Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos gyn og gått på enkel perokur i noen månder.

Hadde ny time fikk beskjed om att mulighetene fremover er ivf,

Håpet det var noe annet kunne prøve før det. dobbel kur el noe. men må vell stole på fagfolk?!!

Noen med erfaring med andre ting før ivf?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig rart ut at du skulle på enkel kur i noen måneder. Har du eggløsning av deg selv? Hva er årsaken til at dere behøver hjelp med å bli gravid? Har mannen blitt testet og sjekket ut av saken?

Har man ikke EL av seg selv må de fleste opp på dobbel eller trippel kur. Man skal alltid testes for eggløsning i pergosykluser, ved påvist eggløsning forsøker man pergo i 3-4 sykluser før henvisning til prøverør sendes.

Hva annet man kan prøve avhenger helt av hva som er årsaken til at dere ikke blir gravide.

Skrevet

Vi har et barn sammen fra før.Etter den gangen har jeg fått Pcos.prøvd i flere år med nr 2.søkte hjelp i høst. Har ikke eggløsning. Trodde derfor øke dose,men nei da. ble litt satt ut av att han sa ivf. tester en med blodprøver i pergosyklusen?

Skrevet

Vi har et barn sammen fra før.Etter den gangen har jeg fått Pcos.prøvd i flere år med nr 2.søkte hjelp i høst. Har ikke eggløsning. Trodde derfor øke dose,men nei da. ble litt satt ut av att han sa ivf. tester en med blodprøver i pergosyklusen?

Da er pergo riktig behandling. Utover det virker det som om du har fått litt for lite informasjon og dårlig oppfølging.

Man forsøker først enkel kur, du skal da få eggløsning på syklusdag 14-20. Dette måles helst ved blodprøve, eventuelt hjemme med eggløsningstester eller temping. Jeg foretrekker sistnevnte metoder, eggløsningstester blir falskt positive hos meg.

Virker ikke enkel, forsøker man dobbel, deretter trippel. Forhåpentligvis blir dere gravide etter to-tre runder med den dosen som virker. Om du ikke får eggløsning av pergotime kan sterkere stimulering forsøkes. Virker ikke tre runder med pergo sendes henvisning til prøverør, noe som absolutt ikke er så skummelt som mange trur.

Det du burde ha fått informasjon om er følgende:

- Du må teste for å se om eggløsning skjer.

- Du burde helst fått blodprøve på dag 21-23 for å bekrefte eggløsning.

- Du burde få oppfølging med ultralyd under/etter kur. Mange opplever at livmorslimhinnen ikke blir tykk nok, eller at man utvikler cyster.

- Det burde blitt vurdert om du skal ta pergo her eller annenhver måned. Har du ikke eggløsning/mens av deg selv er det ofte like greit å gå rett på ny kur.

- Mannen burde vært sjekket, dette er mindre viktig i og med at han har klart å gjøre deg gravid før, men likevel kan ting endre seg mye på få år.

- Informasjon om økning i dose dersom eggløsning ikke oppnås.

- Bedre informasjon enn at legen sier "virker ikke dette blir det prøverør". Det finnes mer gjennomtenkte måter å si ting på.

Anbefaler deg å bruke litt tid på nett for å sette deg litt inn i dette. Legene har dårlig tid, og informasjonen blir ofte knapp, man har også en tendens til å glemme enkelte ting.

Skrevet

tusen takk for utrolig bra svar. Lærte mer av deg enn av legen. Ble faktisk litt lei meg når jeg hørte prøverør var løsningen.Håpet vi fikk flere muligheter før det. ikke att prøverør er negativt,men viker jo litt skremmende . Noe med att vet lite om det.Bare å sette igang og lese om det. vurdere en ny samtale med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...