AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #1 Skrevet 21. desember 2011 Er det virkelig så strengt å kjøre 5 km/t for fort? Ble skikkelig nervøs for å ha kjørt for fort her om dagen så jeg sjekket opp hva politiet går utifra her 70 km/t - overtredelse med 5 km/t - bot 600 kr - fengsel 3 dager. Fengsel!?? Det kan jo ikke være 600 kr OG fengsel? det må jo være en av delene?
Gjest Doh Skrevet 21. desember 2011 #2 Skrevet 21. desember 2011 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Sjeldent de gidder å bry seg om noen som bare kjører 5 km/t for fort. Og det betyr at om du ikke godtar boten kan du få fengsel i stedet
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #3 Skrevet 21. desember 2011 Du får ikke fengsel og bot for 5 km over. Mannen min kjørte 35 over, fikk en bot pluss mistet lappen 1 år. Trenger ikke fengsel i tillegg bare om du absolutt setter deg på rævva og nekter å betale boten. Som oftest er det like greit å betale på stedet og bli ferdig med det.
Namine Skrevet 21. desember 2011 #4 Skrevet 21. desember 2011 det er enten fengsel eller bot. men i realiteten er det sjeldent folk sitter inne pga fartsovertredelse. selv om man nekter å betale, og helst vil sitte inne (om man vil det da), er som regel ikke det et reelt alternativ. da skal man jaggu nektet lenge, og sansynligheten for at boten blir tvangstrukket av lønna er større.
Gjest Eurodice Skrevet 21. desember 2011 #5 Skrevet 21. desember 2011 Er det virkelig så strengt å kjøre 5 km/t for fort? Ble skikkelig nervøs for å ha kjørt for fort her om dagen så jeg sjekket opp hva politiet går utifra her 70 km/t - overtredelse med 5 km/t - bot 600 kr - fengsel 3 dager. Fengsel!?? Det kan jo ikke være 600 kr OG fengsel? det må jo være en av delene? Ordlyden er "Bot kr. x, subsidiært fengsel y dager". Reelt kan du ikke velge, men må betale boten. I politisammenheng er dette uforholdsmessig kostbart å sette folk i fengsel for. Så enten må du betale boten straks, eller bli trukket i lønn.
Cho Kon It Skrevet 21. desember 2011 #6 Skrevet 21. desember 2011 Kjenner en som kjørte alt for fort en gang, han fikk både inndragelse av lappen, fengsel og klekkelig bot. På en gang.
Gjest Eurodice Skrevet 21. desember 2011 #7 Skrevet 21. desember 2011 Kjenner en som kjørte alt for fort en gang, han fikk både inndragelse av lappen, fengsel og klekkelig bot. På en gang. Det blir en annen sak, altfor fort. I TS' innlegg var det snakk om 5 km over fartsgrensen. Jeg vet ikke på stående fot hvor mye overskridelse over den aktuelle fartsgrense man må ha kjørt, men da forholder det seg slik du skriver, hvis det ikke foreligger spesielt formildende omstendigheter.
Cho Kon It Skrevet 21. desember 2011 #8 Skrevet 21. desember 2011 Det blir en annen sak, altfor fort. I TS' innlegg var det snakk om 5 km over fartsgrensen. Jeg vet ikke på stående fot hvor mye overskridelse over den aktuelle fartsgrense man må ha kjørt, men da forholder det seg slik du skriver, hvis det ikke foreligger spesielt formildende omstendigheter. Skulle kanskje ha presisert det, men det jeg skrev var en kommentar til dette: Fengsel!?? Det kan jo ikke være 600 kr OG fengsel? det må jo være en av delene?
Supraspinatus Skrevet 21. desember 2011 #9 Skrevet 21. desember 2011 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Sjeldent de gidder å bry seg om noen som bare kjører 5 km/t for fort. Og det betyr at om du ikke godtar boten kan du få fengsel i stedet Det betyr det ikke. Dersom du velger å ikke vedta det forenklede forelegget vil det bli behandlet som en straffesak. I ytterste konsekvens rettsak dersom du ikke vil vedta et forelegg, som du uansett kommer til å bli idømt + ev saksomkostninger. Muligheten til å ikke vedta forenklet forelegg og en ev bot er en viktig del av rettsstaten. Et eksempel kan være dersom du kan bevise at du ikke brøt fartsgrensen, eller du mener det er noe gale med politiets bevis. Fengselsalternativet er egentlig med for dem som ikke er i stand til å betale forelegget. Dersom du har på en eller annen måten inntekt eller andre muligheter til å betale vil det bli trukket fra konto eller lønn. Du kan ikke velge å gå i fengsel for å spare penger. Husk også at selv om du bare blir ilagt forenklet forelegg for 5km/t over grensen så må du i realiteten mer enn 5 over på speedometeret. Det viser nesten alltid for lavt pluss at politiet har en toleransegrense på hvor mye avvik det kan være på målingene. Den trenger nødvendigvis ikke være stor, men toleransegrensen på speedometeret er ca 5% spesielt avhengig av dekkdimensjon. Om de velger å stoppe deg for en så liten overtredelse er en annen sak. Det må nesten hver enkel politi svare for selv.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #10 Skrevet 21. desember 2011 Takk for svar! Litt roligere nå hehe, men 600 kr skal jeg isåfall klare og betale! Og en ting til; blinker alle fotobokser? Kan man bli tatt bilde av uten at det blinker rødt? Diskuterte med en venninde angående hva som skjer hvis man låner bort bilen til en som har kjørt for fort, får bileier boten? Hvordan identifiserer de fører? Kameraene er ikke såå gode at de ser hvem det er vil jeg tro hehe.. Litt grønn på dette området
challenger Skrevet 21. desember 2011 #11 Skrevet 21. desember 2011 (endret) Takk for svar! Litt roligere nå hehe, men 600 kr skal jeg isåfall klare og betale! Og en ting til; blinker alle fotobokser? Kan man bli tatt bilde av uten at det blinker rødt? Diskuterte med en venninde angående hva som skjer hvis man låner bort bilen til en som har kjørt for fort, får bileier boten? Hvordan identifiserer de fører? Kameraene er ikke såå gode at de ser hvem det er vil jeg tro hehe.. Litt grønn på dette området Ikke alle blinker nei tror jeg ikke. I bokser langs trafikerte motorveier så tror jeg ikke det blinker. Det er eieren av bilnummeret som får bota i posten. *Det blinka en gang til meg, skvatt noe helt sykt! 88 i 80-sone. 1200 i bot. Endret 21. desember 2011 av challenger
challenger Skrevet 21. desember 2011 #12 Skrevet 21. desember 2011 Men dere som sier at boten/bøtene blir trukket av lønna hvis man ikke betaler de, det tror jeg ikke stemmer helt. For kjenner en del gutter som har fått bøter av forskjellige slag, som har sittet inne for de framfor å betalt de. Var en som hadde flere ubetalte, så han fikk Xantall dager for hver bot, etter størrelse på boten. En annen en satt inne i 3 dager for ei bot. Så tror ikke bøter kan føre til lønnstrekk, for det står jo svart på hvitt på boten at hvis man ikke betaler den fører det til fengsel i X antall dager.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #13 Skrevet 21. desember 2011 De jeg kjenner som har fått bot ved fotobokser sier det blinker sterkt rødt. De aller fleste fotoboksene er stilt inn på 5-10 km/t over fartsgrensen. Det skal være en feilgrense på 5 km/t pga forskjellig måling på speedometeret i bilene.
Supraspinatus Skrevet 21. desember 2011 #14 Skrevet 21. desember 2011 Men dere som sier at boten/bøtene blir trukket av lønna hvis man ikke betaler de, det tror jeg ikke stemmer helt. For kjenner en del gutter som har fått bøter av forskjellige slag, som har sittet inne for de framfor å betalt de. Var en som hadde flere ubetalte, så han fikk Xantall dager for hver bot, etter størrelse på boten. En annen en satt inne i 3 dager for ei bot. Så tror ikke bøter kan føre til lønnstrekk, for det står jo svart på hvitt på boten at hvis man ikke betaler den fører det til fengsel i X antall dager. Gjentatte brudd på loven fører ofte til strengere straff som f.eks. fengsel. Det er Statens Innkrevingsentral som krever inn bøter og de kan gå direkte på arbeidsgiver for å få pengene. Fengsel er ikke et "alternativ" du kan velge selv. Det er alvorlighetsgraden som avgjør det. Med det sagt, så er jo det avhengig av hva du tjener. De regner ut hva du minst skal ha å leve for i måneden. Tjener du mindre enn det er jo fengsel et reelt alternativ, men som sagt, du kan ikke velge dette selv.
feuerstein Skrevet 21. desember 2011 #15 Skrevet 21. desember 2011 Fotoboksbildene er av svært god kvalitet, det er ikke akkurat et gammelt kompaktkamera til 500 kr som står inni. Bileieren vil få boten, men her er det enkelte muligheter til å slippe unna. Dersom bilføreren ikke er identifiserbar på bildet kan det fort bli til at politiet rett og slett gir opp hvis man bestrider boten. Skal de være vrange (f.eks. ved høy fart eller gjenganger) kan man bli innkalt til avhør og det hele, hvor de vil forlange at eier forteller hvem som førte bilen. Man behøver ikke inkriminere seg selv, ei heller familie. Jeg kjenner til far/sønner med bil på deling hvor fotoboksbøter preller av som vann på gåsen, er ansiktet skjult av solskjermen på bildet sitter politiet der med en flatbrystet overkropp som kan være hvem som helst av 3 menn i samme familie. Det er først når man ikke kan påberope seg familie at man begynner å slite, for venner/kolleger kan man straffes for å ikke angi.
Pixtive Skrevet 21. desember 2011 #16 Skrevet 21. desember 2011 (endret) Utrolig at ingen har skrevet dette enda... : Som du viste så var de følgende reglene. Derimot fengselsgreiene kan du se langt bortifra da det var rett og slett tåpelig... Fartsbot Satser 2011 (forenklet forelegg): Fartsgrense på 60 km/t eller lavere: tom. 5 km/t 600 kr tom. 10 km/t 1600 kr tom. 15 km/t 2900 kr tom. 20 km/t 4200 kr tom. 25 km/t 6500 kr Fartsgrense på 70 km/t eller høyere: tom. 5 km/t 600 kr tom. 10 km/t 1600 kr tom. 15 km/t 2600 kr tom. 20 km/t 3600 kr tom. 25 km/t 4900 kr tom. 30 km/t 6500 kr tom. 35 km/t 7800 kr Når fartsgrensen er 90 km/t eller høyere: fra 36 til 40 km/t 9000 kr Kilde Edit: Skal nevnes at de fleste speedometerene i biler viser ca 5 over den farten du faktisk har. I tillegg så har bokser og politi en feilmargin på 1-3 ca så med andre ord kan du ligge i 90 på speedometeret og bli tatt for 82-84. Ligger som oftest ca 10 over og har aldri blitt tatt selv. Endret 21. desember 2011 av Pixtive
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå