Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva er egentlig kjennetegn på en psykopat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen her gi meg noen eksempler på psykopatisk oppførsel? Er usikker på om han jeg er sammen med er litt annerledes, han skifter humør og personlighet alt etter hvem vi er med....

Skrevet

Kanskje han er bipolar?

Skrevet

Alle mennesker har psykopatiske trekk. Vil du finne dem, så finner du dem.

• Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

Psykopatiske trekk er f.eks manipulerende, kontrollerende, svingende humør, at du aldri kan gjøre noe riktig, lager krangler av bagateller, mangler empati. Men samtidig være voldsomt sjarmerende, sosiale, utadvendte og godt likt av de som ikke kjenner dem så godt.

Veldig flinke til å få deg på kroken, og når du er skikkelig hekta, kommer deres sanne jeg fram.

Skrevet

Rettspsykiatere snakker ikke lenger om psykopater, men om personlighetsforstyrrelser.

Skrevet

Hvis han er litt 'annerledes' så er det utrolig mye forskjellig det kan være.

Skrevet

Psykopatiske trekk er f.eks manipulerende, kontrollerende, svingende humør, at du aldri kan gjøre noe riktig, lager krangler av bagateller, mangler empati. Men samtidig være voldsomt sjarmerende, sosiale, utadvendte og godt likt av de som ikke kjenner dem så godt.

Veldig flinke til å få deg på kroken, og når du er skikkelig hekta, kommer deres sanne jeg fram.

Dette var en ganske god beskrivelse av han...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Dette var en ganske god beskrivelse av han...

Aha, da ville jeg nok styrt glatt unna. Det er ikke uten grunn at jeg kan beskrive en sånn type, og jeg unner ingen å leve med et sånn menneske.

• Liker 1
Skrevet

En psykopat i sin ytterste konsekvens:

- Kjenner ikke annen smerte enn sin egen, og vil derfor heller ikke eie empati

- Har alltid et egoistisk motiv bak det h*n gjør

- Vil aldri kunne gå ut av en situasjon uten å ha blitt gitt "rett"

Tror dette langt på vei oppsummerer det som ligger til grunn for an psykopats handliner. Alle andre negative handlingsmønster vi observerer, manipulasjon, humørsvingninger etc, kommer fra disse personlighetstrekkene. En ren psykopat vil kunne gå veldig langt for f.eks. å få rett, og i og med a han ikke kjenner andres smerte vil h*n ikke bry seg om den heller.

En ren psykopat kan derimot gjøre kjærlige handlinger, vise kjærlige følelser etc - så lenge det tjener h*ns egen sak, og ikke krasjer med noen av punktene over. H*n vil til en hver tid være motivert av det som er best for h*n. Er h*n mann og vil ha en dame, f.eks, kan han være usannsynlig kjærlig - inntil hun trigger ham på noe av det over.

Det var en psykopat i ren form. Som nevnt kan du finne grader av det i mange mennesker, og av og til de helt rene. Greit å vite, når man blir utsatt for en av dem og ikke skjønner bæret...

Skrevet

Hvis du i det hele tatt har en tanke om at det kan være slik så trekk deg unna før det er for sent...

Gjest Mona Lisa
Skrevet

Altså slik vi alle er til en viss grad dersom vi ikke er av den mest selvutslettende typen.

De har slike egenskaper som kreves som kreves for å komme opp og fram uten hensyn til andre Det er kanskje derfor at det vissnok skal skjule seg endel psykopater blant toppledere og samfunnstopper generelt. Det er jo litt skremmende!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Altså slik vi alle er til en viss grad dersom vi ikke er av den mest selvutslettende typen.

Jeg velger å tro at det er mange mellomting mellom å ha psykopatiske trekk og å være selvutslettende.

Gjest Mona Lisa
Skrevet

Jeg velger å tro at det er mange mellomting mellom å ha psykopatiske trekk og å være selvutslettende.

Det var kanskje litt satt på spissen!

Skrevet

En psykopat i sin ytterste konsekvens:

- Kjenner ikke annen smerte enn sin egen, og vil derfor heller ikke eie empati

- Har alltid et egoistisk motiv bak det h*n gjør

- Vil aldri kunne gå ut av en situasjon uten å ha blitt gitt "rett"

Tror dette langt på vei oppsummerer det som ligger til grunn for an psykopats handliner. Alle andre negative handlingsmønster vi observerer, manipulasjon, humørsvingninger etc, kommer fra disse personlighetstrekkene. En ren psykopat vil kunne gå veldig langt for f.eks. å få rett, og i og med a han ikke kjenner andres smerte vil h*n ikke bry seg om den heller.

En ren psykopat kan derimot gjøre kjærlige handlinger, vise kjærlige følelser etc - så lenge det tjener h*ns egen sak, og ikke krasjer med noen av punktene over. H*n vil til en hver tid være motivert av det som er best for h*n. Er h*n mann og vil ha en dame, f.eks, kan han være usannsynlig kjærlig - inntil hun trigger ham på noe av det over.

Det var en psykopat i ren form. Som nevnt kan du finne grader av det i mange mennesker, og av og til de helt rene. Greit å vite, når man blir utsatt for en av dem og ikke skjønner bæret...

Jeg syntes dette var så bra beskrevet at det er helt utolig. Men hvor er opplysningene hentet fra? kilder? jeg vil gjerne kunne vise til dette...

Annonse
Skrevet

Jeg syntes dette var så bra beskrevet at det er helt utolig. Men hvor er opplysningene hentet fra? kilder? jeg vil gjerne kunne vise til dette...

Kildene husker jeg nok ikke i farten, er fra diverse psykologtidsskrifter og utgitte studier av fenomenet, en stund siden nå ser du...

Men tror du kan finne mye på google-søk og inne på Psykolg-foreningenes sider. Prøv også å søke på "narcissisme", som ikke er psykopati i seg selv, men som også hører hjemme hos en psykopat.

Skrevet

Wikepedia var det.. men du burde ikke akkurat printe det ut og vise til det. Bare komme deg unna. :sjenert:

Skrevet

Wikepedia var det.. men du burde ikke akkurat printe det ut og vise til det. Bare komme deg unna. :sjenert:

Funnygirl :D Ikke wikipedia, nei...

Skrevet

Jeg rotet meg dessverre bort i en slik fyr for noen år siden.

Han var:

* Veldig manipulerende. Han var flink til å lyve og snakke seg ut av ting.

* Fryktelig sjamerende. Han visste akkurat hva han skulle si til jenter og få de til å falle som fluer

* Egoistisk. Tenker kun på seg selv og gir en stor F i hvem han sårer og utnytter. Å i hans sitt hode, så har han ikke gjort noe galt. Uansett hvor galt det er.

* Han var flink til å vise kjærlighet, og får deg til å tro du er kjempe spesiell og at du er den eneste for han. Det er helt feil.

* Han var voldsdømt og narkodømt. Psykopater har ofte et rulleblad.

* Viste misunnelse ovenfor andres talenter.

* ALT han gjør har et motiv bak. Til hans fordel.

Tok meg lang tid før jeg endelig fikk se hans sanne jeg og da pakket jeg alle tingene mine å flyttet fra han. Tok vel rundt 1-2 uker etter jeg slo opp før han fikk seg en ny dame og hun flyttet inn i vår leilighet som vi bodde sammen i. Utro hadde han også vært mot meg flere ganger, men psykopater er som sagt fryktelige manipulerende og er flinke til å snakke seg ut av ting. Jeg er bare glad jeg fikk vite åssen han var til slutt og at han aldri har hatt følelser eller brydd seg om meg.

Skrevet

Kan noen her gi meg noen eksempler på psykopatisk oppførsel? Er usikker på om han jeg er sammen med er litt annerledes, han skifter humør og personlighet alt etter hvem vi er med....

detaljstyring av deg!

ellers så signerer jeg mange av de punktene nevnt ovenfor. Du kan få låne han jeg kjenner for å få visshet i hva det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...