tøydokka Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Med alt fokus det har vært på feilbehandling i helsevesenet siste tiden, vil jeg gjerne lufte en aktuell problemstilling. Der jeg jobber har nattevaktene blitt "beæret" med den møysommelige arbeidsoppgaven å legge opp alle medisinene for kommende døgn. Dette medfører at den som er sykepleier blir "borte", dvs inne på medisinrommet 1-2 timer hver natt. Dermed lite tilgjengelig ute blant pasientene. Det er til en hver tid mellom 10 og 15 pasienter, som hver bruker et lass(!) med tabletter. Begrunnelsen for at dette er blitt pålagt nattevakten, er at dagvakten vil få frigjort mer tid.. Der nattevakten således får mindre. Og hva med det sikkerhetsmessige aspektet? Det synes opplagt at man ikke har samme konsentrasjon når det er natt! Bare prøv.. Kan gå tvinn i spinn.. Og rot i medisinene er jo--ehh strengt tatt farlig!! I tillegg er det den helsemessige belastningen av arbeid som krever mye konsentrasjon når det er natt. Det er laget retningslinjer for hvordan man best kan tilrettelegge for nattarbeidere, og da heter det seg at man skal tilstrebe lettere arbeidsoppgaver. Arbeidsmiljøloven sier ganske klart at arbeid som kan bli utført på dagtid ikke skal pålegges nattpersonal. Det er faktisk travelt nok på natten, om man ikke skal pålegges alskens ekstraoppgaver i tillegg..?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er nattevakt, og vi har ikke som oppgave å gjøre noe av de rutiner som dagvaktene skulle ønsket at vi hadde. Men i rolige perioder så kan det hende at jeg doserer. Men pga det med at arbeidsmiljøloven og all forskning sier om de belastninger nattevaktene kan bli spesiellt utsatt for, så er det som sagt ikke en oppgave vi er pålagt. Selv om det blir tull i medisinene noen ganger med tanke på konsentrasjonsevnen, så er det uansett rutine på at ALL dosering skal kontrolleres av en annen, og i siste instans er det den som deler ut som skal påse at medikamentene er riktige. Med arbeidsmiljøloven og HMS avdeling, og forskning om nattarbeideres konsentrasjon/oppmerksomhet i ryggen, så skal ikke dosering være rutine på natten. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Jeg jobber på sykehus, og alle avdelinger jeg har vært på har som rutine at nattevaktene legger morgenmedisinene. (Det er ikke praktisk å legge for hele døgnet pga endringer ved legevisitt, utskrivelse osv.) Dagvakten sjekker medisinene når de kommer om morgenen, dermed blir det dobbeltkontroll og mindre mulighet for å gjøre feil. Dagvakten legger middagsmedisiner og kontrollerer hverandre, samt kvelds og nattmedisin til seinvakten som de kontrollerer når de kommer på jobb. Det fungerer bra. Ofte tar tid å lage medisinene, men det gjøres innimellom det andre arbeidet, så sykepleier blir ikke vekke fra posten i en time-halvannen sammenhengende. Det hadde vært utrolig lite praktisk å gjøre dette om morgenen når dagvaktene kommer, både fordi det ikke hadde vært tid til å legge/sjekke medisiner før de skulle deles ut, og fordi det ville blitt færre i morgenstellet. Har man våken nattevakt ser jeg virkelig ikke problemet, da dette er til felles beste. Å ikke utføre "dagoppgaver" på natt er helt greit når det kommer til administrasjon og ryddeoppgaver, men dette er faktisk en pasientrelatert oppgave, der det gagner alle at det blir gjort slik. Det er uansett en god del medisiner som skal deles ut på natt, så det er ikke store forskjellen på om det lages til for morgenen i tillegg. Hadde du jobbet på min post og nektet å gjøre dette, hadde du nok ikke fått fortsette i jobben. I en travel hverdag er man faktisk avhengig av at folk tar tak for å få det til å gå rundt. Og forresten, jeg har jobbet natt i 9 år, så jeg vet hva jeg snakker om. 4
tøydokka Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2011 Jeg jobber på sykehus, og alle avdelinger jeg har vært på har som rutine at nattevaktene legger morgenmedisinene. (Det er ikke praktisk å legge for hele døgnet pga endringer ved legevisitt, utskrivelse osv.) Dagvakten sjekker medisinene når de kommer om morgenen, dermed blir det dobbeltkontroll og mindre mulighet for å gjøre feil. Dagvakten legger middagsmedisiner og kontrollerer hverandre, samt kvelds og nattmedisin til seinvakten som de kontrollerer når de kommer på jobb. Det fungerer bra. Ofte tar tid å lage medisinene, men det gjøres innimellom det andre arbeidet, så sykepleier blir ikke vekke fra posten i en time-halvannen sammenhengende. Det hadde vært utrolig lite praktisk å gjøre dette om morgenen når dagvaktene kommer, både fordi det ikke hadde vært tid til å legge/sjekke medisiner før de skulle deles ut, og fordi det ville blitt færre i morgenstellet. Har man våken nattevakt ser jeg virkelig ikke problemet, da dette er til felles beste. Å ikke utføre "dagoppgaver" på natt er helt greit når det kommer til administrasjon og ryddeoppgaver, men dette er faktisk en pasientrelatert oppgave, der det gagner alle at det blir gjort slik. Det er uansett en god del medisiner som skal deles ut på natt, så det er ikke store forskjellen på om det lages til for morgenen i tillegg. Hadde du jobbet på min post og nektet å gjøre dette, hadde du nok ikke fått fortsette i jobben. I en travel hverdag er man faktisk avhengig av at folk tar tak for å få det til å gå rundt. Og forresten, jeg har jobbet natt i 9 år, så jeg vet hva jeg snakker om. Dette innlegget avspeiler bare så altfor tydelig den typiske selvutslettende, altoppofrende holdningen mange i typiske kvinneyrker går rundt med. Stiller ikke krav, gjør lydig som man får beskjed om og prøver å gjøre alle til lags.. Det er faktisk påvist en nedslående sammenheng mellom nattarbeid og ulike helseproblemer, som depresjoner, søvnvansker, kreft, hjertesykdom og for tidlig død. Men for deg betyr det kanskje ikke noe så lenge du "bidrar til det felles beste" og "tar tak i en travel hverdag", slik at det "gagner alle", unntatt deg selv? 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Jeg jobber på sykehus og på vår avd. legger nattevaktene (3 stk) alle tbl for neste dag. En skal også sjekke og den som gir ut medisinene sjekker igjen, den har ansvaret for hva som blir gitt ut. På sykehjemmet jeg jobbet hadde vi multidoseposer så der var det ikke snakk om å legge dosetter, kun hvis det var noe spesielt.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Har jobba som sjukepleiar i 11 år, der 5 år natt. 4 ulike avdelingar. Kun ved ei av avdelingane låg me medisinar fram, men doserte ikkje. Pasientane hadde kvar sin skuff i ei tralle, der me oppbevarte dei ulike legemidlane denne brukte. Då var det berre å sjå at der låg litt av kvart preparat, og evt etterfylle. Det tok litt tid, men var greitt nok. Den sjukepleiar som delte ut tabletter kunne då enkelt dosere ute hos pasienten. Det høyrest urettferdig ut at ein sjukepleiar skal laga til medisin for heile døgnet til alle pasientane om natta. Gå til fagforeininga! 1
Wildy Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Jeg jobber på sykehjem, og vi bruker vanlige ukesdosetter på alle avdelingene. Nattevakter KAN gjerne dosere om de vil, men de må ikke.Jeg ser selv hvor slitsom det er å st på medisinrommet og dosere for kanskje tre avdeligner og to uker i slengen, og det er fort gjort å gjøre feil. Og jeg synes det er drygt at nattevakter må gjøre dette, nettopp fordi faren for feil er så stor.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Dette innlegget avspeiler bare så altfor tydelig den typiske selvutslettende, altoppofrende holdningen mange i typiske kvinneyrker går rundt med. Stiller ikke krav, gjør lydig som man får beskjed om og prøver å gjøre alle til lags.. Det er faktisk påvist en nedslående sammenheng mellom nattarbeid og ulike helseproblemer, som depresjoner, søvnvansker, kreft, hjertesykdom og for tidlig død. Men for deg betyr det kanskje ikke noe så lenge du "bidrar til det felles beste" og "tar tak i en travel hverdag", slik at det "gagner alle", unntatt deg selv? Og kommentaren din er det dummeste jeg har lest. Det er verken selvutslettende eller oppofrende å gjøre EN oppgave om natten som får døgnet til å gå rundt. Som regel er alle medisinene lagt før midnatt. Det er hverken overlydig eller å gjør alle til lags, det er til det beste for pasientene. Som faktisk er de vi er der for. DU kan velge en annen jobb, DE kan ikke velge hvem som får omsorg for dem eller hvor de havner. Er DU forberedt på å gå dårligere bemannet på natt fordi en av personalet må over på dag fordi medisinleggingen ødelegger morgenrutinene og gir for lite tid med de som er på pr i dag? Evner du å forstå sammenhengen mellom personalfordeling og arbeidsoppgaver? Evner du å se at det å gjøre denne ene oppgaven kan beholde flere totale arbeidstakere på natt slik at det er flere å fordele de andre oppgavene på? Det virker overhodet ikke slik, og det hadde vært alternativet for mange avdelinger. Å minske bemanning på natt når arbeidsoppgaver overføres til dagvaktene, og det gagner hverken deg eller pasientene, men det ser du ikke i din egosentriske verden. Jeg er fullstendig klar over sammenhengen mellom nattarbeid og helseproblemer, jeg har vært med i flere forskningsprosjekter rundt dette. Men er DU klar over at det er mange helsefarer som gjelder sykepleiere uansett når på tiden av døgnet de jobber? Og er du like interessert i å redusere farene her? Klart det betyr noe for meg, jeg er av de som jobber hardt for at nattevaktene på min arbeidsplass skal ha tilrettelegging for å minske farene ved nattjobbing. Og det har jeg klart, vi har f.eks eget rom det de som er på jobb kan ta seg en powernap på skift, ergo sove 30-60 min avhengig av travelhet, vi har helseoppfølging, vi har fått gode stresslesser og sofaer på vaktrommet til å slappe av i i rolige perioder, vi har sluttet med typiske dagvaktsoppgaver (rydde, vaske, fylle på utstyr, kopiere, skrive spl sammenfatning, bestille medisiner, hente væske, bestille mat og varer osv). Ergo kan man få til mye dersom man velger hvor støtet settes inn, men da er det faktisk nødvendig å se ting i et større perspektiv, og ikke minst se konsekvensene for hva man velger å krangle på. Ergo, hva som er best i det store og hele og hvordan vi sammen kan drive posten til det beste for ALLE. Det har ingenting med å være selvutslettende å gjøre, eller å glemme seg selv, det handler nettopp om å få det best mulig, også for meg. Og jepp, der er vi. (Jeg har erfart at mange søker seg til natt fordi de tror det er stille og rolig, og da kan de sove/slumre seg gjennom natten, og likevel fungere greit på dag. Det er på de fleste poster ikke tilfelle, selv om det går litt opp og ned, og så vil de forsøke å gjøre minst mulig for å få hvile. Så hvis du er i denne kategorien, søk deg over på dag.) 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Dette innlegget avspeiler bare så altfor tydelig den typiske selvutslettende, altoppofrende holdningen mange i typiske kvinneyrker går rundt med. Stiller ikke krav, gjør lydig som man får beskjed om og prøver å gjøre alle til lags.. Det er faktisk påvist en nedslående sammenheng mellom nattarbeid og ulike helseproblemer, som depresjoner, søvnvansker, kreft, hjertesykdom og for tidlig død. Men for deg betyr det kanskje ikke noe så lenge du "bidrar til det felles beste" og "tar tak i en travel hverdag", slik at det "gagner alle", unntatt deg selv? Jeg motsier deg ikke når det gjelder helsemessige konsekvenser, men så lenge man skal være våken nattevakt må en vel kunne regne med å pålegges noen relevante oppgaver. Imidlertid er det jo viktig at det tas hensyn til forsvarlig bemanning.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #10 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er fullstendig klar over sammenhengen mellom nattarbeid og helseproblemer, jeg har vært med i flere forskningsprosjekter rundt dette. Men er DU klar over at det er mange helsefarer som gjelder sykepleiere uansett når på tiden av døgnet de jobber? Og er du like interessert i å redusere farene her? Klart det betyr noe for meg, jeg er av de som jobber hardt for at nattevaktene på min arbeidsplass skal ha tilrettelegging for å minske farene ved nattjobbing. Og det har jeg klart, vi har f.eks eget rom det de som er på jobb kan ta seg en powernap på skift, ergo sove 30-60 min avhengig av travelhet, vi har helseoppfølging, vi har fått gode stresslesser og sofaer på vaktrommet til å slappe av i i rolige perioder, vi har sluttet med typiske dagvaktsoppgaver (rydde, vaske, fylle på utstyr, kopiere, skrive spl sammenfatning, bestille medisiner, hente væske, bestille mat og varer osv). (Jeg har erfart at mange søker seg til natt fordi de tror det er stille og rolig, og da kan de sove/slumre seg gjennom natten, og likevel fungere greit på dag. Det er på de fleste poster ikke tilfelle, selv om det går litt opp og ned, og så vil de forsøke å gjøre minst mulig for å få hvile. Så hvis du er i denne kategorien, søk deg over på dag.) Oi, er dere så godt bemannet på natten at dere kan sove? Her på huset er det nulltoleranse for soving på nattevakt. Men det er ganske stor forskjell på sykehus og sykehjem. Vi har 4 fysisk separate avdelinger, og vi er to nattevakter. På 2 av avdelingene har vi aggresive nattevandrere. Tror at om jeg hadde låst meg inn på medisinrommet (som ligger et par etasjer ned), så hadde det vært kaos og det hadde ikke vært for pasientenes beste. Så for oss hadde det ikke vært til pasientenes beste om vi hadde gått fra de skjermede enhetene mer enn nødvendig, og det eneste som anses som nødvendg er når vi må gå runder og hjelpe pasientene på de to andre avdelingene. På din avdeling så fungerer det nok best med medisindosering på natt som på dag vil jeg tro. Iallefall siden dere kan få sove innimellom "slagene".
