Gå til innhold

Sivilarbeidere i barnehage

Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

Fra januar har et av personalet i barnehagen blitt byttet ut med en sivilarbeider.

Nå er de en førskolelærer, en assistent og en sivilarbeider på 20 unger på 3 og 4 år.

Jeg mener at dette ikke er lov. Sivilarbeidere skal ikke ha ansvar utover det deres utanning tillater, samt at sivilarbeidere ikke skal fortrenge ordinær arbeidskraft.

Noen som vet noe om dette ?

Helst med henvisning til lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

På siviltjenestens sider står det at mannskapet ikke må fortrenge ordinær arbeidskraft.

Tror jeg viser til dette og skriver et klagebrev.

Tusen takk for svar ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sivilarbeidere og praktikanter skal gå utenom vanlig arbeidskraft, dette mye pga lønn etc. Vet at praktikanter ikke skal ha ansvar for barn alene, men dette er vel gjerne fordi de er under atten. Om det gjelder sivilarbeidere vet jeg ikke.

Men dette sto på siden:

1.4.6 Fortrenging av arbeidskraft

Mannskapene kan ikke utplasseres i oppdrag hvor de fortrenger ordinær arbeidskraft.

Det er vel ganske svart på hvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Takk for flere svar.

Jeg skal skrive et brev der jeg viser til hva lovverket sier om dette.

*Vil ikke miste det personalet som må bytte avdeling*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vil ikke miste det personalet som må bytte avdeling*

Bare husk at personalet er ansatt på huset og ikke på en avdelig :kgblunk:

Og stå på ditt, klart det skal være full bemanning utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var i bhg for noen år tilbake siden var det ikke tillatt at de som var utplassert hadde ansvar som en ansatt altså bare i tillegg til de andre.men om det gjelder siviltjeneste vet jeg ikke.

men noe jeg vet er at i følge loven skal det i en bhg vere minst en voksen pr 5 unge...altså 20 unger=4 voksene.

om det er småbarnsavd er det 1 voksen pr 3 unge.(i følge lovverket for 5 år siden vertfall)

hilsen barne og ungdomsarbeider :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Men er det ikke bedre da at de har nok voksene til å passe på barna da? Hvis valget er personal mangel

Jeg tror nok dette handler om økonomi.

Det er ikke noe problem her i Bergen å finne folk som ønsker å jobbe i barnehage.

Og Tex ; jeg vet jo at hun er ansatt på huset, men når alternativet er en sivilarbeider ? Da kunne vel den sivilarbeideren blitt plassert på den avdelingen der de mangler et personal ?

Og så synes jeg at når noen skal gå på topp, så skal retningslinjene i forhold til ansvar opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en ”barnehage i et nøtteskall”... :kul:

En sivilarbeider skal kun supplere, ikke erstatte. Dessuten er de fratatt ALT ansvar, offisielt sett - de fleste er forhåpentligvis ansvarsbevisste. Dette vil nå si at ”din” barnehage kun har to på avdelingen når den tid kommer, og dette er direkte uforsvarlig dersom det er en 20-barns avdeling!

Det er så mange barnehager der ute som ser en økonomisk løper via denne muligheten. Det koster kun ett par tusen kroner (eller noe lignende) å ha en sivilarbeider i måneden, pluss at en sivilarbeider kan jobbe nok en time ekstra!

Sleipinger...

CubbyHouse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JObber som pedagog i barnehage og kan derfor svare deg med sikkerhet i dette :blunke:

Nå har du fått mange svar som bekrefter at en sivilarbeider IKKE skal virke som en ordinær ansatt. dette er helt riktig. En sivilarbeider skal gå oppå den vanlige bemanninga på arbeidsplassen.

For barn over 3 år beregnes det 1 voksen pr. 6 barn, ergo er det vanlig med barnegrupper på 18 og 3 voksne, på småbarnsavdelinger er det 1 voksen pr. 3 barn (under 3 år), og derfor 9 barn og 3 voksne.

Dette bør du gå videre med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...