Gå til innhold

Sliter med å få i meg nok mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I sommer hadde jeg en slankeperiode hvor jeg klarte å gå ned mange kg ved hjelp av gåturer og lavkalori. Trente verken styrke eller kondisjon, gikk kun tur. Nå har jeg gått ned for mye, og skal opp igjen ca 5 kg. Problemet er at jeg finner det vanskelig å få i meg nok mat. I begynnelsen når jeg økte matmengden ble jeg kvalm med en gang, grunnet lavt kaloriinntak på rundt 1000 - 1300 kcal. I tillegg er det noe i hodet mitt som sier at dersom jeg spiser for mye, raser jeg opp i vekt og får ugunstig vektøkning, f.eks fett på magen ol. Jeg vet selv at jeg er for tynn nå, men sliter altså med å få i meg nok mat. Har klart å øke litt ved hjelp av å spise små måltider gjennom hele dagen med ca to timers mellomrom. Veier per dags dato 43,5 kg og er 154 cm høy, 21 år gammel jente. Er det virkelig slik at dersom jeg legger på meg, gjør jeg det i form av fett, eller er det bare noe jeg tror? Ønsker jo en fordeling av kiloene, ikke at alt legger seg på et sted. En dag for meg ser slik ut:

Frokost kl 8: Usøtet frokostblanding med lettmelk eller helmelk samt ca 150 gram JA-yoghurt fra Tine.

Mellommåltid kl 10: Druer, kanskje 10 - 20 stk.

Lunsj kl 12: 2 eller 3 knekkebrød med magert pålegg (skinke) samt cottage cheese.

Middag kl 16:30: Kylling, kjøttkaker, fisk ol. Poteter og ris som tilbehør.

Mellommåltid kl 18: Et knekkebrød eller skive med samme pålegg som i lunsjen.

Kvelds kl 20-21: Varierer veldig, men f.eks omelett laget av to egg og en skive eller to.

Mellommåltid kl 22: En eller annen type frukt, f.eks eple eller pære.

Dette er altså for lite, vekten står stille. Hva bør jeg gjøre? Spise meg supermett, er det løsningen? Som sagt, redd for å rase opp i vekt.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei, liker ikke situasjonen jeg er i nå. Spiser ingenting godteri i ukedagene og sjeldent i helgene. Tar meg en kopp kakao av og til på kvelden. På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fett legger seg forskjellig på kroppen hos hvert enkelt individ, men det går an å kontrollere det ved hjelp av litt trening. Muskler veier, som de fleste vet, mer enn fett og vil bidra til å øke vekt og generell forbrenning gjennom dagen.

Ta en titt på denne guiden for vektøkning uten å legge på deg fett.

Håper du finner en løsning med godt resultat som passer best for deg! :)

Edit: Jeg må bare få uttrykt at jenter og damer med litt fett og former på kroppen er ikke stygt. Ønsker deg uansett lykke til!

Endret av Johno

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...