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #11 Skrevet 20. desember 2011 Å legge medisiner er en av de minst stressende tingene jeg gjør på natten. Jeg ser heller ikke det store problemet med feildosering, all den til alt skal dobbelkontrolleres før det gis til pasienter. Dessuten ser jeg for meg at en stresset dagvakt ikke legger mindre feil. Jeg jobber forøvrig på en hektisk sykehusavdeling uten mulighet for å legge seg nedpå.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #12 Skrevet 20. desember 2011 Oi, er dere så godt bemannet på natten at dere kan sove? Her på huset er det nulltoleranse for soving på nattevakt. Men det er ganske stor forskjell på sykehus og sykehjem. Vi har 4 fysisk separate avdelinger, og vi er to nattevakter. På 2 av avdelingene har vi aggresive nattevandrere. Tror at om jeg hadde låst meg inn på medisinrommet (som ligger et par etasjer ned), så hadde det vært kaos og det hadde ikke vært for pasientenes beste. Så for oss hadde det ikke vært til pasientenes beste om vi hadde gått fra de skjermede enhetene mer enn nødvendig, og det eneste som anses som nødvendg er når vi må gå runder og hjelpe pasientene på de to andre avdelingene. På din avdeling så fungerer det nok best med medisindosering på natt som på dag vil jeg tro. Iallefall siden dere kan få sove innimellom "slagene". Forskning viser at helserisikoen ved å jobbe natt reduseres dersom man får seg en powernap i løpet av nattevakten, derfor har vi fått innført dette hos oss. Som jeg skrev over, så avhenger det av travelhet om vi får faktisk får mulighet til å gjennomføre dette. Mange netter er det ikke mulig, mens andre netter er det absolutt gjennomførbart. Man powernaper ikke alle mann samtidig, vi tar det etter tur. Og da må de som er igjen jobbe ekstra den tiden sistemann ligger nedpå. Utenom dette sover vi ikke "mellom slagene" - soving er kun akseptert når det er powernap, men slappe av gjør vi dersom det er mulighet for det ja. (Dvs sitte i en god stol og ta en kopp kaffe med kollegene) Jeg jobber på en spesialavdeling på sykehus, der arbeidsmengden varierer veldig fra vakt til vakt, og om det er helg/høytid eller ukedag. Bemanningen er ikke videre god, men vi gjør det beste ut av den situasjonen vi har, selv om det høres luksus ut for andre. Jeg har forståelse for at dette ikke er mulig hos deg som jobber på sykehjem, men der har man i større grad mulighet til å lage medisindosett for alle beboerne en hel uke i slengen. Hos oss ligger sjelden pasientene mer enn et-to døgn. Alle tiltakene har ikke kommet gratis heller, de er jobbet for i lang tid.
tøydokka Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 21. desember 2011 (endret) Er DU forberedt på å gå dårligere bemannet på natt fordi en av personalet må over på dag fordi medisinleggingen ødelegger morgenrutinene og gir for lite tid med de som er på pr i dag? Det ødelegger ingen morgenrutiner. Før vi innførte medisinlegging på natt var det dagvakten som la medisiner for et helt døgn, også morgendosen for neste dag. Dermed ingen stress om morgenen. Og som svar på om jeg vil miste et personal på natt for å slippe medisinleggingen, så er svaret entydig "ja!" De har faktisk kuttet en stilling på dag, og økt opp bemanning på natt. Økonomisk sett, så er dette helt bak mål, ettersom timebetalingen for å få dosettene lagt om natten er høyere enn på dagtid. Endret 21. desember 2011 av tøydokka
tøydokka Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2011 Og det har jeg klart, vi har f.eks eget rom det de som er på jobb kan ta seg en powernap på skift, ergo sove 30-60 min avhengig av travelhet, vi har helseoppfølging, vi har fått gode stresslesser og sofaer på vaktrommet til å slappe av i i rolige perioder, vi har sluttet med typiske dagvaktsoppgaver (rydde, vaske, fylle på utstyr, kopiere, skrive spl sammenfatning, bestille medisiner, hente væske, bestille mat og varer osv). Ser du ikke hvor selvmotsigende du uttaler deg?? Klarer ikke DU å se at det da blir merarbeid på dagvaktene når du ikke gidder å gjøre disse tingene? Ut fra hvordan du beskriver din jobb, så forstår jeg hvorfor det er hensiktsmessig på din arbeidsplass å legge medisiner på natt. Men jeg jobber på en langtidsavdeling hvor man fint kan legge dosetter for et par døgn av gangen. Da forsvinner argumentet ditt for hvorfor det er så lurt helt i fisk, men det klarer du vel ikke se, i din egosentriske lille verden..??
tøydokka Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #15 Skrevet 21. desember 2011 (Jeg har erfart at mange søker seg til natt fordi de tror det er stille og rolig, og da kan de sove/slumre seg gjennom natten, og likevel fungere greit på dag. Det er på de fleste poster ikke tilfelle, selv om det går litt opp og ned, og så vil de forsøke å gjøre minst mulig for å få hvile. Så hvis du er i denne kategorien, søk deg over på dag.) Jeg skjønner det er noe du har personlige erfaringer med ja.. jeg er ikke i denne kategorien, men det er tydeligvis du, som har fått inn stresslesser og tillatelse til å sove på jobb!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #16 Skrevet 21. desember 2011 Jeg skjønner det er noe du har personlige erfaringer med ja.. jeg er ikke i denne kategorien, men det er tydeligvis du, som har fått inn stresslesser og tillatelse til å sove på jobb! Du som er så opptatt av helseødeleggende effekter av nattarbeid; jeg gjentar at det er dokumentert gjennom forskning at powernap i 30 min om natten er med å forebygge de helseskadene du kan pådra deg med å jobbe om natten. Derfor har vi det. På lik linje med at vi kaster overføringskanyler og tomme AB glass i lufttett søppelspann med lokk fordi det kan være skadelig på sikt osv. Utrolig så folk skulle henge seg opp i at dette er tilrettelagt, om noen år vil det trolig være slik mange steder (det er det på flere avdelinger der jeg jobber). HMS kalles det, og det reduserer sykefravær. Du tåler helt tydelig ikke at andre er uenig med deg i at det er greit å legge medisiner på natt, eller at andre har klart å opparbeide seg bedre jobbvilkår enn det du selv har klart. Dere har til og med fått tilført ekstra bemanning på natt, dersom alle nattevaktene (og ikke bare du)er så himla misfornøyd så er det vel bare å si fra til sjefen om at dere ønsker endring? Men hvis du argumenterer på samme måte som i denne tråden, og ikke tåler at folk har et annet syn på saken enn deg, ja da forstår jeg virkelig hvorfor ikke DU får gjennomslag. 3
tøydokka Skrevet 21. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 21. desember 2011 Du som er så opptatt av helseødeleggende effekter av nattarbeid; jeg gjentar at det er dokumentert gjennom forskning at powernap i 30 min om natten er med å forebygge de helseskadene du kan pådra deg med å jobbe om natten. Derfor har vi det. På lik linje med at vi kaster overføringskanyler og tomme AB glass i lufttett søppelspann med lokk fordi det kan være skadelig på sikt osv. Utrolig så folk skulle henge seg opp i at dette er tilrettelagt, om noen år vil det trolig være slik mange steder (det er det på flere avdelinger der jeg jobber). HMS kalles det, og det reduserer sykefravær. Du tåler helt tydelig ikke at andre er uenig med deg i at det er greit å legge medisiner på natt, eller at andre har klart å opparbeide seg bedre jobbvilkår enn det du selv har klart. Dere har til og med fått tilført ekstra bemanning på natt, dersom alle nattevaktene (og ikke bare du)er så himla misfornøyd så er det vel bare å si fra til sjefen om at dere ønsker endring? Men hvis du argumenterer på samme måte som i denne tråden, og ikke tåler at folk har et annet syn på saken enn deg, ja da forstår jeg virkelig hvorfor ikke DU får gjennomslag. Maken til nedlatende og arrogant, nebbete tone da!
Gjest ticket Skrevet 21. desember 2011 #18 Skrevet 21. desember 2011 Dette innlegget avspeiler bare så altfor tydelig den typiske selvutslettende, altoppofrende holdningen mange i typiske kvinneyrker går rundt med. Stiller ikke krav, gjør lydig som man får beskjed om og prøver å gjøre alle til lags.. Det er faktisk påvist en nedslående sammenheng mellom nattarbeid og ulike helseproblemer, som depresjoner, søvnvansker, kreft, hjertesykdom og for tidlig død. Men for deg betyr det kanskje ikke noe så lenge du "bidrar til det felles beste" og "tar tak i en travel hverdag", slik at det "gagner alle", unntatt deg selv? For en holdning! Du åpner ikke akkurat for debatt når alle må ha samme meningen som deg eller bli hetset. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå