Gå til innhold

Hannhund som markerer inne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en hannhund på 1 år, har store problemer med han pga. markering. Han luftes hver 2-4 time, får lange turer og gjort fra seg ordentlig. Så er ikke det at han ikke får tømt seg.

Han markerer, det kommer ofte bare noen dråper, på alt som er. Klær, sko, vesker, møbler, ja det som er tilgjengelig på gulvet.

Er på besøk hos familien i jula, og de er selvfølgelig forbanna på at hunden markerer også på deres ting, de mener jeg gjør en dårlig jobb med han og ikke klarer oppdra han på riktig måte!

Skjønner deres frustrasjon, men de begynner å bli litt for fysisk strenge med hunden etter min mening (løfter han opp og hiver han hardt ned i sofaen eller dytter han ned i tisset f.eks)

Prøver å gjøre mitt beste, lufte han og ta han når han markerer. Men han er en ganske aktiv og vilter unghund som enda ikke er moden, på flere måter.

Noen som har erfaring med dette? Er jeg en dårlig hundeeier fordi han markerer og ikke blir kvitt problemet? Føler meg litt rådvill og oppgitt. Ser ingen annen løsning enn å sende han bort de neste ukene for å bevare julefreden. Uff, dårlig samvittighet ovenfor han og, da han er lite vant til å være borte fra meg... Noen som har råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det med vår også. Vi belønnet hver gang han tisset/markerte ute med godbiter en laaang stund så ga han seg etterhvert.

Skrevet

Har brukt "markerings-belte" på min.. Er som et belte du setter rundt livet på de. :) Funker kjempe bra! Fikk beskjed av veterinær og bruke det... Begge mine gjør det desverre,og har prøvd ALT...Så jeg bruker det nå,spesielt i julen pga jeg ikke vil at de skal markere på julegaver osv...

Tror man får kjøpt det på de fleste dyrebutikker...

Har også ei venninde som har lik rase som meg (pomeranian) og hun bruker bleier på de... :P Funker for henne hvertfall... :fnise:

Skrevet

Dette er helt utenkelig for meg... Ingen av mine hannhunder markerer inne. Hadde de gjort det, ville de ikke bodd her lenger. Har aldri hatt problemer med dette på egen hanner, og har heller aldri gjort noe spesielt for at de ikke skal markere inne, annet enn vanlig renslighetstrening.

Har hatt hannhunder på besøk som har market hvis noen av tispene mine har løpetid, men ikke en gang da har mine hanner markert over...

Skrevet

Er ett "kjent problem" på miniatyr hanner at de er grusomme til å markere, inne som ute..

Har alltid hatt hanner, av større raser og aldri hatt problem. Prøvd meg 2 ganger på Chinesisk nakenhund og 1 gang på papillon,ALDRI mer.

Selv om jeg tok de på fersken, så lærte de bare å se opp for hvor mor var.. Mens de gutta av større raser - aldri har gjort det.

Tror ikke jeg er noe dårligere hundeier av den grunn liksom, spør man de som driver med oppdrett av miniatyr hunder, så bruker så og si alle deres gutter bellyband eller bleie innendørs.

• Liker 1
Skrevet

Er ett "kjent problem" på miniatyr hanner at de er grusomme til å markere, inne som ute..

Har alltid hatt hanner, av større raser og aldri hatt problem. Prøvd meg 2 ganger på Chinesisk nakenhund og 1 gang på papillon,ALDRI mer.

Selv om jeg tok de på fersken, så lærte de bare å se opp for hvor mor var.. Mens de gutta av større raser - aldri har gjort det.

Tror ikke jeg er noe dårligere hundeier av den grunn liksom, spør man de som driver med oppdrett av miniatyr hunder, så bruker så og si alle deres gutter bellyband eller bleie innendørs.

Aldri aldri har jeg vært borti miniatyroppdrettere som fast bruker bellyband på gutta sine, det er kun når det er tisper i hus eller på besøk hos andre hundeeiere.

Du har prøvd deg som eier av de to rasene, velger å tro at du har hatt de hele livet deres og ikke bare kastet de ut når de ble for plagsomme for deg. Selv om det er sånn det høres ut.

______

Ts, ang markering. Vask godt på stedene han markerer så lukten forsvinner helt og spray på med "get off" spray, mental stimuli sliter hunden ut mere enn det turer gjør, det kan hjelpe på. Er han stresset eller bor du i et område med mange tisper så kan det også være grunnen, nå har han gjort det til en vane med å markere og det er opp til deg å bryte vanen. Følg med ham og med en gang du ser han løfter beinet så tar du ham på det. I ytterste tilfelle kan du høre med veterinæren ang f.eks kastrering, men om markeringen er en uvane han har lagt seg til, så vil selvfølgelig ikke kastrering hjelpe.

• Liker 1
Skrevet

Aldri aldri har jeg vært borti miniatyroppdrettere som fast bruker bellyband på gutta sine, det er kun når det er tisper i hus eller på besøk hos andre hundeeiere.

Du har prøvd deg som eier av de to rasene, velger å tro at du har hatt de hele livet deres og ikke bare kastet de ut når de ble for plagsomme for deg. Selv om det er sånn det høres ut.

______

Ts, ang markering. Vask godt på stedene han markerer så lukten forsvinner helt og spray på med "get off" spray, mental stimuli sliter hunden ut mere enn det turer gjør, det kan hjelpe på. Er han stresset eller bor du i et område med mange tisper så kan det også være grunnen, nå har han gjort det til en vane med å markere og det er opp til deg å bryte vanen. Følg med ham og med en gang du ser han løfter beinet så tar du ham på det. I ytterste tilfelle kan du høre med veterinæren ang f.eks kastrering, men om markeringen er en uvane han har lagt seg til, så vil selvfølgelig ikke kastrering hjelpe.

Jeg har drevet aktiv med hund og hundeutstilling i over 20 år, så tror jeg faktisk har fått med meg enting og 2. Og joda - de fleste som driver med miniatyrhunder bruker bellyband/bleie på de. Har selv vært hjemme hos flere, DET er ett kjent problem. Men klart - de får jo ikke solgt hannvalper dersom de innrømmer det.

Kastrering uten medisinsk grunn er faktisk ulovlig i Norge, så det bør du slutte å anbefale i sliks saker. Markering er IKKE en sykdom.

Skrevet

Og joda - de fleste som driver med miniatyrhunder bruker bellyband/bleie på de.

Ærlig talt. De fleste gjør nok ikke det. Tror nok en hel del småhundoppdrettere hadde blitt meget fornærmet av denne kommentaren.

De som er for late til å ta renslighetstrening og hormonelle hannhunder på alvor har nok problemer med markering innendørs.

Stakkars bikkjer. Bellyband og bleier. Snakk om latskap. De har vel kattedo innendørs også.

Markering er IKKE en sykdom.

Det har du rett i, men det er en forbanna uting og en uvane.

TS: Vask stedene har markerer GRUNDIG og fjern lukten først og fremst. Følg ham som en hauk og avbryt uvanen. Simples.

Skrevet

Ærlig talt. De fleste gjør nok ikke det. Tror nok en hel del småhundoppdrettere hadde blitt meget fornærmet av denne kommentaren.

De som er for late til å ta renslighetstrening og hormonelle hannhunder på alvor har nok problemer med markering innendørs.

Stakkars bikkjer. Bellyband og bleier. Snakk om latskap. De har vel kattedo innendørs også.

Det har du rett i, men det er en forbanna uting og en uvane.

TS: Vask stedene har markerer GRUNDIG og fjern lukten først og fremst. Følg ham som en hauk og avbryt uvanen. Simples.

Vel det må du gjerne tro - jeg VET og står for det jeg sier/skriver. Har mange gode venner som driver med oppdrett av miniatyrhunder, og de har igjen andre osv.. så kunne gitt deg en lang liste over kjente oppdrettere innen diverse miniatyr raser. Om det er latskap at de bruker bellyband/bleie - eller at de gjør det for å slippe tisselukt inne, for det er nemlig et stort problem med markering inne av miniatyr hunder, og spesielt om man har flere.

Og da er valget - ett liv innendørs i bur eller ha på de bellyband/bleie?

At det er en uting og en uvane helt enig. Men det er søren meg IKKE så enkelt å få brutt den. Har prøvd det meste - det eneste de lærte seg, var å følge med på hvor jeg var, også markerte de når jeg ikke fulgte med på de. Man kan vaske, skure,male, riste de,følge med,belønne for at de gjør det ute osv.. men det er sjelden at det hjelper.

Har hatt hannhunder av større raser i over 20 år, nå har jeg 4 stk, og de har aldri prøvd seg, selv ikke med høyløpske tisper her i huset,så jeg kan håntere gutta:-)

Er kun den grunnen til at jeg aldri mer skal ha miniatyr hund, for mange av de er herlige fantastiske hunder.

Skrevet

Vel det må du gjerne tro - jeg VET og står for det jeg sier/skriver. Har mange gode venner som driver med oppdrett av miniatyrhunder, og de har igjen andre osv.. så kunne gitt deg en lang liste over kjente oppdrettere innen diverse miniatyr raser. Om det er latskap at de bruker bellyband/bleie - eller at de gjør det for å slippe tisselukt inne, for det er nemlig et stort problem med markering inne av miniatyr hunder, og spesielt om man har flere.

Og da er valget - ett liv innendørs i bur eller ha på de bellyband/bleie?

At det er en uting og en uvane helt enig. Men det er søren meg IKKE så enkelt å få brutt den. Har prøvd det meste - det eneste de lærte seg, var å følge med på hvor jeg var, også markerte de når jeg ikke fulgte med på de. Man kan vaske, skure,male, riste de,følge med,belønne for at de gjør det ute osv.. men det er sjelden at det hjelper.

Har hatt hannhunder av større raser i over 20 år, nå har jeg 4 stk, og de har aldri prøvd seg, selv ikke med høyløpske tisper her i huset,så jeg kan håntere gutta:-)

Er kun den grunnen til at jeg aldri mer skal ha miniatyr hund, for mange av de er herlige fantastiske hunder.

Jeg har samme erfaring!

Har selv en stor hannhund, og han har aldri så mye som tenkt på å markere inne.

Men jeg kjenner mange som plages med at små hannhunder gjør det. Og det er visst ingenting som nytter, uansett metode. Så dette er et kjent problem.

Og også grunn nr 1 til at jeg aldri skal ha en miniatyr hannhund!!!

Skrevet

Takker for alle svar! Har vaska omtrent hele leiligheten med "urine off", virker som om det har liten effekt. Er helt ekstremt, han markerer til og med på sofaputene... jeg følger etter han og tar han når han markerer og jeg ser det. Går lange turer så når han markerer kommer det minst mulig.

Føler siste utvei er å kjøpe bellyband og sette han i bur når jeg er ute av huset og om natta.

Han er verdens søteste, men blir rett og slett utslitt av den markeringen hans. Føler jeg vasker og vasker, og er slitsomt at folk kommer på besøk og jeg må være på vakt så han ikke markerer på deres sko/jakker/vesker...

Kastrering hører jeg fra alle, men det er uaktuelt:)

TS

• Liker 1
Skrevet

Takker for alle svar! Har vaska omtrent hele leiligheten med "urine off", virker som om det har liten effekt. Er helt ekstremt, han markerer til og med på sofaputene... jeg følger etter han og tar han når han markerer og jeg ser det. Går lange turer så når han markerer kommer det minst mulig.

Føler siste utvei er å kjøpe bellyband og sette han i bur når jeg er ute av huset og om natta.

Han er verdens søteste, men blir rett og slett utslitt av den markeringen hans. Føler jeg vasker og vasker, og er slitsomt at folk kommer på besøk og jeg må være på vakt så han ikke markerer på deres sko/jakker/vesker...

Kastrering hører jeg fra alle, men det er uaktuelt:)

TS

Hvorfor ikke prøve kjemisk kastrering med chip (suprelorin)? Den har ikke bivirkninger, virker som en kirurgisk kastrering, og varer i 6 mnd.

Vet at det begrenser markering, både hos katter, hunder og ildere.

Gjest badeand1
Skrevet

Kastrering?

Les hva TS skriver. Det er uaktuelt.

Skrevet

Les hva TS skriver. Det er uaktuelt.

Så det ikke før nå. :sjenert:

Gjest Bustenskjold
Skrevet

For ordens skyld :

" Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner. "

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html#9

Skrevet

For ordens skyld :

" Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner. "

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html#9

Joda, det er regelen. Men opplever at de aller fleste som vil kastrere får det.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Joda, det er regelen. Men opplever at de aller fleste som vil kastrere får det.

Jeg vet :(

Skrevet

Jeg vet :(

Synes du det er ille?

Er det ikke bedre for hundene å slippe den seksuelle frustrasjonen når de likevel ikke får parre seg? Mange hunder slutter å spise og drikke når det er løpetisper i nabolaget, og stresser noe helt enormt.

Skrevet

Synes du det er ille?

Er det ikke bedre for hundene å slippe den seksuelle frustrasjonen når de likevel ikke får parre seg? Mange hunder slutter å spise og drikke når det er løpetisper i nabolaget, og stresser noe helt enormt.

Og i slike situasjoner hjelper kastrering nada. Har gutta først fått denne "uvanen" så sitter det mellom ørene og ikke mellom bena. Så å "kappe ballene" har 0 effekt.

Dette har det vært mange studier på nå, så heldigvis har flere adferds konsulenter kommet til at kastrering ikke er adferds endringshjelp. Men klart - dyrleger anbefaler det- mot norsk lov vel og merke, fordi det er en enkel operasjon - og mye kr i kassen deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...