Gå til innhold

Regler for spilling og pc-bruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som går på ungdomsskolen og som bruker alt for mye tid på spill og data. Dette går ut over skolearbeidet.

Hva slags regler for spilling og pc-bruk har dere for de store barna deres (rundt 14 år)?

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Nå har jeg ikke barn i den alderen selv, men jeg har elever. De fleste der har en time eller to til data hver dag. Dette er et gode de får når leksene er gjort.

Skrevet

Nå har jeg ikke barn i den alderen selv, men jeg har elever. De fleste der har en time eller to til data hver dag. Dette er et gode de får når leksene er gjort.

Det er jo imponerende lite. Vet du hvordan foreldrene klarer å kontrollere dette?

Er dette noe du har hørt fra elevene selv eller fra foreldrene?

Skrevet

Det er jo imponerende lite. Vet du hvordan foreldrene klarer å kontrollere dette?

Man sier i fra når de får begynne å spille, og en time (eller to) etterpå, sier man i fra at spilltiden er over...

Skrevet

Man setter tidslås. Enkelt hvis du vet hvordan

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Lite? Synes det er mer enn nok jeg ;)

Man sier i fra når de får begynne å spille, og en time (eller to) etterpå, sier man i fra at spilltiden er over...

Slik gjør de foreldrene jeg snakker om også. Og noen har tidslås. Andre har en laptop i hus som de ikke har tilgjengelig for barna annet enn når de får bruke den. Skolearbeid kommer selvsagt utenom (om de må bruke dataen) :)

Det er både foreldre og elever som forteller meg dette.

Endret av pysepusen
Skrevet

Vi har en sønn som går på ungdomsskolen og som bruker alt for mye tid på spill og data. Dette går ut over skolearbeidet.

Hva slags regler for spilling og pc-bruk har dere for de store barna deres (rundt 14 år)?

Spilling i seg selv er ikke ett problem, det er ett symptom. Når noen bruker overdrevent mye tid forran PCen så er det vanligvis fordi de sliter på andre områder, har lite venner, lite å gjøre på eller annet.

Derfor bør kravene som stilles settes til andre ting enn tid spendert forran datamaskinen, alt fra hvilke karakterer man skal få på skolen (sett dem realistisk i forhold til personen) og hvor mye tid som skal spenderes på lekser og andre ting. Man bør og fokusere på at ungen er i fysisk aktivitet, enten dette er svømming, fotball, styrketrening, kajakkpadling eller noe annet.

Skrevet

Spilling i seg selv er ikke ett problem, det er ett symptom. Når noen bruker overdrevent mye tid forran PCen så er det vanligvis fordi de sliter på andre områder, har lite venner, lite å gjøre på eller annet.

Derfor bør kravene som stilles settes til andre ting enn tid spendert forran datamaskinen, alt fra hvilke karakterer man skal få på skolen (sett dem realistisk i forhold til personen) og hvor mye tid som skal spenderes på lekser og andre ting. Man bør og fokusere på at ungen er i fysisk aktivitet, enten dette er svømming, fotball, styrketrening, kajakkpadling eller noe annet.

Ja, det er det som er problemet. Så snart vi snur ryggen til og ikke følger med på hva han gjør er det tid forran pc-en eller forran x-boxen. Det er en evig kamp om å få han til å gjøre andre ting enn det.

vi har èn pc i huset og èn x-box. Det er 3 unger som skal dele dette. Det er en evig krig om pc-en. Fra kl 14.30 til 15.30 er de alene i huset (fra de er hjemme fra skole til vi er hjemme fra jobb). Så er det middag sammen. Etter dette er det leksearbeid og fritidsaktiviteter. 14-åringen trener styrke 2 ganger i uka. Det er alt. Skolearbeid må tvinges på han, det gjøres aldri frivillig. Han har lite med venner, de han har bor 5 km unna og de treffes i skoletiden og ellers gjennom nettspill. Så snart han har mulighet stikker han opp på rommet og spiller.

Jeg klarer ikke å tenke ut noen måte å få en ok bruk av spillingen på.

Skrevet

Du slår av modemet, rett og slett.

Det gjorde vi her, og barna var uten nett (til annet enn skolebruk) i en måned først, og deretter forhandlet de seg frem til en time daglig ETTER lekser.

De er 12 og 14.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å si at han ikke får spille før han har gjort ferdig leksene? Så hvis han velger å droppe skolearbeid får han ikke spille heller.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er det som er problemet. Så snart vi snur ryggen til og ikke følger med på hva han gjør er det tid forran pc-en eller forran x-boxen. Det er en evig kamp om å få han til å gjøre andre ting enn det.

vi har èn pc i huset og èn x-box. Det er 3 unger som skal dele dette. Det er en evig krig om pc-en. Fra kl 14.30 til 15.30 er de alene i huset (fra de er hjemme fra skole til vi er hjemme fra jobb). Så er det middag sammen. Etter dette er det leksearbeid og fritidsaktiviteter. 14-åringen trener styrke 2 ganger i uka. Det er alt. Skolearbeid må tvinges på han, det gjøres aldri frivillig. Han har lite med venner, de han har bor 5 km unna og de treffes i skoletiden og ellers gjennom nettspill. Så snart han har mulighet stikker han opp på rommet og spiller.

Jeg klarer ikke å tenke ut noen måte å få en ok bruk av spillingen på.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, hvordan du bor eller liknende. Men som jeg sa tidligere så er ikke PC spilling i seg selv ett problem, samt at det og er nærmest umulig å få ham til å slutte med mindre han har noe annet å gjøre på. Noen som sier at du skal ta vekk internett modemet, det prøvde moren min, det kjenner jeg mange andre som har prøvd og. Og for å være både brå og frekk, det er det dummeste jeg ser folk gjøre! Det vitner om at dere ikke har noen som helst form for peiling på barneoppdragelse eller innsikt i problemstillingen.

Jeg er nerd, jeg satt hele ungdomstiden min uten noe særlig med venner, uten å fokusere spesielt på skolearbeidet og uten å bruke noe særlig med tid på fysiske aktiviteter. Det er forandret seg veldig de siste årene men det kommer jeg tilbake til senere.

Når du sitter der uten spesielt mange venner bryr du deg veldig lite om noe som helst, du har funnet noe du trives med, og valget mellom å gjøre det. Eller å gjøre noe du ikke føler deg noe flink på eller som du misstrives med er veldig lett, det er ikke sånn at man magisk finner på noe bedre å gjøre bare fordi internetten blir borte eller PCen slutter og fungere. Du setter deg i stedet forran TVen eller leser noen gamle pondusblader. Og det er på ingen måte noe bedre

Det du heller bør gjøre er å finne alternative aktiviteter, samt å passe på at de aktivitetene som blir foretatt er sosiale aktiviteter. Sitter han forran PCen bør han spille med folk han kjenner i det virkelige liv, aktivt besøke dem, lage en liten gathering \ LAN party i en helg eller to i måneden og på den måten delta aktivt. Samt at du helt klart bør passe på at han har fysiske aktiviteter han deltar i aktivt og at han holder seg i form. For skolearbeidets skyld ligger veldig mye på at foreldrene ikke bare sier hvor viktig det er og sier at "Hvis du ikke gjør det bra på skolen så får du ingen utdannelse" men i stedet setter deg ned og deltar. Diskuterer temaene og passer på at du kan nok om dem selv til å svare på spørsmål og liknende. Snakker om hva som må til, planlegger hva som må gjøres og holder deg oppdatert på hvordan skolegangen hans fremover blir.

Da snakker jeg om å holde seg oppdatert på inntakskriteriene for skolen og linjen han vil inn på på videregående, eller hva han vil gå på høyskole \ universitet. Vite litt om hvordan de forskjellige jobbene er, hva som kreves og liknende. Vite litt om alt!

Som sagt så er jeg nerd selv, og det var og de fleste vennene mine i ungdomstiden. Og jeg har hatt en del diskusjoner med andre som var i samme situasjon i løpet av de siste årene, jeg har sett hvem som lykkes godt i voksen alder og hvem som har gjort det dårlig. Og jeg må bare si at i løpet av ungdomstiden så jeg aldri en eneste person som sluttet med å sitte forran PCen bare fordi foreldrene tok vekk en internettboks. (Og det var flere som prøvde) Det jeg derimot så er at de som lykkes best er de som gjorde det jevnt godt på mange forskjellige arenaer og som fokuserte mest på å være sosiale.

Det ble en litt rotete post men, du får forhåpentligvis noe utav det allikevel. PC spilling er som alt annet, du slutter ikke før du finner deg noe annet å gjøre!

• Liker 2
Skrevet

Man setter tidslås. Enkelt hvis du vet hvordan

Tror du det hjelper? Pappa prøvde det når jeg var ~12 år gammel. Da kunne jeg nok til å omprogrammere den, så det var pappa som fikk tidslås, og jeg begrenset hans pc-bruk. Så fikk jeg kjeft for det, og spurte "Hvorfor skal jeg ha maks en time på dataen om dagen om du kan sitte der så mye du vil?".

Vil ikke si at jeg hadde et problem. Jeg var(er) bare glad i dataen, og brukte den overalt når jeg ikke gjorde noe annet. Musikk om morgen, musikk om kvelden, snakke med venner osv. Jeg var nok ikke den mest sosiale, men jeg var jo ute med venner og slikt.

Skrevet

det beste er vel å sette av en fast tid til lekser hver dag. sjekk lekseplanen til ungen og kontroller senere at leksene er gjort. så kan han få bruke pc-en. ikke unormalt for unger i den alderen å sitte lenge på pc-en.

Skrevet

Tusen takk for svarene. Spesielt takk til deg, toth. Jeg syns det er veldig kjekt å få svar fra en som kanskje forstår hva gutten vår tenker. Nettet for han er kanskje hans måte å være sosial på for jeg hører jo ofte latter og prating fra rommet hans. Jeg har forstått det slik at det er gjennom slik spilling han treffer skolekameratene.

Jeg har tenkt en del på hvordan jeg skal klare å begrense/strukturere bruken:

En ide er om han i tidsrommet mellom skolefri og middag (ca 14.30 til 16.00) har fri bruk av nett og spill. Denne tiden har vi som foreldre uansett ingen kontroll over. Tiden etter middag og frem til kl 21.00 må han gjøre annet feks lekse, trening, husarbeid eller være sosial. Hva som helst, bare ikke nett og spill. Etter kl 21.00 (evt 20.30?) kan han igjen få ha nett/spilletid, da fram til 22.30.

I perioden etter middag til 21.00 er det de to andre ungene (evt vi voksne)som har tilgang på nettet. Med disse to er det ingen problem med overdreven bruk, så det tror jeg går greit.

Dersom ikke reglene overholdes blir det reaksjon, feks 3 dager med spille/nettforbud.

Har dere noen mening om ideen min før jeg evt. legger det fram for resten av familien?

Skrevet

Tusen takk for svarene. Spesielt takk til deg, toth. Jeg syns det er veldig kjekt å få svar fra en som kanskje forstår hva gutten vår tenker. Nettet for han er kanskje hans måte å være sosial på for jeg hører jo ofte latter og prating fra rommet hans. Jeg har forstått det slik at det er gjennom slik spilling han treffer skolekameratene.

Jeg har tenkt en del på hvordan jeg skal klare å begrense/strukturere bruken:

En ide er om han i tidsrommet mellom skolefri og middag (ca 14.30 til 16.00) har fri bruk av nett og spill. Denne tiden har vi som foreldre uansett ingen kontroll over. Tiden etter middag og frem til kl 21.00 må han gjøre annet feks lekse, trening, husarbeid eller være sosial. Hva som helst, bare ikke nett og spill. Etter kl 21.00 (evt 20.30?) kan han igjen få ha nett/spilletid, da fram til 22.30.

