Gå til innhold

Kosthold i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble lettere sjokkert etter en samtale med en venninne som jobber i barnehage i går. Jeg spurte hvordan maten i barnehagen var, og hun var ikke nådig.

Som varmmat har de ofte ferdig panneretter fra euroshopper, ferdigpizza, pølser og til og med potetmos i pulverform (listen var lang). Maten ble aldri laget fra bunnen av. Grønnsaker hørte til skjeldenheten da barna ikke "liker" dette.

Altså masse unødvendig salt, sukker, tilsetningsstoffer, og lite grønnsaker osv...

Jeg vil ikke at mine barn skal ha et så "dårlig" kosthold i barnehagen, det er jo tross alt de første årene av livet de utvikler seg mest, og man vil da legge et så godt grunnlag som mulig?

Personlig ville jeg mer enn gjerne betalt dobbelt og tredobbelt for å sikre barnas matvaner. Hva med dere andre?

Vet du egentlig hva barna får servert i barnehagen? Og i så fall, er det like ille som dette eksempelet?

Ikke misforstå meg, jeg er på ingen måte en prippen mor uten forståelse for at de voksne må bruke tid på barna og ikke på matlaging. Men kostholdet er da en superviktig del av oppveksten! Jeg er heller ikke ute etter å kritisere, men å prøve å forbedre tilbudet.

Hva kan gjøres for å bedre dette? Enten lokalt, regionalt eller nasjonalt.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja slik er det i bhg til barnet vårt også...

Bare ferdimat som skal gå fortest mulig å lage. Dette pga lav bemanning og ikke tid til å stå lenge å skjære/koke.

Da jeg sa at jeg synes det var dumt at det ikke var noe grønnsaker overhodet i bhg, fikk jeg bare til svar at "barna liker det ikke" vi prøvde for noen år siden...

Gjest Purple Haze
Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet, har vi alltid laget varmmat fra bunnen av, og legger vekt på at det skal være sunt. Det samme med smøremåltidene, der legges det vekt på sunt og variert pålegg hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage laget de en del fra bunnen (lagde pizzadeig- og saus, finnbiff, bakte med barna), men det var nok også pose og enkle løsninger som ostesmørbrød etc. Brødmaten var helt ok, med vanlig, sunt pålegg og agurk- og tomatskiver, ikke noe syltetøy. På ettermiddagen fikk de frukt. Noe mer enn dette tror jeg ikke personalet hadde kapasitet til, det var rimelig travelt og ingen hadde tid til å stå lenge på kjøkkenet.

Skrevet

Da vi begynte i bhg i fjor, fikk vi høre at de har fiskegrateng/tomatsuppe/stekt fisk/fiskeboller osv en gang i uka. I år synes jeg det lukter tomatsuppe av henne ukentlig. Dette er posevarianten med lys makaroni oppi. De har frukt, grønt og variert pålegg hver dag, men varmmat-tilbudet er jeg ikke videre tilfreds med.

Skrevet

I bhg her har dei passeleg fokus på sunt kosthald. Det er ikkje kaker til bursdagar, og pålegget er sunt og variert (ikkje syltetøy og anna søtt). Når dei har varmmat varierar det om det er laga frå botn av eller meir lettvint løysing. Men det er alltid med grønsaker og dei forsøker å få ungane til å smake på nye ting. Eg er i alle fall fornøgd :)

Skrevet

Vi gjorde ett prosjekt på dette i høst, hvor vi lagde posesupper og ferdigretter, samtidig som vi laget tilsvarende mat fra bunnen av. Den vi laget selv smakte mye bedre, var like rask og lage og ende mer overaskende, den kostet uten untak det samme eller var billigere enn ferdigalternativene. Mange steder jobbes det aktivt for bedre mat i barnehagene og SFO og det holdes kurs for pedagogene, samt sendes ut infomateriale og oppskrifthefter, de må bare tas i bruk ;)

Men jeg er veldig for at foreldre faktisk tar opp dette med sin barnehage og kommer med forslag til alternative fødelsdagsfeiringer, enkle hverdagsretter og små endringer som kan gjøres, for ofte skal det ikke så mye til for å få barnehagemåltidene litt sunnere, man må bare orke å ta tak i det.

Skrevet

dett bør du virkelig ta opp med barnehagen. det tar ikke lengre tid å lage pose mat enn fra bunnen av. barn bør bli introdusert for ett sund kosthold tidlig i livet. økologisk mat er ønskelig til små barn under 3 år.

enkle kaker kan lages like enkelt som pose kake.

pytt i panne fra bunnen av er kjekt for barn å vere med å skrelle grønnsaker etc.

det er også mye dyrere å lage pose mat enn skikkelig mat.

man lager ikke pose pannekaker liksom..

• Liker 1
Skrevet

pytt i panne fra bunnen av er kjekt for barn å vere med å skrelle grønnsaker etc.

SÅ utrolig viktig poeng, tenkt alt barna lærer ved å få være med å lage mat, selv om det bare er enkle ting som å skrelle grønnsaker! Og mat som lages selv er det større sjangse for at barn vil smake og like, så slik kan man introdusere økt forbruk av grønnsaker og fisk :)

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen vår er de fantastiske på dette. De får varmmaten levert (fast tre dager i uka) av en lokal kokk som lager alt selv, bruker mye viltkjøtt, økologisk og lokale grønnsaker.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Om man er misfornøyd, er det viktig å formidle det til barnehagen. Å ha med barna på matlaging, er en fin måte å bruke tiden effektivt på, og man kan flette det inn som en del av det pedagogiske opplegget. Mange barnehager ønsker innspill fra foreldrene på hva de ønsker at barna skal få gjennom barnehagetilbudet, så foreslå gjerne at de kan ha fokus på mat og helse en periode.

• Liker 2
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Hos oss lager de varmmat en gang i uken, og det lages da fra bunnen av. Ting som plukkfisk, fiskegrateng, lasagne etc. Barna lager selv, og de har grønnsaker til. Jeg hadde reagert ganske kraftig om barnet mitt bare fikk posemat i barnehagen. Vi betaler en del for kost, og da forventer jeg faktisk mer.

Gjest pysepusen
Skrevet

I bhg her har dei passeleg fokus på sunt kosthald. Det er ikkje kaker til bursdagar, og pålegget er sunt og variert (ikkje syltetøy og anna søtt). Når dei har varmmat varierar det om det er laga frå botn av eller meir lettvint løysing. Men det er alltid med grønsaker og dei forsøker å få ungane til å smake på nye ting. Eg er i alle fall fornøgd :)

Sånn er det hos oss også! Varmmaten er ofte havregrøt fordi det er det de små liker best, også prøver de seg innimellom med annet. Koser de seg lager de smoothies eller grove rundstykker :)

Skrevet

Ernæring på institusjoner er et kommunalt ansvar som er langt fra imponerende. Det du kan gjøre er å ta det opp som en sak i foreldreutvalget og jobbe hardt for det selv. Bruk de organene som finnes og forhør deg om andre er like engasjerte som du er. Jeg tror det er veldig vanskelig å snu de dårlige matvanene barnehager og sfo fører. For å klare å gjøre noe med det, er det nødvendig å lage konkrete forslag til retter som er enkle å tilberede. Ta med porsjoner og regnskap. Viktig å ha et sammenligningsgrunnlag.

Det er mange som opplever at ungen får dårlige kostvaner etter de begynner i barnehagen, men få som engasjerer seg ordentlig.

Med et gjennomført sunt kosthold hjemme utligner du noe av det dårlige i barnehagen.

Skrevet

I barnehagen vår er de fantastiske på dette. De får varmmaten levert (fast tre dager i uka) av en lokal kokk som lager alt selv, bruker mye viltkjøtt, økologisk og lokale grønnsaker.

Drømmesituasjon!!

• Liker 1
Skrevet

Her er det veldig stort fokus på sunn mat. Foreldrene krever det, bhg kan ikke engang ha prim i skapet. Maten blir laget fra bunnen.

Skrevet

Ja dette skal jeg jammen ta opp, har alltid bare forventet at barnehagen fører et noenlunde sunt kosthold, men der tok jeg feil! Godt å høre at noen barnehager der ute har fokus på sunn mat hvertfall!!

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Det står jo litt i profilen til hver enkelt barnehage. Barnehagen vår er en idrettsbarnehage, så der er det lagt opp til at ting skal være ganske sunt :)

Men dere har vel foreldrerepresentanter? De har jevnlige møter med barnehagen, og ta opp matsituasjonen for foreldrene.

Skrevet

Drømmesituasjon!!

Jepp, det er mye av grunnen til at vi valgte barnehage på andre siden av byen. Privat barnehage da.

Skrevet

Vår barnehage er også ganske gode på dette har jeg inntrykk av.

De lager mye grønnsakssuppe fra bunnen, og spiser også en del fiskekaker. Disse er nok ikke laget fra bunnen av de i barnehagen, men det står jeg ikke akkurat og gjør hjemme heller. Ellers baker de mye, noe ungene selvsagt syns er kjempegøy, og de er flinke til å bake grovt. Det serveres frukt hver dag, og det er et godt utvalg av pålegg til brødmåltidene har jeg inntrykk av.

Ellers så er det to etniske "tanter" i barnehagen, som av og til lager mat fra sitt opprinnelsesland. Det er stor stas!

Det kan nok tenkes at det er noen enkle løsninger fra tid til annen, men hovedsakelig er det ikke det. Jeg er ihvertfall fornøyd - enkle løsninger finnes i kjøkkenet mitt av og til også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...