Anglofil Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Noen her som har prøvd det, og eventuelt: hvordan har det fungert for dere? Tenker kanskje på det selv (uten at det betyr at det nødvendigvis er alvorlig galt i forholdet, men kan jo være fint å få snakket om ting et sted hvor alt ikke er så "nært"). Mvh Yvonne
Gjest frøken Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Vi fikk et samlivskurs når første barnet meldte sin ankomst. Lærte veldig mye om veldig masse som jeg mener jeg har god bruk for generelt i relasjoner til andre. Han var også veldig positivt overrasket fordi han i utgangspunktet var svært negativt innstilt. Vårt forhold gikk likevel ikke, men jeg nyter veldig godt av alt jeg lærte i mitt nåværende forhold. Kanskje ikke helt det samme som parterapi men jeg har tro på at man får muligheten til å se og å forstå den andre med de rette forutsetningene lagt til rette. Fra revolver til spøk: har du sett Dag? ;-)
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Har ikke prøvd det selv, men vet endel har hatt veldig god effekt av å gjøre det før problemer dukker opp - som eksempelvis i starten av et ekteskap/før man får barn sammen osv. Da snakker man jo ikke om problemer(som ikke er der) - men mer om hvordan man best kan håndtere hverandre ulike sider, hva man forventer av hverandre - kommunikasjon rett og slett. Noen er jo veldig gode på slikt i nære forhold, andre ikke. Som du sier så kan det føles litt rart for endel å ta de samtalene alene sammen, man har jo gjerne ikke lengre den distansen som trengs for å ha en god samtale om det.
momo Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Jeg og min ex gikk til familierådgiver, men dette var etter vi hadde fått et veldig stort problem. Men det var en veldig posetiv opplevelse, veldig godt å prate med en utenforstående som kunne belyse problemene fra forskjellige sider, og fikk min ex i tale, han var ikke flink til og prate da det kom til problemer. Men nå gikk jo vi fra hverandre, men det var jo fordi vi kom for sent til familierådgiver. Det er noe vi skulle ha gjort før ser jeg nå. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Som en annen nevner finnes det flere samlivskurs der flere par går sammen. Det går an å kontakte f.eks. Familievernkontoret som finnes i hver kommune. Alternativet er som regel privatpraktiserende psykologer. Det er mange som kommer for sent i parterapi - og det går fint an å oppsøke disse arenaene uten at man har store problemer. Samtaler sammen med en nøytral tredjepart kan sette i gang prosesser hos dere og få dere til å kommunisere bedre.
Havbris Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Yvonne - hadde jeg visst det jeg vet idag så hadde jeg meldt oss på et samlivskurs for mange år siden (hvis det fantes da...). Jeg kjenner flere par som har gått på kurs - og flere som har oppsøkt familiekontor for rådgivning. Ett av disse parene tar et samlivskurs i året - rett og slett for å friske opp sin egen relasjonelle kompetanse! De har ikke spesifikke problemer men ser på kurset som forebyggende. Samlivskursene handler mye om kommunikasjon - og hvordan dårlig kommunikasjon blir til gjennom misforståelser etc. Jeg anbefaler alle å ta et slikt kurs - og aller helst før krisen er der. De fleste skaffer seg hjelp altfor sent!
Anglofil Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2011 (endret) Takk for mange fine tilbakemeldinger. Jeg må innrømme at jeg har vært skeptisk, men jeg ønsker samtidig å gi det en sjanse. Rett og slett fordi jeg tror vi kan ha godt av det, uansett hvor bra forholdet vårt er. Jeg er tross alt veldig glad i mannen min og ønsker at vi skal kunne jobbe oss gjennom de små og store ting vi måtte møte. Vi har jo alle våre ting, selv om man ikke nødvendigvis sier det høyt. Mvh Yvonne Endret 20. desember 2011 av Yvonne
Kråkesaks Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 vi har vært på familievernkontoret, både i parterapi og på kurs. det var veldig bra og spesielt terapien hjalp oss gjennom en vanskelig tid. rådene fra kurset har vi også hatt nytte av i ettertid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå