Gå til innhold

Helstekt kalkun til fam.selskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. I romjula skal jeg brette opp armene og ha 15 stk i familieselskap. Jeg har lite erfaring med slikt.

I ren villfarelse kjøpte jeg en kalkun på tilbud, veier rundt 5,5 kg. Tenkte å ha koldtbord med bla stekt kalkun, waldorfsalat og rundstykker som hoveddel. Hva tror dere om det?

Nå har det seg sånn at jeg aldri har stekt kalkun før. Hvordan skal jeg få det til? Er det greit å servere waldorfsalat og rundstykker til? Bør jeg ha mer tilbehør til kalkunen? Er det best om kalkunen er kald, lunka eller varm? Hvor mange rekker vanligvis en 5,5 kg kalkun til?

Hjeeeeeelp meg. Vær så snill. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du har litt liten kalkun. I følge matprat skal man beregne 6 kg for 10 persjoner, så da er vel 5 kg litt lite for 15..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Etter å ha "lidd" meg gjennom tørr kalkun flere nyttårsaftener på rad, så prøvde vi i fjor å steke den i leirgryte - og hvilken lykke :)

Krydret den og la den oppå poteter, gulrøtter, sukkererter, mais, krydder og olje, og tok den ut noen timere senere med skikkelig sprøtt skinn, og veldig saftig inni :)

Med det at vi spiste den varm, så hadde vi ikke annet tilbehør enn grønsakene som var i gryten, og de var skikkelig smakfulle og gode :)

Hvis du har en leirgryte, så anbefales denne varianten. Du kan selvfølgelig servere den kald, med det tradisjonelle tilbehøret. Vet også at mange serverer kald kalkun, men har en varm saus som et alternativ også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har litt liten kalkun. I følge matprat skal man beregne 6 kg for 10 persjoner, så da er vel 5 kg litt lite for 15..

Ok. Da vet jeg hvor mange den normalt rekker til. Jeg skal servere andre ting også (feks spekemat, eggerøre osv)

Hallo

Etter å ha "lidd" meg gjennom tørr kalkun flere nyttårsaftener på rad, så prøvde vi i fjor å steke den i leirgryte - og hvilken lykke :)

Krydret den og la den oppå poteter, gulrøtter, sukkererter, mais, krydder og olje, og tok den ut noen timere senere med skikkelig sprøtt skinn, og veldig saftig inni :)

Med det at vi spiste den varm, så hadde vi ikke annet tilbehør enn grønsakene som var i gryten, og de var skikkelig smakfulle og gode :)

Hvis du har en leirgryte, så anbefales denne varianten. Du kan selvfølgelig servere den kald, med det tradisjonelle tilbehøret. Vet også at mange serverer kald kalkun, men har en varm saus som et alternativ også :)

Jeg har ikke noe leirgryte. Må prøve å få det til uten det. Jeg har faktisk smakt saftig kalkun som var stekt i ovn, men jeg vet ikke hvordan den ble lagd.

Saus er sikkert godt til. Kanskje finnes det gode Toro-posesauser som kan brukes? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste kalkunen jeg har smak var hos en som la den i salt/sukker/krydderlake 3 dager før steking. Vannvittig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk innmaten fra kalkunen, brun dette i en gryte med godt smør, hell på vann og la det småkoke til du har en god kraft. Bland medisterfarse og kjøttdeig, tilsett fløte, salt og kryddeurter. Fyll kalkunen med dette og "sy" igjen kalkunen. Smelt smør og tilsett salt, peper og paprika, pensle kalkunen. Stek som anvist på esken kalkunen kom i (regner med det sitter engangs steketermometer i kalkunen).

Lag saus av kraften fra innmaten. Jevn kraften med jevning av enten hvetemel, potetmel eller maizena. Tilsett sløte og krydder.

Server kalkunen med waldorf, kokte grønnsaker og poteter.

Når du fyller kalkunen slik vil den rekke til flere personer enn nevnt ovenfor, i tillegg smaker fyllet (stuffingen) veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk innmaten fra kalkunen, brun dette i en gryte med godt smør, hell på vann og la det småkoke til du har en god kraft. Bland medisterfarse og kjøttdeig, tilsett fløte, salt og kryddeurter. Fyll kalkunen med dette og "sy" igjen kalkunen. Smelt smør og tilsett salt, peper og paprika, pensle kalkunen. Stek som anvist på esken kalkunen kom i (regner med det sitter engangs steketermometer i kalkunen).