I perioden etter middag til 21.00 er det de to andre ungene (evt vi voksne)som har tilgang på nettet. Med disse to er det ingen problem med overdreven bruk, så det tror jeg går greit.

Dersom ikke reglene overholdes blir det reaksjon, feks 3 dager med spille/nettforbud.

Har dere noen mening om ideen min før jeg evt. legger det fram for resten av familien?

Fritt mellom 14:30 og 16:00 tror jeg er en grei regel, de har tross alt vert på "Jobb" hele dagen og trenger avveksling som alle oss andre. ;p Samtidig så er det greit å være konkret på ting mener jeg, i stedet for å si at han skal gjøre alt mulig annet før kl. 21 unntatt PC mener jeg det er bedre å si "Du skal spise middag, gjøre lekser og ha hatt deg en god sykkeltur\svømmetur\tur på treningssenteret før du setter det forran PCen igjen etter det." Men samtidig si at før kl. 21 så har de andre førsterett på PCen siden det tross alt er flere som bruker den.

Angående avslutningstiden (22:30) så ville jeg selv ha vert streng på at den er absolutt med mindre han spør fint. Når han spiller med andre og blir dratt bort midt i en sesjon med vennene sine så er ikke det så morro, og det er viktig å huske på at han gjerne ødelegger for de andre med å stikke av siden man ofte spiller på lag med hverandre. Og det er ikke sikkert de andre kan fortsette uten ham med mindre de igjen finner noen andre som vil bli med som kan ta 15-20 minutter.

Men ha en regel på at han for eksempel må si i fra før kl. 22:15 om at han vil ha litt ekstra tid i stedet for å vente til siste minutt og spørre da. Eller at han må bytte tid fra en dag til den neste for å få ekstra tid. Feks spill 30 minutter ekstra Torsdag avslutt 30 minutter tidligere Fredag. Frihet med begrensninger

Tips til senere er at veldig mange av vennene hans vil bli sittende oppe til både kl. 1-2-3-4 i slutten av ungdomsskolen og videregående årene (skjønner ærlig talt ikke hvordan enkelte satt til kl. 4 hver dag for å møte opp på skolen kl. 8:30?!) så pass på å ha en rimelig tid og en måte å passe på at han ikke glir ut på den måten. I tilfeller som dette kan det å sette tidslås eller dra ut modemet og legge det i nattbordskuffen være greit.

Angående regelbrudd får du finne på en passende straff selv, men "Ta vekk internetten" er vanskelig og kontrollere og straffer de andre på lik linje med ham selv. Så "Støvsuge hele huset" eller "Ta oppvasken i en uke." er mye mer praktiske straffer for din egen del ;p

Skrevet

Fritt mellom 14:30 og 16:00 tror jeg er en grei regel, de har tross alt vert på "Jobb" hele dagen og trenger avveksling som alle oss andre. ;p Samtidig så er det greit å være konkret på ting mener jeg, i stedet for å si at han skal gjøre alt mulig annet før kl. 21 unntatt PC mener jeg det er bedre å si "Du skal spise middag, gjøre lekser og ha hatt deg en god sykkeltur\svømmetur\tur på treningssenteret før du setter det forran PCen igjen etter det." Men samtidig si at før kl. 21 så har de andre førsterett på PCen siden det tross alt er flere som bruker den.

Angående avslutningstiden (22:30) så ville jeg selv ha vert streng på at den er absolutt med mindre han spør fint. Når han spiller med andre og blir dratt bort midt i en sesjon med vennene sine så er ikke det så morro, og det er viktig å huske på at han gjerne ødelegger for de andre med å stikke av siden man ofte spiller på lag med hverandre. Og det er ikke sikkert de andre kan fortsette uten ham med mindre de igjen finner noen andre som vil bli med som kan ta 15-20 minutter.

