Gå til innhold

NSB komfort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av de gamle vognene som gikk på Bergensbanen er nå blitt pusset opp. Kanskje du reiste med gamle type 5-vogner, men disse brukes ikke lenger i fjerntog. Oppussede vogner ser slik ut: Regiontog type 7.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ha vært den type 5-vogner vi reiste med ja. Det var treinteriør og fæle vinduer. Så rett og slett ut som interiør fra 70-tallet eller noe.

Er det nylig de har fått nye vogner på Bergensbanen? Vi reiste i 2010, og det er jo bare litt over året siden.

Gremmes enda over å ha betalt ekstra for en komfortvogn som ikke lignet dagen.

Skrevet

Ja, jeg tror vognene ble pusset opp mellom 2009 og 2011.

Skrevet

Bilder og setekart av fjerntog finnes på http://home.no/toget . I standard sitteavdeling er de fleste setene vendbare (dvs. sitter i kjøreretningen), mens på Komfort er det kun faste seter med større bord. Selve setene er så å si de samme på Komfort som i standard vogn. På fjerntog type 7 er det strømuttak ved alle seter i toget, mens på tog type 73 er det kun i Komfort.

:overrasket:

Hvorfor er ikke denne informasjonen på NSB sine sider?

:kjefte:

Skrevet

Jeg så på de kartene, og de viste at jeg skulle sitte riktig vei. Men det stemte ikke da jeg kom på toget, så det ble baklengs hele veien :eeeh:

Jeg kan bare konkludere med at komfor ikke var verdt noen ekstra kroner. Trangt og baklengs, og selvsagt havnet jeg i firergruppe. Og man delte et sånt felles bord med personen på motsatt side, så det ble litt kamp om plassen til aviser o.l. Jeg synes faktisk det var mer komfortabelt å sitte på vanlig vogn. Og de eldre vognene har bedre komfort enn de nyere, av en eller annen grunn. Og hvorfor har de luftdyser i taket i regiontogene til Lillehammer, men ikke på langdistansetogene? Luft i taket hadde vært veldig deilig når man sitter baklengs og sliter med kvalme.

Skrevet

Jeg må forresten si jeg har en liten teori om hvorfor NSB drøyer sånn med å få setevalg på internett. Det kan jo ikke være så vanskelig å få til teknisk. Men jeg tror at noen av setene vil bli vanskeligere å selge enn andre, når folk faktisk får se på forhånd hvor de skal sitte. Jeg har jo mer enn en gang kommet inn på toget, sett plassen min, og tenkt ånei, hvorfor tok jeg ikke fly. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...