Gå til innhold

Hannhund som markerer inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i slike situasjoner hjelper kastrering nada. Har gutta først fått denne "uvanen" så sitter det mellom ørene og ikke mellom bena. Så å "kappe ballene" har 0 effekt.

Dette har det vært mange studier på nå, så heldigvis har flere adferds konsulenter kommet til at kastrering ikke er adferds endringshjelp. Men klart - dyrleger anbefaler det- mot norsk lov vel og merke, fordi det er en enkel operasjon - og mye kr i kassen deres.

Nå tenkte ikke jeg på akkurat denne situasjonen, ettersom ts selv sier at kastrering er uaktuelt. Men sånn generelt synes jeg ikke det er ille å gjøre det, nei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjorde min hund også. å inne til andre som hadde hund..

Men etter vi kastrerte han har han ikke markert inne en eneste gang :)

• Liker 1
Skrevet

Dette gjorde min hund også. å inne til andre som hadde hund..

Men etter vi kastrerte han har han ikke markert inne en eneste gang :)

Ja, jeg synes i grunnen det er rart at kastrering ikke skal ha effekt på markering inne, ettersom Suprelorin er såpass mye brukt på både katter, hunder og ildere med god effekt på markering. Det er jo derfor de bruker det, og Suprelorin har jo samme virkning som kirurgisk kastrering.

Er klar over at markering blir en vane, som sitter i hodet. Men når alle hormonene som trigger markering forsvinner, så vil vel vanen også kunne forsvinne, når behovet liksom ikke er der lenger.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Synes du det er ille?

Er det ikke bedre for hundene å slippe den seksuelle frustrasjonen når de likevel ikke får parre seg? Mange hunder slutter å spise og drikke når det er løpetisper i nabolaget, og stresser noe helt enormt.

Dette har vel Xinnia allerede svart på.

Men et annet argument, hvorfor i all verden skaffe seg hund om en ikke er villig til å også ta "ulempene" som hører med?

Hvorfor skal hunden fratas sin manndom fordi det er enklere og mer behagelig for deg som hundeeier?

Dersom det er en sånn voldsom byrde at bikkja faktisk blir kåt, burde en kanskje tenkt mer nøye over det før man i det hele tatt anskaffet seg hund.

Skrevet

Dette har vel Xinnia allerede svart på.

Men et annet argument, hvorfor i all verden skaffe seg hund om en ikke er villig til å også ta "ulempene" som hører med?

Hvorfor skal hunden fratas sin manndom fordi det er enklere og mer behagelig for deg som hundeeier?

Dersom det er en sånn voldsom byrde at bikkja faktisk blir kåt, burde en kanskje tenkt mer nøye over det før man i det hele tatt anskaffet seg hund.

For min del er det ikke så farlig.

Jeg har en stor, ukastrert hannhund, og har ikke problemer med han. Og vi har heller ikke problemer med markering innendørs eller andre steder der han ikke får lov.

Men når dette blir et faktisk problem, så ser jeg ikke helt hvorfor man IKKE skal kastrere? Hvis kastrering på noen måte kan hjelpe.

Om markering er et stort problem, og det kan bli borte ved kastrering, så hadde jeg nok gjort det.

Det sies at en hund som markerer mye har dette som en innlært vane, og at den ikke vil slutte med det til tross for kastrering. Min sunne fornuft antyder at når det hormonelle er borte, altså drivkraften til å markere, så går det også an å avlære en uvane. Så markering kan nok avlæres, akkurat som andre uvaner når triggeren er tatt bort. Hvorfor skulle eller Suprelorin være så mye brukt for å få bort markering på katter og ildere?

Joda, det er nok enklere og mer behagelig for meg som hundeeier, men en hund som markerer inne til stadighet, er faktisk et stort problem. Hvor mange her hadde godtatt at en hund tisset på alt den kom over? Sengetøy, puter, klær, sko, møbler?

Beklager, men jeg hadde nok gjort noe med det om det var mulig. Selv om det kun var for at jeg skulle ha det enklere og mer behagelig!

Og hvilken nytte har hunden av å være kåt når den ikke får utløp for det? Er ikke det litt plagsomt for den?

Hunder med normal kjønnsdrift er ikke plaget av det. Min hannhund, og den forrige jeg hadde, fungerer/fungerte helt normalt, og de har hverken stresset, vært kåte eller har markert alle steder. Men de med høyere kjønnsdrift kan nok være plaget.

• 6 år senere...
Skrevet
På 26.12.2011 den 9.46, xinnia skrev:

Og i slike situasjoner hjelper kastrering nada. Har gutta først fått denne "uvanen" så sitter det mellom ørene og ikke mellom bena. Så å "kappe ballene" har 0 effekt.

Dette har det vært mange studier på nå, så heldigvis har flere adferds konsulenter kommet til at kastrering ikke er adferds endringshjelp. Men klart - dyrleger anbefaler det- mot norsk lov vel og merke, fordi det er en enkel operasjon - og mye kr i kassen deres.

Hunder som bare har fått en testikkel ned kan ofte ha overproduksjon av hormonet testosteron. Det kan gi uønsket adferd, hyperseksualitet, en stresset hund og uønsket markering. Da er kastrering det riktige sammen med positiv forsterkning under trening og oppdragelse. For hunder som har blitt brukt til avl, kan det sitte mellom øra som du sier, men hunder med en testikkel er uønsket i avl. 

Anonymkode: 52e34...b92

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder som bare har fått en testikkel ned kan ofte ha overproduksjon av hormonet testosteron. Det kan gi uønsket adferd, hyperseksualitet, en stresset hund og uønsket markering. Da er kastrering det riktige sammen med positiv forsterkning under trening og oppdragelse. For hunder som har blitt brukt til avl, kan det sitte mellom øra som du sier, men hunder med en testikkel er uønsket i avl. 

Satser på at TS har ordnet opp i dette problemet de siste 7 årene eller ;) 

Anonymkode: cee57...035

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje sjekke årstall for tråden eller???

Anonymkode: ecf33...41c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...