Lag saus av kraften fra innmaten. Jevn kraften med jevning av enten hvetemel, potetmel eller maizena. Tilsett sløte og krydder.

Server kalkunen med waldorf, kokte grønnsaker og poteter.

Når du fyller kalkunen slik vil den rekke til flere personer enn nevnt ovenfor, i tillegg smaker fyllet (stuffingen) veldig godt.

Er det innmat i kalkunen? :hakeslepp: Trodde det bare var kjøtt og bein i eska jeg kjøpte.

Eller tusen takk for tipsene. Men jeg må innrømme at dette hørtes fryktelig komplisert ut. Jeg trodde det å steike kalkun var ganske enkle greier bare man hadde rett teknikk. Litt som ribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innmat i kalkunen? :hakeslepp: Trodde det bare var kjøtt og bein i eska jeg kjøpte.

Eller tusen takk for tipsene. Men jeg må innrømme at dette hørtes fryktelig komplisert ut. Jeg trodde det å steike kalkun var ganske enkle greier bare man hadde rett teknikk. Litt som ribbe.

Ja, det er en pose med innmat i esken... Om du ikke er bekvem med tanken på å lage kraft av denne, kast den (men sausen blir himmelsk når du lager den slik).

Selve stekingen er ikke komplisert. Følg anvisningene på pakken, server med waldorf og så utvider du etterhvert som du får erfaring med kalkunen. Om du skal ha annen mat i tillegg til kalkunen, ta utgangspunkt i hvor mange personer din kalkun er ment å mette, så lager du tilsvarende mye mat av det andre slik at du har nok.

Som sagt, kalkun er egentlig ikke så vanskelig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Hvor stor kalkun var dette? Eller var det bare endel av kalkunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. I romjula skal jeg brette opp armene og ha 15 stk i familieselskap. Jeg har lite erfaring med slikt.

I ren villfarelse kjøpte jeg en kalkun på tilbud, veier rundt 5,5 kg. Tenkte å ha koldtbord med bla stekt kalkun, waldorfsalat og rundstykker som hoveddel. Hva tror dere om det?

Nå har det seg sånn at jeg aldri har stekt kalkun før. Hvordan skal jeg få det til? Er det greit å servere waldorfsalat og rundstykker til? Bør jeg ha mer tilbehør til kalkunen? Er det best om kalkunen er kald, lunka eller varm? Hvor mange rekker vanligvis en 5,5 kg kalkun til?

Hjeeeeeelp meg. Vær så snill. :grine:

Server den varm, la den hvile ca 30 min etter at du har tatt den ut av ovnen. Server med hva du vil; populært med ris, poteter, waldorf, fløtesaus (du får kraft fra kalkun og innmat), grønnsaker, salat.. Bare å bruke fantasien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk små terninger med bacon på innsiden av skinnet, ta kalkunen ut en gang i halvtimen og smør den med smør/melange. Så blir den bra mør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid litt vann i langpanna sammen med kalkunen, og øser av dette vannet over kalkunen hver halvetime. Alltid perfekt resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk dere. Jeg noterer alle tips. :jepp:

Det er heldigvis ingen kokker som er invitert i selskapet. Da hadde jeg fått hetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk stekepose. Kjøpes på feks kiwi. Husk å ta den største!

Smelt smør og bland i salt og pepper, pensle kalkunen med dette.

Lag saus av kraften som blir inni stekeposen, jevn med litt mel rørt ut i vann, ha i masse fløte til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg pleier å kutte av lårene (finnes en video på nett om hvordan du gjør det om du søker), siden kalkunen som oftes blir stekt ujevnt, eller for lenge som resulterer i enten noen røde partiet eller knusktørr kalkun.

Bruker ikke fyll, men pensler kalkunen med smør, sitron, salt og pepper.

Innimellom så ser jeg til kalkunen og heller over litt av sjyen over kalkunen (det som blir liggende på stekeplata)

Har til dags dato aldri fått tørr kalkun (eller høne, kylling osv) når jeg har gjort det på denne måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Consensio

Som tilbehør pleier jeg å ha:

potetsalat, gresk salat, koke ris, koke poteter, ha et par forskjellige sauser, wokede grønnsaker, stekt sopp m.m

Vil heller lage for mye enn for lite, for alle liker jo ikke det samme og da kan de selv velge hva de vil ha.

Og alt av tilbehøret som blir til overs kan man jo ta vare på og bruke til frokost, lunsj, middag dagene etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...