønsket vekt, du skal også bli der! Ikke vits i å haste.

Skrevet

Selvsagt skjønner jeg at man går ned i vekt hvis man slutter å spise eller spiser veldig lite. Men jeg har høre fra mange at jeg må passe på så jeg ikke spiser for lite - fordi da vil kroppen min ikke tro at den ikke får mat, og så vil den lagre alt den får inn. Er dette feil, altså?

På den samme siden som jeg fikk oppgitt hvilket kalorinivå jeg måtte ha for å beholde vekten, sto det også at jeg måtte spise omtrent 1200 kcal for kategorien "extreme weight loss". Jeg synes det hørtes veldig mye ut hvis jeg skal gå ned i vekt?

Ts.

Skrevet

Syns du 1200 høres MYE ut??

Skrevet

Slike kalkulatorer er basert på en cirkaformel for et gjennomsnittsmenneske. Den gir deg bare en vag pekepinn om hvor mye du forbrenner per dag, det virkelige tallet kan være så mye som 20-30% høyere eller lavere.

Dessuten, selv om tallet skulle være ganske riktig i forhold til det aktivitetsnivået du angir når du fyller den ut, så varierer ditt aktivitetsnivå fra dag til dag. Noen dager er du i mye aktivitet, andre lite.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange er så opphengt i å finne ut hvor mye de forbrenner per dag eller på å gjøre sånn eller slik. Man har jo uansett en helt nøyaktig fasit i form av baderomsvekta. Hvis vekta står stille (over tid, man vairerer alltids litt fra dag til dag), så spiser man like mye som man forbrenner. Hvis den går nedover så forbrenner man mer enn man spiser, og omvendt.

Skrevet

Kroppen din vil ikke holde på maten fordi den får for lite, men den vil tære på muskler før den tærer på fettet. Mukler forbrenner fett så jo mer av dem du mister dess mindre forbrenner du. Når muskelmassen er ødelag av underernæring starter kroppen å fortære fettet og du vil bli seende ca slik ut: Lekkert

Kroppen vil i tillegg bryte ned de indre organene dine og du vil også få dun på kroppen og i ansiktet fordi kroppen prøver å beskytte seg selv fra å fryse ihjel pga for lav fettprosent og underernæring.

Det er sant at kroppen holder på vann om den får for lite vann. Om du er flink og drikker jevnlig vil du faktisk ha mindre vann i kroppen da kroppen ikke ser behovet til å holde på overskuddsvann. Det hjelper selvsagt å kutte ut for mye salt, raske karbs og hvitt raffinert sukker.

Skrevet

Så jeg risikerer ikke å bli stående der jeg er på vekta hvis jeg spiser mindre enn jeg forbrenner, selv om jeg ikke spiser mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...