Gå til innhold

Hva slags temperaturgrense har dere for utesoving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte dette med barnehagen idag da det er -15 ute. Vi har holdt oss til -10 selv, men er jo en god stund siden vi hadde henne sovende i vogn ute (sover i seng i helgene).

Tåler de mer når de blir større? Hun har en god og lun simovogn, pose, sauskinn og et ullteppe hvis behov. Vognene er plassert i en krok under tak (hennes står ganske godt inne i kroken, så vil tro det er lunt der). Lurer litt på om vi skal tøye den til -15.

Er ikke ute etter at dere skal bestemmes for min unge, men lurer på hvordan dere gjør det nå på vinteren.

Videoannonse
Annonse
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg vil vel egentlig tro at når du syns det er greit at ungen leker ute, er det også greit at den sover ute. Når barna leker blir det varmere, men når de skal sove er de jo også ekstra godt påkledt. Jeg vil tro at med det du beskriver av soveutstyr er det helt greit, med mindre barnet har astma eller noe, men det vil jeg tro du hadde informert om;)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Er det tørr kulde og ingen vind, synes jeg det kan gå an å tøye det til -15. Hvert fall for barnehagebarn, som jo er ute en liten tur og leker i samme temperatur.

Gjest pysepusen
Skrevet

Her hadde han ikke fått sove ute i -15. Ikke leke heller for den saks skyld. Anbefalingen er -10 og da holder jeg meg til den.

• Liker 1
Skrevet

Min eldste sov bare ute når han var baby, så han sov ute i all slags vær.

Skrevet

in er 1,5 men her holder vi oss til -10.

Skrevet

Her hadde han ikke fått sove ute i -15. Ikke leke heller for den saks skyld. Anbefalingen er -10 og da holder jeg meg til den.

Sånn har vi gjort det her også ifjor, når han var halvannet, men i år har det ikke vært noen problemstilling ennå, siden det knapt har vært minusgrader. Men vet du om de anbefalingene gjelder større barn også? Når blir det greit å være ute i kaldere enn ti minus?

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde latt et barn sove ute i -15!!

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg lurer på hva gjør folk med barna sine i veldig kalde strøk? Noen steder kan det vel gå flere måneder hvor temperaturen knapt er over 15 minus. Leker disse barna da ikke ute før det er vår?

Hvem er det forresten som anbefaler at barn ikke skal være ute og leke eller sove under 10 minus?

Gjest Annaires
Skrevet

Det er jo ikke pga de er kalde eller varme de ikke skal sove/leke ute når det er mer enn minus 10, det er jo pga luften de puster inn. For kald luft er skadelig for de små lungene. Helt uvesentlig om de leker eller sover...

Skrevet (endret)

Det er verre å ligge helt stille i sprengkulde mot å løpe rundt i bevegelse. Jeg hadde syntes -15 var kaldt for utesoving og vente mine til å sove inne vinteren i fjor her på Østlandet. Vi hadde sprengkulde i månedsvis og selv om mine var 1,5 synes jeg det var for kaldt. Vi hadde ofte ca -15.

Er det bra for lunger å ligge ute i timevis i sånn kulde? Noen som vet?

Jeg er enig med bhg som mente de lå mye bedre i senger hvor de kunne ligge på magen og snu seg etter behov, ikke spent fast i en vogn. Mine sov bare inne fra 1,5 til nå hvor vi har kuttet ut dagblund.

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg har en jente med astma, og jeg hadde aldri latt henne sove ute i -15. Her går grensen på -10.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Det er verre å ligge helt stille i sprengkulde mot å løpe rundt i bevegelse. Jeg hadde syntes -15 var kaldt for utesoving og vente mine til å sove inne vinteren i fjor her på Østlandet. Vi hadde sprengkulde i månedsvis og selv om mine var 1,5 synes jeg det var for kaldt. Vi hadde ofte ca -15.

Er det bra for lunger å ligge ute i timevis i sånn kulde? Noen som vet?

Jeg er enig med bhg som mente de lå mye bedre i senger hvor de kunne ligge på magen og snu seg etter behov, ikke spent fast i en vogn. Mine sov bare inne fra 1,5 til nå hvor vi har kuttet ut dagblund.

Heldige dere som har hatt en slik barnehage. Vi har det motsatte :/

Gjest pysepusen
Skrevet

Sånn har vi gjort det her også ifjor, når han var halvannet, men i år har det ikke vært noen problemstilling ennå, siden det knapt har vært minusgrader. Men vet du om de anbefalingene gjelder større barn også? Når blir det greit å være ute i kaldere enn ti minus?

Mener å ha lest at noen leger anbefaler helt til 3-4 år. Ikke vet jeg altså...

Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg lurer på hva gjør folk med barna sine i veldig kalde strøk? Noen steder kan det vel gå flere måneder hvor temperaturen knapt er over 15 minus. Leker disse barna da ikke ute før det er vår?

Hvem er det forresten som anbefaler at barn ikke skal være ute og leke eller sove under 10 minus?

De jeg kjenner har dem ikke ute utenom til og fra bilen. Rett og slett. Lufta er like kald og like skadelig for lungene uansett hvor den er. Det er leger som anbefaler dette. I fjor leste jeg at hudleger også gjør det. Det var i Adresseavisa om jeg ikke tar feil hvor de skrev om hva de gjør på Røros bl.a.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at noen leger anbefaler helt til 3-4 år. Ikke vet jeg altså...

De jeg kjenner har dem ikke ute utenom til og fra bilen. Rett og slett. Lufta er like kald og like skadelig for lungene uansett hvor den er. Det er leger som anbefaler dette. I fjor leste jeg at hudleger også gjør det. Det var i Adresseavisa om jeg ikke tar feil hvor de skrev om hva de gjør på Røros bl.a.

Jeg bor et steinkast nordover fra Røros og her har vi kuldegrense på 20 minus på barneskolen og 15 i barnehagen for leking ute. Soving vet jeg ikke.

Gjest pysepusen
Skrevet

Oi, se her, her fant jeg artikkelen!

Fra artikkelen: For barn under 2 år er minus 10 grader den veiledende grensa også på Røros, som er kjent for sine strenge vintre.

Skrevet

Det er jo forskjell på å leke og å ligge stille å sove....

Gjest Annaires
Skrevet

Det er jo forskjell på å leke og å ligge stille å sove....

Å? Er ikke den luften man puster inn den samme uansett?

Skrevet

Å? Er ikke den luften man puster inn den samme uansett?

Vi bor i innlandet med tørr kulde, og grensa i barnehagen er -15 på utesoving. Når det er kaldere enn -10 så får de sove inne i soveskuret. ved kaldere enn -15 sover de på madrasser inne.

Jeg lar min vesle sove ned mot -20 ute i vogna. da har hun lang skinnfell som ligger både over og under, og legger i tillegg et pledd over kalesjen (ikke over åpningen). Har målt temp ved ansiktet, og den er ca -10 minus. Har også sagt de kan gjøre det i barnehagen, ettersom vi har lange perioder med streng kulde og innesovinga fungerer så som så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...