ninuska_ Skrevet 21. desember 2011 #1 Skrevet 21. desember 2011 Jeg så på en serie hvor de sa at idealvekt for huskatt er mellom 2 og 4.5 som fullvoksen katt. Vel, saken er at min unge herremann på snart 7 mnd veier nesten 5 kg! Og han har nesten blitt tre ganger tyngre på kort tid: han veide nøyaktig 2 kg sist vi var hos dyrlegen i september. Han er en ganske stor katt, slank og lang i kroppen. Veldig aktiv. Han ligger ikke kun og later selv om han er innekatt. Han ser ikke lubben eller tykk ut, og jeg blir like overrasket over hvor tung han er hver gang jeg løfter han. I mine øyne er han liten, men jeg har aldri hatt katt før. Han er ikke veldig storspist av seg heller, spiser en liten "kopp" med tørrfor om dagen, samt iblant litt våtfor som kos. Jeg ble litt bekymret etter å ha sett det programmet om katter, men de kattene var betydelig mye større (les: feitere) og de veide mellom 8-11 kg. Kunne ikke nesten bevege på seg. De hadde den kulemagen og formen sett ovenfra. Langt fra den "lille" spretterten her, som har en ordentlig fin linje sett ovenfra. Greia er at jeg tenker han alltid er så liten, men folk har reagert og sagt "...men denne pusekatten er jo ingen liten katt!" De sa det nylig på flyplassen når jeg sa jeg hadde en ung, liten pus med meg. Mamma synes han var et lite monster så stor han hadde vokst seg siden de hadde vært der. Hva tenker dere? Burde jeg bekymre meg? Eller er pus bare stor av natur?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #2 Skrevet 21. desember 2011 Tror nok du bare kan ta det med ro! Katten din har jo utviklet seg mye de siste månedene siden den er så ung. Om han har noe skogskatt i blodet så er jo det også naturlig at han blir større enn den vanlige huskatten. En huskatt kan jo være så mangt. Om du blir sliten før han når dere leker så er jo det et godt tegn. Det med at moren din reagerer på at han har blitt stor er ganske vanlig, katter vokser fort!
Gjest Lille-pus Skrevet 21. desember 2011 #3 Skrevet 21. desember 2011 Han høres ikke "tykk" ut. Han høres ut som en flott, passe slank ung hankatt Huskatter kommer i all verdens størrelser, fra bitte-bittesmå hankatter på rundt 3,5 kilo til ikke like små "bengalske tigere" Genene hans har mye å si med hvor stor eller liten han blir (høyde, lengde) Han har jo vokst godt denne høsten, og det er helt naturlig alderen tatt i betraktning Høres ut som han har bygd masse muskelmasse nå, og er på god vei til å bli en voksen, muskuløs og staselig hankatt Du kjenner (og ser) det ganske godt på katten om han begynner å bli litt smålubben. Det enkleste stedet å kjenne det på er der hudfolden fra låret er festet til bukskinnet. En god vetrinær jeg engang kjente kalte fettansamlingen der for "slaskefett" Kastrater får ofte litt "slaskefett"
bobbi Skrevet 21. desember 2011 #4 Skrevet 21. desember 2011 (endret) Syns heller ikke han høres tykk t. Enkelte katter er jo bare større enn andre, akkurat som oss mennesker Moren min hadde en katt, som var diger, men ikke tykk. Han var vanlig huskatt og veide faktisk 8 kg. Brukte å gå ned til ca 6 på sommeren, men han var virkelig en stor katt Syns katten din høres ut som den er i fin form jeg *skrivefeil Endret 21. desember 2011 av bobbi
CathFoto Skrevet 21. desember 2011 #5 Skrevet 21. desember 2011 Jeg så samme programmet. Igår hadde vi hjemmebesøk av dyrlege for at pusene skulle få vaksine, og da kommenterte hun hvor slank og atletisk guttepusen min er. Han veide 5 kg ved sist veing, så tror neppe Animal Planet hadde rett. Dessuten oppgir amerikanere vekt i pounds, så mulig det var noe feil i oversettelsen også. 1
bobbi Skrevet 21. desember 2011 #6 Skrevet 21. desember 2011 (endret) Jeg så samme programmet. Igår hadde vi hjemmebesøk av dyrlege for at pusene skulle få vaksine, og da kommenterte hun hvor slank og atletisk guttepusen min er. Han veide 5 kg ved sist veing, så tror neppe Animal Planet hadde rett. Dessuten oppgir amerikanere vekt i pounds, så mulig det var noe feil i oversettelsen også. Det fikk min også Må jo være like stor stas som å få skryt for barna sine. Hun sa til oss; "denne katten er jo bare en stor muskel" da ble kattemamma stolt over tøffingen sin Det er forresten utrolig mye oversetting feil på Animal Planet, så det er best å høre på det de faktisk sier har jeg merket Endret 21. desember 2011 av bobbi
lurine Skrevet 21. desember 2011 #7 Skrevet 21. desember 2011 8kg katt her. Men han har nok en spiseforstyrrelse. Han eter til han spyr, om og om igjen (og før noen henger meg: veterinærbesøk, markkurer, foring med og uten rasjonering eller fri tilgang, bra mat og i det hele tatt støtt og stadig). Nå er han 12 år, jeg har gitt opp. Han får bare ete.
CathFoto Skrevet 21. desember 2011 #8 Skrevet 21. desember 2011 Ja, og i og med jeg ikke tar pounds til kg i hodet, så var det sikkert oversettingsfeil. Tipper det er akkurat som å få skryt for barna sine. Jeg skrøt til alle i går, haha.
Gjest Doh Skrevet 21. desember 2011 #9 Skrevet 21. desember 2011 Min veier 5,6 k. Gått opp en kg siden begynnelsen av juli. Har litt slaskefett, men kjennes egentlig bare ut som hud. Kjenner ribbbeina når jeg stryker på han, men må klemme litt hardere enn før... Uff, litt dårlig samvittighet men blir forhåpentligvis bedre når vi flytter til noe større. Samboeren min er ikke flink til å leke med han så jeg som må gjøre det(irriterer meg grenseløst da det er den eneste trimmer vi kan gi han)
ninuska_ Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2011 Det er ikke så mye å ta i der du forklarte, Lille-pus. Måtte dra litt i huden for den var ganske stram der. Man kan også kjenne litt ribbein når man stryker over kroppen. Og formen på han ser fin ut ovenfra. Hadde vært morsomt å vite hva slags blanding han er, men det er nok vanskelig, ja. Jeg har tidligere målt han, i lengde og høyde, og han er en del større enn den gjennomsnittlige huskatt, så det burde jo si seg selv at han kan være litt tyngre, men jeg fikk helt panikk av å se de store kattene. Han skal hvertfall ikke bli en av de, tenkte jeg. Han fikk ikke noen godbiter igår - det var han ikke fornøyd med, men da kan jeg slappe litt av
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #11 Skrevet 21. desember 2011 To av mine hannkatter veier begge litt i overkant av 5 kg, men den ene er slank og den andre er småfeit. Så dette har nok mye med kroppstype å gjøre også, man kan ikke se bare på vekta.
Minya Skrevet 21. desember 2011 #12 Skrevet 21. desember 2011 Kan du kjenne ribbeina så smått når du stryker over flankene, er han ihvertfall ikke feit Men er han en litt stor blandingskatt/vanlig raseløs huskatt, kan vekten komme helt opp i seks-sju kilo før de begynner å bli feite. Vår veier nesten fem, hun er middels stor og ikke feit, men heller ikke veldig muskuløs av seg da hun er en evig sofagris.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #13 Skrevet 21. desember 2011 når jeg var mindre så hadde vi en kastrert hannkatt som var oppe i 8-9Kg, han var aldri feit, men han var diger. Naboen min nå har en katt som er over 10Kg, den katta ligger vel nesten i grenseland til å bli feit, men vil nok si at den er veldig hardstappa med muskler.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #14 Skrevet 21. desember 2011 Katten høres ikke tykk ut. Han har jo blitt nesten voksen og vokst en del siden sist. Men lurt å passe på vekta, for katter får mange av de samme livsstilssykdommene som menneskene får. Og det er jo vi menneskene som gir de mat.
Sinner Skrevet 21. desember 2011 #15 Skrevet 21. desember 2011 Man kan ikke gå etter "idealvekt" på en huskatt siden de kommer i så mange fasonger og størrelser. Min er vel rundt 7 kilo og er i passe hold men han er en stor hankatt.
Brunhilde Skrevet 22. desember 2011 #16 Skrevet 22. desember 2011 Jeg hadde en hankatt som veide innpå 7 kg, og han var en eneste stor muskelbunt. Ikke noe overflødig der, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå