AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #1 Del Skrevet 21. desember 2011 Jeg har lyst til og prøve å stå litt slalom igjen i vinter, så tenkte å kjøpe noen brukte slalom ski. Men skjønner ingenting av dette "ski- språket". Jeg er 165 cm høy, skal jeg da ha så høye ski? Og det heter vist ikke slalom ski lengre, men vet ikke hva det nå heter? Noen som harlitt greie på dette ? =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 23. desember 2011 #2 Del Skrevet 23. desember 2011 Jeg har lyst til og prøve å stå litt slalom igjen i vinter, så tenkte å kjøpe noen brukte slalom ski. Men skjønner ingenting av dette "ski- språket". Jeg er 165 cm høy, skal jeg da ha så høye ski? Og det heter vist ikke slalom ski lengre, men vet ikke hva det nå heter? Noen som harlitt greie på dette ? =) Hvor lange ski du skal ha avhenger litt av hvordan du skal bruke dem. Jo lengre ski jo mer fartstabile blir de, men samtidig blir de vanskeligere å svinge og har større svingradius. Og når det gjelder svingradius så påvirkes denne også av hvor mye skien svinger inn på midten. Moderne alpinski er tykkere foran og bak og smalere på midten. Det kalles gjerne carvingski. Utforski har ofte liten eller ingen innsving og er lange fordi man skal kjøre fort. Slalomski er kortere slik at man kan svinge fortere. Jeg ville anbefalt deg en helt vanlig carvingski. Og lengde like høy som deg, eller litt lavere. Det beste er egentlig om du går i en sportsbutikk som har peiling på slikt og ber om anbefaling utifra hva du skal bruke dem til. Oslo sportslager, Platou er eksempler på butikker som garantert kan gi deg god hjelp. Det finnes dog mange sportsbutikker som er gode på slikt, men min erfaring med flere av de store, feks, XXL er at de ikke har god nok kompetanse til å gi deg det du trenger. Kjøp av ski brukt kan være en måte å spare penger, men jeg ville ikke gjort det dersom du ikke har noen som har peiling med deg for å se om størrelser og spesifikasjoner er riktig for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 23. desember 2011 #3 Del Skrevet 23. desember 2011 Hvor bor du? Du kan få kjøpe mine For jeg kommer ALDRI til å stå på slalom igjen. Ungene mine lo seg fordervet sist jeg var i bakken fordi jeg var så ukul, så nå sitter jeg i solveggen og leser bok og drikker kaffe heller :gjeiper: Om jeg var deg ville jeg rett og slett bare ha kjøpt en pakke i en eller annen sportsbutikk evt. OBS. Der får du veiledningen du trenger. Eller du kan gå dit å få veiledning pg så kjøpe på finn Slalomski skal være kortere en deg og har bredere tupp en resten av skien. Det som er in nå er Carvingski, de er ikke så ulike men litt breiere og kortere. God tur ned bakkene og ikke brekk beina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #4 Del Skrevet 25. desember 2011 Haha, helt ærlig, dette var morsom lesning Jeg skjønner at det kan være vanskelig å finne fram i skiverdenen. Og om du går på platou, obs, oslo sportslager etc, får du garantert litt ulike svar og anbefalinger på ulike skipakker. For det er jo opp til DEG. Skia som passer meg passser ikke sannsynligvis deg. Jeg liker dem lange, stabile, og breie. Jeg har god teknikk, innkjørte lår og liker stabile ski som kan kjøre fort. En nybegynner trenger ski som enkelt kan svinge. De trenger ikke være stabile og lange, for teknikken og kraften finnes ikke hos utøveren, ENDA. Så som nybegynner trenger du et par ski og mange timer i bakken, for å finne ut av om du syns det er gøy, og øve og øve. Kjøp gjerne billig og brukt. Altfor korte ville jeg styrt unna, ivertfall om du har ambisjoner om å bli bedre etter litt, så like lange som deg selv eller bittelitt kortere har nok gjerne blitt en god peikepinn. Skal du bare kjøre i de oppkjørte løypene, kjøp smale og innsvingte ski. Med en lettkjørt ski, menes det gjerne om skia er myk eller hard. Jeg syns en myk ski kan være leken, men også i overgangen til kjedelig og lite fartsstabil, mens den gjerne er tipptopp for en nybegynner. En hard ski vil være vanskelig for en nybegynner (uten teknikken og power i låra) å få til å svinge, og du bør absolutt styre unna den. Om ski, fjell, snø og natur blir din greie, kan jeg absolutt anbefale breiere ski og randonne-bindinger, dvs med gåfunksjon. Da får du oppleve en helt ny verden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå