Knirke Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har fått meg deltidsjobb i et firma som driver med brøyting og maskinutleie (ca 25 ansatte), hvor jeg bla. skal være HMS ansvarlig. Føler meg veldig grønn, men blir heldigvis sendt på kurs på nyåret. Noen som har erfaring med HMS ansvar? Er det mye arbeid? vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Hvorfor skal du som deltidsansatt være HMS-ansvarlig? Tyder kanskje på at ingen andre ønsker å ta på seg det ansvaret? Det er en del å sette seg inn i, men du kommer sikkert inn i det etterhvert, regner med du skal foreta intern kontroll o.l
Knirke Skrevet 20. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2011 Stemmer at ingen andre har tid og/eller interesse for å ta på seg det ansvaret. De er mer interesserte i å kjøre traktor enn å flytte papirer :gjeiper: Men noen må jo gjøre det, siden det er påkrevd. Jeg ser på det som en fin mulighet til å lære noe nytt (og sette det på CV'en)
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Stemmer at ingen andre har tid og/eller interesse for å ta på seg det ansvaret. De er mer interesserte i å kjøre traktor enn å flytte papirer :gjeiper: Men noen må jo gjøre det, siden det er påkrevd. Jeg ser på det som en fin mulighet til å lære noe nytt (og sette det på CV'en) Hei igjen, Tenkte meg det, ja Om det ikke er en ny bedrift har dere nok allerede utarbeidet et internkontroll-system, pleier å være samlet i en perm f.eks, du kan jo ta en titt der evt. Vet ikke hvilket HMS-regelverk som gjelder for din arbeidsplass, jeg jobber på skole og der er det "HMS i skole og barnehage som gjelder" HMS-ansvarlig må utføre IK (internkontroll) et visst antall ganger i løpet av året. Når dere driver med tunge kjøretøy er det jo viktig å f.eks forutse potensielle farer ift. sikkerhet og ha en beredskapsplan ift. ulykker o.l. Om en ulykke skjer skal beredskapsplanen følges og evalueres i etterkant om denne fungerte hensiktsmessig og muligens må planen eller arbeidsrutiner endres ++ Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #5 Skrevet 22. desember 2011 Det er ganske mye å sette seg inn i som HMS ansvarlig og daglig leder må uansett ha kurset selv. Du må lage en perm kartlegge bedriften. Ha kurs ,,. Det er en del å huske på når man driver med maskiner, du må be han vise deg hva som er tilgjengelig fra før og hva han mener må oppdateres. Du kan be Sjefen din om organisasjonsnr deres og så går du til www.regelhjelp.no (gratis hjelpetjeneste fra staten) og finner det som gjelder for deres bransje. Du kan også spørre om han har en innlogging eller du noe kan låne til et lederverktøy for å finne de skjemaene du trenger, hvis han ikke helst vil at du skal lage de selv. Feks skal du sjekke eletrisk annlegg og utstyr Holde orden på kartlegge arbeidsmiljøet sykefravær risikoanalyse brannsikkerhet En liten innføring i HMS Gode og sikre arbeidsvaner, klare ansvarsforhold, godt samarbeid, ryddige lokaler samt sikre produkter og tjenester gir kvalitet i arbeidet og bedre resultater. Det er dette systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS) egentlig dreier seg om. Arbeidet er enkelt sagt sunn fornuft satt i system for å få en bedre hverdag. De beste resultatene kommer med systematiske forbedringer, ikke ved skippertak. Det lønner seg å gjøre arbeidet riktig første gang. Det er bedre og billigere å forebygge enn å reparere. Ordet ”systematisk arbeid” er derfor nøkkelbegreper innen HMS. Det er viktig at alle deltar aktivt i arbeidet, samtidig som du som arbeidsgiver har det overordnede ansvaret. Viktige forutsetninger for å få HMS- arbeid til å fungere i hverdagen, er at du har fokus på å utvikle arbeidsmiljøet, og at du involverer dine medarbeidere. På den måten kan du få til gode rutiner og systemer som passer for din virksomhet. I tillegg må du være oppdatert på de kravene som myndighetene stiller. Et viktig hjelpemiddel er opplæring i systemet og rutinene for ansatte. I tillegg må du sikre at eventuelle verneombud, AMU- representanter, brannvernleder og du selv som arbeidsgiver har gjennomgått nødvendig opplæring. Opplæringen skal dokumenteres og fremvises ved et eventuelt besøk fra tilsynsmyndighetene. Formålet med systematisk HMS-arbeid er blant annet å oppnå forbedringer i arbeidsmiljøet og å forebygge skader. Denne veiledningen vil kunne hjelpe deg i arbeidet.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #6 Skrevet 22. desember 2011 veiledningen kan jeg ikke legge inn da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå