ZINA Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Jeg skal kjøpe en hybel for kr. 250.000- ( med mine oppsparte penger). Lurer derfor på hva slags kostnader jeg kommer til å ha i fremtiden. Skal jeg betale mer i skatt??? Håper jeg får svar på dette spørsmålet så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Eventuelt får du formueskatt i tilfelle du har mindre gjeld enn verdier. Og så tenker jeg på fellesgjeld (er det borettslag?). Er du selveier, så kommer forskjellige kommunale utgifter.
ZINA Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2011 Selveier, ingen fellesgjeld. Hva vil det si med formueskatt? Takker så mye for svar!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Selveier, ingen fellesgjeld. Hva vil det si med formueskatt? Takker så mye for svar! Hvor mye i forskjellige lån du har - Lånekassen, boliglån, billån, andre lån? Du har f.eks. 600.000 NOK i forskjellige lån (gjeld) og så eier du bolig for 250.000 NOK og noe oppsparte penger som tilsammen er mindre enn 600.000 NOK. Da har du mer gjeld, enn verdier, så har du 0 i formue og slipper formueskatt. Men har du ingen lån eller lån som totalt er mindre enn verdien av boligen og pengene du har oppspart, da får du formue og kan betale formueskatt hvis kommunen din har det. Slik forstår jeg formue reglene når det gjelder skatt.
Østlandet Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Hvor mye i forskjellige lån du har - Lånekassen, boliglån, billån, andre lån? Du har f.eks. 600.000 NOK i forskjellige lån (gjeld) og så eier du bolig for 250.000 NOK og noe oppsparte penger som tilsammen er mindre enn 600.000 NOK. Da har du mer gjeld, enn verdier, så har du 0 i formue og slipper formueskatt. Men har du ingen lån eller lån som totalt er mindre enn verdien av boligen og pengene du har oppspart, da får du formue og kan betale formueskatt hvis kommunen din har det. Slik forstår jeg formue reglene når det gjelder skatt. Og ikke glem bunnfradraget i formueskatten da. Formueskatten er på 1,1 prosent per år av all netto formue over 700 000 kroner (2011). Folk med en formue under denne grensen betaler ikke formueskatt. Dessuten er ligningsverdien på bolig, langt lavere enn verdien. jeg tror ikke formueskatt er noe problemk for Ts.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå