Gå til innhold

Gjelda mi var ikke oppført på skattekortet

Anbefalte innlegg

Skrevet

På baksiden av skattekortet står det jo oppført diverse trekk, formue, forventet ditt og datt.

Men under gjeld så var ikke gjelda mi oppført, selv om jeg har hatt den i over to år:s

Er det noe man må opplyse om eller kan det bare stå sånn, så får jeg heller se når skatteoppgjøret kommer?

Fikk jo igjen en del på skatten i år pga at den gjelda ikke var oppført på skattekortet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener skatteoppgjøret eller selvangivelsen?? Tror ikke det står noe om gjeld på skattekortet...

Ville du ikke fått igjen mer på skatten dersom gjelda faktisk var oppført? Da ville det jo vært 28% skattefradrag for betalte gjeldsrenter.

Hvis du er samboer og har boliglån sammen med samboeren, kan det være at all gjeld og alt fradrag er ført på ham/henne. I så fall må dere dele gjelden og rentene mellom dere og føre opp dette manuelt. Hvert år...

Skrevet

Du kan enkelt endre skattekortet ditt ved å logge inn på minside.no og legge inn gjelden din. Husk for all del å legge inn hva du forventer å betale i renter - da det er det som gir deg fradrag.

Vips nytt skattekort i postkassen om en ukes tid.

Skrevet

TS her.

Nei, mener på baksiden av skattekortet, eller det arket som var med ved siden av kansje?

Min egen gjeld så det står ikke på noen andre nei.

Men det jeg lurer på er om jeg MÅ endre det? Eller kan det bare være sånn, slik at jeg bare heller får meg en positiv overraskelse når skatteoppgjret kommer?

For da skjer jo sjekk av gjeld, gjeldsrenter osv automatisk?

For eneste forskjellen er vel at hvis jeg endrer det så blir det bare mindre skattetrekk pr mnd?

Skrevet

Nei, du må ikke. Hvis du ikke endrer det trekker du for mye skatt hele året og får det igjen i juni, august eller oktober 2013 når skatteoppgjøret kommer.

Men er det ikke bedre å tjene egne renter på det beløpet enn at staten skal tjene renter på dine penger? Det du betaler for mye i skatt i januar kan altså ta nesten to år før du ser igjen (okt 2013).

Hvis det skulle skje noe uforutsett er det dumt å være avhengig av å vente på skattepengene som man ikke har noen garanti for når kommer...

Skrevet

Nei, du må ikke. Hvis du ikke endrer det trekker du for mye skatt hele året og får det igjen i juni, august eller oktober 2013 når skatteoppgjøret kommer.

Men er det ikke bedre å tjene egne renter på det beløpet enn at staten skal tjene renter på dine penger? Det du betaler for mye i skatt i januar kan altså ta nesten to år før du ser igjen (okt 2013).

Hvis det skulle skje noe uforutsett er det dumt å være avhengig av å vente på skattepengene som man ikke har noen garanti for når kommer...

2013? Mener du ikke 2012?

For hvis man ikke gjør noen endringer på selvangivelsen, så får man jo mest sannsynlig pengene til Juni. (Skjønner jo ikke en dritt av alt dette er uansett så:P)

Det gjorde jeg i år iallefall.

Men når de fortsatt ikke har klart å få det inn selv da, etter 2 år, det er jo litt rart. At det skulle stått på den delen nå liksom..

Skrevet

2013? Mener du ikke 2012?

For hvis man ikke gjør noen endringer på selvangivelsen, så får man jo mest sannsynlig pengene til Juni. (Skjønner jo ikke en dritt av alt dette er uansett så:P)

Det gjorde jeg i år iallefall.

Nei, penger tilbake får du først i 2013. Dette er jo skattekortet for 2012-inntekten.

Skrevet

Nei, penger tilbake får du først i 2013. Dette er jo skattekortet for 2012-inntekten.

Ja så klart! Tenkte ikke så langt:p

Skrevet

Men gjeldsrenter, hva er egentlig det? Er det beløpet du har betalt av renter? Altså ikke avdrag men renter?

Så hvis man feks betaler 1000kr bare i renter på lånet hver mnd, så er det disse det er snakk om?

Skrevet

Jepp det er de det er snakk om. Avdragene har ikke noe å si for fradraget.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...