Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke krav må man oppfylle for å få tildelt kommunal bolig? Er det forskjellige regler fra kommune til kommune? Jeg har lett på min kommune sine hjemmesider men finner ingen informasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Er det virkelig ingen informasjon om det på kommunen sine nettsider? Har du prøvd ut NAV sine sider? Jeg er ikke sikker, men jeg tror man må ha det svært dårlig økonomisk sett, ha en dårlig helse (funksjonshemming el.l.), ha prøvd alle utveier innen det vanlige boligmarkedet uten å få noe etc.

Skrevet

Det finnes mange slags kommunale boliger, stiftelser, borettslag, eller leiligheter kommunen eier rundt om kring.

Stiftelsene har gjerne forskjellige formål. Det kan f.eks være uføretrygdet over 50 år. Eller rusmisbruker på rehabilitering.

Det vanligste om man f.eks bare har økonomiske problemer er vel kommunal bostøtte.

Det er lurt fordi man da skaffer bolig selv og kommunen unngår ghettoer av sosialboliger .

Men vanskelig å si noe om din situasjon når en ikke vet på hvilket grunnlag du trenger hjelp.

Skrevet

Nei, jeg finner ingen info, hverken på kommunen sine sider eller på nav.no.

Skrevet

Det finnes mange slags kommunale boliger, stiftelser, borettslag, eller leiligheter kommunen eier rundt om kring.

Stiftelsene har gjerne forskjellige formål. Det kan f.eks være uføretrygdet over 50 år. Eller rusmisbruker på rehabilitering.

Det vanligste om man f.eks bare har økonomiske problemer er vel kommunal bostøtte.

Det er lurt fordi man da skaffer bolig selv og kommunen unngår ghettoer av sosialboliger .

Men vanskelig å si noe om din situasjon når en ikke vet på hvilket grunnlag du trenger hjelp.

Jeg lurer på om jeg kan ha rett på det på grunn av min helsetilstand. Jeg bor i en liten kommune så det er nok ikke så veldig stort utvalg av forskjellige kommunale boliger.

Skrevet

Nei, jeg finner ingen info, hverken på kommunen sine sider eller på nav.no.

Du må se om du finner boligstiftelser f.eks i din kommune. Eller kjenner du til noen kommunale boliger så kan du søke etter dem.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Send mail til kommunen og be om et søknadsskjema, send det tilbake og så får du beskjed når det dukker opp noe ledig. De prioriterer folk som jobber i kommunen og de aller sykeste. Kusinen min står på venteliste nå på 6 året. Men tilbud og etterspørsel varierer jo fra kommune til kommune, her jeg bor kan man ikke bo i kommunal bolig i mere enn tre år.

Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan ha rett på det på grunn av min helsetilstand. Jeg bor i en liten kommune så det er nok ikke så veldig stort utvalg av forskjellige kommunale boliger.

Dersom du er syk og f.eks uføretrygdet kan du ha rett på det. Men det er som regel et knapt gode med rene kommunale boliger. Det er ofte ventelister.

Skrevet

Jeg ønsker å undersøke om jeg kan ha rett på det før jeg søker. På kommunen sin hjemmeside ligger det et søknadsskjema, men det står ikke noe om hvem som kan få kommunal bolig. Søknadsskjemaet gjelder mange forskjellige tjenester (hjemmehjelp, hjemmesykepleie ++).

Hvem i kommunen har informasjon om dette?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å undersøke om jeg kan ha rett på det før jeg søker. På kommunen sin hjemmeside ligger det et søknadsskjema, men det står ikke noe om hvem som kan få kommunal bolig. Søknadsskjemaet gjelder mange forskjellige tjenester (hjemmehjelp, hjemmesykepleie ++).

Hos oss kan hvem som helst søke og det er organisasjonsrådgiveren som har ansvaret.

Skrevet

Hmm, prøv å ringe sentralbordet. Disse kommunale boligene er ofte egne stiftelser. Med egne styrer.

Eller det kan finnes en eiendomsavdeling i din kommune som har oversikt.

Skrevet

Det er forkjellig fra kommune til kommune. Ta kontakt med boligkontoret. Jeg bor i Bærum og går på AAP (minstesats). Fordi det er en så stor kommune, fikk jeg beskjed at jeg ikke har sjangs til å få utdelt kommunal bolig, da måtte man ha barn osv.

Skrevet

Jeg går også på minstesats AAP, så har jo ikke problemer med å klare å betale for bosted. Lurer på kommunal bolig som har noe bemanning, fordi min helsetilstand gjør det veldig vanskelig å fungere i hverdagen. Jeg har forsøkt med oppfølging fra hjemmesykepleien, men de kan ikke gi meg den hjelpen jeg trenger. Jeg vet jo ikke hva slags type bemanning det er på de kommunale boligene i min kommune, så det er blant annet slike ting jeg vil få svar på før jeg evt. søker.

Skrevet

Er det kommunal bolig eller omsorgsbolig du er på jakt etter? Såvidt jeg vet er dette to forskjellige ting, og det er forskjellige krav ift tildeling.

Kommunale boliger er tiltenkt mennesker som av forskjellige grunner sliter med å finne bolig. Omsorgsboliger er tiltenkt mennesker som har behov for særskilt tilpasning og hjelp. Du kan lese litt mer om omsorgsbolig her.

• Liker 1
Skrevet

Jeg visste ikke at det var en forskjell, jeg kan ikke så mye om dette. Jeg trenger en annen type oppfølging enn det hjemmesykepleien kan gi meg, og har hørt om folk som bor i kommunale boliger med noe bemanning. Jeg vet ikke om kommunen min har et slikt tilbud, eller om jeg kan ha rett på noe slikt. Det beste er kanskje å ta kontakt med noen i kommunen dersom det er forskjellige regler fra kommune til kommune :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg visste ikke at det var en forskjell, jeg kan ikke så mye om dette. Jeg trenger en annen type oppfølging enn det hjemmesykepleien kan gi meg, og har hørt om folk som bor i kommunale boliger med noe bemanning. Jeg vet ikke om kommunen min har et slikt tilbud, eller om jeg kan ha rett på noe slikt. Det beste er kanskje å ta kontakt med noen i kommunen dersom det er forskjellige regler fra kommune til kommune :)

Hvis det er bemannet bolig du er ute etter må du kontakte NAV, de skal også ha søknadsskjemaer for dette. Her jeg bor finnes det både bemanna og ubemanna omsorgsboliger.

Vanlige kommunale boliger søkes gjennom kommunen (da leveres søknaden gjerne på rådhuset).

Skrevet

I de fleste tilfeller vil det være kommunene som har ansvaret for slike boliger, da den type bemanning ligger i 1.linjetjenesten, og ergo er kommunalt. Ta kontakt med kommunen du :)

NAV har sjeldent noe med boliger å gjøre i slike tilfeller.

Skrevet

Som regel er det hjemmesykepleien som hjelper dem som bor i omsorgsbolig også, det er ikke nødvendig vis noe mer hjelp der enn om du bor hjemme, det er bare mer bygningsmessig tilrettelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...