Men ha en regel på at han for eksempel må si i fra før kl. 22:15 om at han vil ha litt ekstra tid i stedet for å vente til siste minutt og spørre da. Eller at han må bytte tid fra en dag til den neste for å få ekstra tid. Feks spill 30 minutter ekstra Torsdag avslutt 30 minutter tidligere Fredag. Frihet med begrensninger

Tips til senere er at veldig mange av vennene hans vil bli sittende oppe til både kl. 1-2-3-4 i slutten av ungdomsskolen og videregående årene (skjønner ærlig talt ikke hvordan enkelte satt til kl. 4 hver dag for å møte opp på skolen kl. 8:30?!) så pass på å ha en rimelig tid og en måte å passe på at han ikke glir ut på den måten. I tilfeller som dette kan det å sette tidslås eller dra ut modemet og legge det i nattbordskuffen være greit.

Angående regelbrudd får du finne på en passende straff selv, men "Ta vekk internetten" er vanskelig og kontrollere og straffer de andre på lik linje med ham selv. Så "Støvsuge hele huset" eller "Ta oppvasken i en uke." er mye mer praktiske straffer for din egen del ;p

:smilyblomst:

Tusen takk for at du svarer meg.

Har du noen ideer om hvordan vi skal løse dette i helgene? Kan regelen da være at det er mer frirom til spilling men at dersom familen finner på noe sammen er dette 1. prioritet (feks fisketur)? Jeg mener ikke at han skal sitte å spille hele helgen, men ikke ha noen faste tidspunkt og tider.

Skrevet

Hva tenker du om TV-titting, TS?

Barn i dag er så nettvante at det er skummelt, men for mange barn stjeler PC og databruk "TV-tid" dersom vi sammenligner med oss (ung foreldregenerasjon) som yngre.

Jeg er ikke mor selv, men jeg er nett og spillvant fra jeg var 12-13 år. Så sant det ikke går utover skolearbeid, søvn eller organiserte fritidsaktiviteter, så er 14 år gammelt nok til å styre litt selv. Om han velger å se på film eller fotball i stua eller om han velger å chatte på MSN med hun søte jenta i parallellklassen (for å så si til deg at han har spilt, han er jo kul må vite) det er litt opp til ham.

Han er såpass ung at du bør styre det om det tar over livet fullstendig, men gammel nok til at han snart bestemmer dette helt selv.

Hva med å snakke med ham om det? Ta han til side, eller kanskje en dag i bilen dere to, si at du bekymrer deg litt og at du lurer på hvordan å begrense, og la ham ta del i forhandlingene om når/hvor...? Uten forbud og låser til å begynne med, behandle ham som en ung voksen og gi ham anledning til å være med på å forme sin egen hverdag. Dersom han da bryter avtaler han har vært med på å sette, kan du ihverksette "straff".

Internett og PCbruk er ikke bare sosialt og lek. Det er nyheter, skolearbeid, leksetips, informasjon om favorittfotball-spilleren i England. Legg på sosiale medier og spill (som kan gi mestringsfølelse og vennskap/felleskap med andre) så er det en mye mer attraktiv boks å kaste bort fritiden sin på, enn TVen er. I mine øyne.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble sittende og tenke litt, og har litt tillegg å tilføye... :)

Jeg var tenåring sent på 90-tallet. De som ennå ikke hadde internett hjemme brøt "hjemmetider" og var ute, samlet seg i busskur eller vandret rundt. De som ikke gjorde noen av delene, så gjerne på TV 3-5 timer om dagen.

Jeg var barn i den tiden da parabolantenner og kanalpakker begynte å snike seg inn i husene til folk. Jeg kan såvidt huske TV2s oppstart. Disse flere kanalene medførte skyer og bølger av debatter - hva vil dette gjøre med barna. Barna ser for mye TV, de blir sløve og inaktive.

Disse barna er det som blir foreldre nå, og som bekymrer seg over nettbruk og databruk. Det er ikke flere timer i døgner nå, enn sent på 90-tallet. Så sant han får nok søvn, ikke skulker skolen og utfører skolearbeidet sitt på en tilfredstillende måte (ikke alle fjortenårige gutter legger innsats i dette, data eller ei) så er ikke dataen skummel.

Jeg kjenner faktisk ingen foreldre nå, på min alder som har barn i yngste skolealder og barnehagealder, som har TV-tid. For TVen står på, hele tiden. For både foreldre og barn. Det er en naturlig integrert del av familielivet og ikke skummelt lengre. Stuereint, om du vil.

Dataen medfører derimot endel valg og farer som TVen ikke har. Det er her nettvett kommer inn. Nettvett betyr ikke å sitte over skuldren til en "ung voksen" (han konfirmeres kanskje til året?) - med å lære inn og snakke om hvilke valg man tar og "ruste" fjortenåringen til å gjøre det rette.

Du lærer dine barn å ikke gå inn i biler til fremmede. Du forfølger dem ikke til de flytter hjemmefra for å dobbeltsjekke dette. Du lærer dine barn å ikke gi ut adressen sin eller bilder av seg selv på nettet - du kan ikke overvåke dem til de blir atten år for å se til at dette blit gjort.

Om leksene er et problem, så må de gjøres "før" moro. Enten det er TV, data eller besøke nabogutten (trolig for å se på TV eller spille data). Men holder en knapp på at du bør snakke med gutten din vedrørende hvordan å begrense bruken, heller enn å diskutere dette på nettet.

Han er gammel nok til å skjønne at du vil ha ham i seng før klokken X på skolekvelder så han ikke er sliten og trøtt dagen etter, og at du vil han skal gjøre leksene sine. Han er også gammel nok til å sette spørsmål ved hvorfor han skal begrenses dersom alt han skal gjøre er utført. Jeg vet jeg ville satt spørsmålsregn ved hvorfor jeg skal sitte på rommet mitt og høre på musikk, dersom alle plikter var utført og jeg kjedet meg og det ikke var leggetid.

Så en mild trøst til deg: Jeg skjønner at det kan føles altoppslukende. Og at du er bekymret. Jeg vet tenåringer ikke er lette dyr å temme. Men. Du vet hvor han er. Du vet han er trygg. Du vet han ikke drikker/røyker når han sitter på rommet sitt og ler høyt med kompiser mens han spiller dataspill. Dessuten er de aller fleste interesser i denne alderen altoppslukende. Enten det er et boyband og raseri over å ikke få dra på konsert eller bruke alle pengene sine på plakater og effekter.

• Liker 2
Skrevet

Først lekser, så trening, så spilling.

Skrevet

:smilyblomst:

Tusen takk for at du svarer meg.

Har du noen ideer om hvordan vi skal løse dette i helgene? Kan regelen da være at det er mer frirom til spilling men at dersom familen finner på noe sammen er dette 1. prioritet (feks fisketur)? Jeg mener ikke at han skal sitte å spille hele helgen, men ikke ha noen faste tidspunkt og tider.

At familietid kommer før PC-bruk bør tas som en selvfølge. Som alltid greit å ha sagt i fra på forhånd, fordi da kan du refere til at "Sa jo at vi skulle på fisketur i går.".

Ellers så blir det jo å foreslå ting som det er lett å si "Ja" eller "hvorfor ikke" til. For min del ville det ha vert "Du får finne på noe i helga, ikke bare sitte forran PCen, stikk en tur i svømmehallen og ta med deg X og X for eksempel!" (Konkrete eksempler er viktig, hvis verken du eller han vet hva han skal finne på så blir det til ingenting! Samtidig så må han finne på noe annet hvis det er noe annet han vil gjøre, han må komme med ett motforslag feks kino.)

Men i det store og hele så er jeg ikke noen barneekspert ;) Jeg er bare en ung mann med interesse for psykologi som har gjort seg opp noen tanker om den problemstillingen du spør om.

Men sier det igjen, kan ikke sette ord på hvor viktig det er å være i OK fysisk form i ungdomstiden. Det handler ikke om å være best, men om hvor mange som faller fra i gymtimen fordi de ikke er i god nok form til å følge med\delta og derfor i stedet faller fra. Dette har konsekvenser for alt fra selvtilitt og selvbilde, til sosialliv til fremtidige kjærester til å få seg jobb.

Det å skaffe ham en jobb er jo og en god lærdom og en relativt sunn fritidsaktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...