Gå til innhold

Bearded Collie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en hunderase som heter Bearded Collie, ble litt nysgjerrig på den rasen. Er det noen som har en slik hund og kan si noe om hvordan det er? Minner den litt om Border Collie eller er jeg helt på villspor nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er i slekt med Border Collie og Bearded Collien er også en bruks-/gjeterhund. Det er hunder som krever mye, både fysisk og mentalt. Bearded Collien er større og dermed sterkere enn Border Collien. Jeg har en Border Collie og jeg kan skrive under på at den er sterk. Den har revet min mor over ende.

Skrevet

Bearded collie er ikke noen utpreget brukshund.

Skrevet

Bearded collie er ikke noen utpreget brukshund.

Ikke nå lenger, men den ble brukt som gjeterhund tidligere. Det er ikke en hund som krever lite.

• Liker 1
Skrevet

Ikke nå lenger, men den ble brukt som gjeterhund tidligere. Det er ikke en hund som krever lite.

Jeg mente bare at den ikke hører hjemme blant sch/belger/hollender, border collie, rottweiler, dobermann, jaktretrievere og andre jakthunder. For å nevne noen raser som er brukshunder.

En bearded collie må ikke nødvendigvis brukes utover litt mosjon og "triks i hagen".

Skrevet

Jeg mente bare at den ikke hører hjemme blant sch/belger/hollender, border collie, rottweiler, dobermann, jaktretrievere og andre jakthunder. For å nevne noen raser som er brukshunder.

En bearded collie må ikke nødvendigvis brukes utover litt mosjon og "triks i hagen".

Den krever et middels aktivitetsnivå og da vil ikke det du skriver være tilstrekkelig.

TS har skrevet i andre tråder at hun tidvis har vondt for å gå, da tror jeg en Bearded Collie blir for krevende, både med tanke på mosjon, men også fordi det er en forholdsvis stor og sterk hund.

• Liker 1
Skrevet

Den krever et middels aktivitetsnivå og da vil ikke det du skriver være tilstrekkelig.

TS har skrevet i andre tråder at hun tidvis har vondt for å gå, da tror jeg en Bearded Collie blir for krevende, både med tanke på mosjon, men også fordi det er en forholdsvis stor og sterk hund.

[/

Har hatt hund med stort behov for mosjon og det har gått knirkefritt.

Skrevet

Hva slags bruk mener du at man bør se for seg med en bearded collie?

Skrevet

Hva slags bruk mener du at man bør se for seg med en bearded collie?

Den krever nok ihvertfall en tur på en time hver dag i tillegg til doturer.

• Liker 2
Skrevet

altså skal man ha en slik hund må man ha tilgang på feks å få trent de ellers så blir de spinnville og løper etter bilhjul fugler og alt som er. Siden de er spesialister på saueinnhenting feks.

Skrevet

Den krever nok ihvertfall en tur på en time hver dag i tillegg til doturer.

Jeg skrev jo mosjon. Alle raser skal helst ha en times-tur daglig, uten at de er brukshunder av den grunn.

Skrevet

altså skal man ha en slik hund må man ha tilgang på feks å få trent de ellers så blir de spinnville og løper etter bilhjul fugler og alt som er. Siden de er spesialister på saueinnhenting feks.

Du tenker nok på Border collie! Bearder collie er roligere, og mye mer en "familie hund" en det border collien er.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skrev jo mosjon. Alle raser skal helst ha en times-tur daglig, uten at de er brukshunder av den grunn.

Du skrev litt mosjon. En Bichon frisé trenger litt mosjon. En Bearded Collie trenger betraktelig mer. Når jeg skrev en time, så er det er minstekrav.

Jeg tror heller en Bichon frisé vil passe TS.

• Liker 1
Skrevet

Du tenker nok på Border collie! Bearder collie er roligere, og mye mer en "familie hund" en det border collien er.

men det stod at det var en gjeterhund,,,,

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke ha hund. Jeg var bare nysgjerrig på rasen, siden jeg aldri hadde hørt om den før.

Skrevet

men det stod at det var en gjeterhund,,,,

Rasen har blitt brukt som gjeterhund før i tiden, når mennesker hadde hunder som nyttedyr, ikke bare for kos, som flesteparten har nå. På grunn av menneskers avl på hunder har de fleste rasene minsten instinktet til å gjøre det de skulle før. Bearder collie var altså en gjeterhund, men er nå avlet til å bli en familiehund, uten alt for mye instinkter.

Hvor mye mosjon en hund trenger kommer også ann på hvor mye hjernetrim den får. Hvis en bearder collie får en times tur hver dag + doturer og hjernetrin som triks, gobitssøk og lignende er det nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...