AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Jeg kjenner en 16 år gammel jente som stadig blir undervurdert av moren og stefaren sin. Det er egentlig litt fælt å se på, for de behandler henne som et barn. Ja, jeg vet en 16-åring er et stort barn, men de behandler henne som et lite barn... De gir henne aldri noe ansvar, og tror ikke hun klarer noenting. Moren hennes smører alltid matpakke til henne, og lager all mat til henne. Hun vil gjøre det selv, men får ikke lov. De kjører og henter henne hele tiden, og hun får ikke lov til å gå alene noen steder. Når hun vil gjøre noe, tror de ikke at hun klarer det, og hjelper henne og gjør nesten alt for henne. Jeg vet denne 16-åringen blir irritert fordi hun ikke får lov til å mestre ting selv. Det kan være alt fra å skjære brød, til å tenne lys på rommet sitt. Stefaren har alltid vært hysterisk på at jenta skal gjøre ting selv. Så hun har ikke fått lov til noe i oppveksten. Han ble helt ifra seg da hun skulle tenne på noen lys på en kake da hun var 8 år, selv om det var mange voksne tilstede. Og når hun ville bake en kake til moren sin da hun var 10 år, ble han rasende, fordi han mente hun ville brenne ned hele huset. Idag har jenta dårlig selvtillit, og tør nesten ingenting selv. Det jeg ser er en 16-åring som trenger å få litt ansvar og å mestre ting selv, da vil hun få tilbake selvfølelsen sin! Hva mener dere om saken? Beklager de ble litt rotet lagt frem, men håper dere skjønner poenget mitt... 1
fionel Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Å hvor gammel er du? og hvem er du iforhold til denne jenta? dersom du er voksen burde du kanskje ta en prat med foreldrene? 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Å hvor gammel er du? og hvem er du iforhold til denne jenta? dersom du er voksen burde du kanskje ta en prat med foreldrene? Jeg går ut fra at hun er denne jenta. TS, hvis foreldrene ikke hører etter, er det ikke stort man får gjort dessverre. 3
Gjest gjest Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Flytt på hybel og få deg en jobb ved siden av vgs. 2
fionel Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Jeg går ut fra at hun er denne jenta. TS, hvis foreldrene ikke hører etter, er det ikke stort man får gjort dessverre. Ja når du sier det så.
Lammelåret Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Jeg tror nok at vi som er foreldre har lett for å fortsette i våre vaner og rutiner og glemmer at ungen blir større og klarer mer enn den gjorde da den var lite barn. Det er lett å bli blind.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå