AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Lurer på om det er noen her inne som har vært eller er fosterhjem? vurderer selv å melde meg på kurs for å ha mulighet til å enten være fosterhjem eller avveksling hjem. Lurer på hvilken erfaringer folk her inne har med det å være fosterhjem, og også generelt krav man må tilfredsstille for å kunne melde seg som fosterhjem. På forhånd takk
Gjest Glad Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er fostermor. Du finner masse info på bufetat.no og fosterhjem.no. Jeg vil anbefale deg å gå på et informasjonsmøte og så melde deg på PRIDE kurs. Mitt fosterbarn kom til meg som baby. Barnet er som mitt eget. Husk at samvær med foreldre skal gjennomføres og at fosterbarn gjerne trenger mer oppfølging. Barnet skal bo hos oss til det er voksen. Du trenger ikke være supermenneske for å bli godkjent. Du må ha stabilt liv med trygge relasjoner og eget rom til barnet. Det finnes mange ulike typer plasseringer. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er fostermor. Du finner masse info på bufetat.no og fosterhjem.no. Jeg vil anbefale deg å gå på et informasjonsmøte og så melde deg på PRIDE kurs. Mitt fosterbarn kom til meg som baby. Barnet er som mitt eget. Husk at samvær med foreldre skal gjennomføres og at fosterbarn gjerne trenger mer oppfølging. Barnet skal bo hos oss til det er voksen. Du trenger ikke være supermenneske for å bli godkjent. Du må ha stabilt liv med trygge relasjoner og eget rom til barnet. Det finnes mange ulike typer plasseringer. Lykke til! Hei og mange takk for svar. Har vært å sjekket ut det som står på fosterhjem.no, og også funnet datoer for info møter og kursstart. Hadde igrunn også et ønske om å helst kunne ta imot en baby, men er dette noe man kan velge selv som fosterhjem? Jeg har heller ingen barn selv, så lurer også på om det i grunn er et problem siden jeg ikke har erfaring.
Gjest Glad Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Det at du ikke har barn selv trenger ikke være et problem. Du sier ikke noe om du er singel, gift el. Har du erfaring fra yngre søsken, tantebarn, passet du barn da du var yngre? Har du venner som har barn? Er du alene er det viktig at du har et nettverk rundt deg (foreldre, venner, øvrig familie el.). Alder på barnet kan du i utgangspunktet velge. Små barn er der litt lengre ventetid på. Ungdom er det det trengs flest til. Det kommer an på hvor gammel du er selv. Er du eks. over 50 får du ikke plassert en baby (medmindre det er innen familien el.). Det bør være noenlunde innenfor det som er naturlig om du hadde fått barnet selv. Små fosterbarn skal som regel være yngst i familien og det bør være et par års mellomrom til neste barn
Mayami Skrevet 22. desember 2011 #5 Skrevet 22. desember 2011 Jeg er fostermor. Vi trives godt med fosterbarn, de var ikke baby da de kom til oss (har to søsken), og vi hadde ingen barn selv. Både jeg og mannen har relevant erfaring og utdanning, og jeg tror det er en styrke i vårt tilfelle. Kanskje det er greit for deg å starte som avlastningshjem/besøkshjem der du tar imot et barn en helg i mnd eller noe sånt? Da finner du jo ut om dette kan være noe for deg! I tillegg er avlastningshjem SÅRT trengt over hele landet! Flott at du tenker på det - et PRIDE-kurs er helt nødvendig. Masse god informasjon og kursledere med lang erfaring. Send meg gjerne en PM hvis du vil vite mer!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2011 #6 Skrevet 22. desember 2011 kjenner 3 som bodde i forsterhjem (søsken) hun ene som jeg kjenner best seier dei ble plaasert rundt som dyr,fekk veldig lite kjærlighet og fosterheimene var veldig streng. enda dem viste hvor dei kom fra. ikke snakk om å få noe ekstra,ikke chips en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå