Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk en skikkelig dårlig karakter på den ene juseksamenen min i år og har lyst til å forbedre karakteren. Men hvordan gjør jeg dette?

Noen jusstudenter ved uio som vet?

Jeg er en av de som fullførte mitt første år på jussen med gammel ordning og starter på mitt andre år i januar, med ny ordning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta opp JUR1000 til våren. Du kan ikke ta opp bare den ene dagen, du må ta eksamen begge dagene. Hvorfor gikk det så dårlig og hvordan gikk det den andre dagen?

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, vet jeg må ta opp begge eksamener til våren. Men problemet mitt er; hvordan vet jeg om jur1000-eksamen arrangeres på nytt, da? For den nye ordningen (én eksamen per semester) starter jo fra 2012?

Fikk D og E, så det at jeg må ta opp begge eksamener er forsåvidt greit for meg.

Skrevet

Ja, vet jeg må ta opp begge eksamener til våren. Men problemet mitt er; hvordan vet jeg om jur1000-eksamen arrangeres på nytt, da? For den nye ordningen (én eksamen per semester) starter jo fra 2012?

Fikk D og E, så det at jeg må ta opp begge eksamener er forsåvidt greit for meg.

Eksamen i JUR1000 arrangeres både vår og høst 2012, jf. fakultetets hjemmesider.

Skrevet

Okei, tusen takk for svar :) Da får jeg bare prøve å gjøre det bedre denne gangen, da!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den nye ordningen startet i 2011. De gamle JUR-eksamenene vil bli avviklet, men overgangen skjer gradvis for ikke å ha tilbakevirkende kraft for dem som startet på jusstudiet som privatister.

Etter det jeg har fortsått vil man imidlertid kunne ta førsteåret uten å ha studierett til masterstudiet, så sånn sett er det vel ingen hast. Basert på de karakterene du fikk nå, vil jeg råde deg til kun å jobbe med JUR1000 det kommende semesteret. Les metode, Walløe Tvedt og skriv minst en oppgave i uken. Skaff deg en oppgaveretter.

Nå har du muligheten til å legge et godt grunnlag for resten av studiet. Forresten har du ikke hatt to eksamener, JUR1000 er en eksamen, med to karakter.

4.avd. student.

Skrevet

Så du mener jeg ikke bør begynnte på 2.avd, men vente med det til høsten? Har vurdert det, men på den andre siden er det kjipt å ikke kunne studere med de jeg har blitt kjent med på studiet..

Forøvrig kan jeg ikke si at eksamenskarakterene taler for hvordan jeg hittil ligger ann i studiet. Har ligget i snitt på B når det gjelder både fak.oppg og kursoppg (vet at det ikke sier alt, ettersom man har alle lærebøkr tilgjengelige osv). Var bare veldig uheldig med eksamen og føler ikke jeg fikk vist hva jeg kunne. Synes du da jeg fortsatt bør vurdere å bare satse på Jur1000 til våren? Siden du er 4.avd-student, har du kanskje et bedre bilde av hvordan eksamenssitusjonen vil bli :)

Har veldig lyst til å både ta jur1000 og den andre eksamenen til våren nemlig, jeg er bare usikker på om det kanskje blir for 'hardt' for meg...

AnonymBruker
Skrevet

Vel, hva du får på fak.oppgaver har nada å si på hvordan det går på eksamen, beklager å måtte si det. I og med at det gikk så dårlig begge dagene, mener jeg at du burde vente. Øv deg på eksamenssituasjonen, dvs sett deg på lesesalen med en ukjent eksamensoppgave og kun lovsamling og domssamling, samt 6 timer til rådighet.

Skjønner at du gjerne vil videre, men dette er det beste rådet jeg kan gi deg. De du kjenner kommer jo fortsatt til å være på fakultetet og det er mange som blir forsinket underveis:) Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Uff a meg, vanskelig dette her :\ Jeg som egentlig hadde bestemt meg for å jobbe drithardt dette semesteret, og ta begge eksamener...nå ble jeg veldig usikker. Tror jeg må snakke med en studieveileder å høre. Høres egentlig mer fornuftig ut å bare ta jur1000, men ja..vil jo så gjerne studere videre sammen alle de andre også. Får se hva jeg gjør, er jo viktig å legge et godt grunnlag, framfor å haste seg vidre også. Å ikke forbedre karakterene er jo heller ikke et valg for meg. Æsja meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...