Gå til innhold

Sikkerhetskontroll på Gardermoen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som opplever at sikkerhetssjekken har blitt mer nærgående på Gardermoen i det siste? Og enda mindre privat. Istedenfor at man i hvert fall blir tatt litt til siden, så blir man nå visitert rett foran metalldetektoren, i alles påsyn. Reagerte på det alt da jenta foran meg ble stoppet og begrafset opp og ned. Det pep på meg også, og de var veldig nærgående, løftet opp genseren, dro ut buksa bak og kjente nedi etc. Her gjelder det tydeligvis å ha undertøy man gjerne kan vise til hele køen. Jeg spurte også om noen passet på laptopen min på båndet, og dama sa nei, det må du gjøre selv. Og deretter ba hun meg snu meg vekk fra båndet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden i sommer har jeg passert sikkerhetskontrollen på Gardermoen 6 ganger, og har aldri sett noe i nærheten av det du beskriver? :klo:

• Liker 6
Gjest Jim Jones
Skrevet (endret)

Vet du, jeg tror ikke på deg... Dette er et innlegg kun for å lage debatt om en episode som ikke har skjedd. Hvorfor jeg mener det? Fordi jeg flyr latterlig mye, også via Gardermoen, og har aldri vært i nærheten av å oppleve noe slik. Og ja, jeg er en føkkings fet hunk som både homser og småfrøkner nok ville likt å kladde på.

Endret av Jim Jones
  • Liker 4
Skrevet

Er det bare jeg som opplever at sikkerhetssjekken har blitt mer nærgående på Gardermoen i det siste? Og enda mindre privat. Istedenfor at man i hvert fall blir tatt litt til siden, så blir man nå visitert rett foran metalldetektoren, i alles påsyn. Reagerte på det alt da jenta foran meg ble stoppet og begrafset opp og ned. Det pep på meg også, og de var veldig nærgående, løftet opp genseren, dro ut buksa bak og kjente nedi etc. Her gjelder det tydeligvis å ha undertøy man gjerne kan vise til hele køen. Jeg spurte også om noen passet på laptopen min på båndet, og dama sa nei, det må du gjøre selv. Og deretter ba hun meg snu meg vekk fra båndet...

Man burde selvfølgelig bli tatt til siden, men de hadde det kanskje travelt med å få unna køen? Vi bør heller være glade for at de gjør jobben sin skikkelig uansett om de ikke har tid til å dra unna hver enkelt.

Skrevet

Vet du, jeg tror ikke på deg... Dette er et innlegg kun for å lage debatt om en episode som ikek har skjedd. Hvorfor jeg mener det? Fordi jeg flyr latterlig mye, også via Gardermoen, og har aldri vært i nærheten av å oppleve noe slik. Og ja, jeg er en føkkings fet hunk som både homser og småfrøkner nok ville likt å kladde på.

Jeg flyr ca en gang i måneden i snitt fra Gardermoen, og mitt inntrykk er altså at kontrollen har blitt mer nærgående. Men nå forrige gang var første gang jeg opplevde at man ble visitert rett foran detektoren, derfor spurte jeg om dette nå er vanlig. Ingen grunn til å svare frekt. Når det gjelder bagasjen så har jeg aldri fått lov å ta den før jeg visiteres, men jeg har i hvert fall fått lov å holde et øye med den.

Skrevet

Man burde selvfølgelig bli tatt til siden, men de hadde det kanskje travelt med å få unna køen? Vi bør heller være glade for at de gjør jobben sin skikkelig uansett om de ikke har tid til å dra unna hver enkelt.

Det tar da ikke noe ekstra tid å flytte personen et skritt til siden som det ble gjort tidligere. En annen ting er jo at denne grafsingen ikke på noen måte hindrer at man smugler ting gjennom. De grafser under bh'en, men de kjenner ikke om man har noe mellom brystene. Skjønt, tar vel ikke lang tid før de skal ha hendene mellom der også. Og i trusa kan man som kjent gjemme litt av hvert uten at det kjennes fra utsiden.

Skrevet

Jeg er gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen 1-2 ganger i uka, og har ikke merket noen endring. Har heller ingen sett noen visiteringer som minner om det du beskriver.

Skrevet

Det tar da ikke noe ekstra tid å flytte personen et skritt til siden som det ble gjort tidligere. En annen ting er jo at denne grafsingen ikke på noen måte hindrer at man smugler ting gjennom. De grafser under bh'en, men de kjenner ikke om man har noe mellom brystene. Skjønt, tar vel ikke lang tid før de skal ha hendene mellom der også. Og i trusa kan man som kjent gjemme litt av hvert uten at det kjennes fra utsiden.

Ett skritt til seiden har ingenting å si i forhold til hvor synlig man er for passasjerer som kommer bak en i køen. Det viktigste er da at der er passering slik at man ikke stenger for metalldetektoren (er der ikke kø har heller ikke det noe å si).

Jeg har flydd svært mange ganger (fra Gardermoen) i høst, og har ikke opplevd visitering som ubehagelig eller krenkende. Har selv blitt visitert i alle fall to ganger, og har heller ikke fått inntrykk av at andre passasjerer har blitt ekstra nærgående visitert.

De grafser jo ikke, de klapper/stryker. Og jeg har også fått en hånd plassert mellom brystene. Antar at bekledningen til en viss grad bestemmer hvor de kjenner etter (det sier seg selv at en strømpebukse eller tights ikke har potensiale til å skjule like mye som en baggy dongeribukse. Derav også dette med å lette på genseren.

Skrevet

Ett skritt til seiden har ingenting å si i forhold til hvor synlig man er for passasjerer som kommer bak en i køen. Det viktigste er da at der er passering slik at man ikke stenger for metalldetektoren (er der ikke kø har heller ikke det noe å si).

Det har absolutt noe å si hvor man står, tar man et skritt til siden står man ikke rett i synet på de bak. Det var heller ingen som slapp gjennom detektoren mens jeg eller hun andre ble sjekket. Kan det være at de rett og slett bare hadde dårlig bemanning akkurat da? Tidligere har de fortsatt å sende andre gjennom selv om en person blir stoppet.

Skrevet

De grafser jo ikke, de klapper/stryker. Og jeg har også fått en hånd plassert mellom brystene.

Der er det ikke plass hos meg, om de ikke skal fjerne bh'en. Men man er visst ikke trygg for det heller.

Måtte ta av BH-en på flyplassen

Skrevet

Det har absolutt noe å si hvor man står, tar man et skritt til siden står man ikke rett i synet på de bak. Det var heller ingen som slapp gjennom detektoren mens jeg eller hun andre ble sjekket. Kan det være at de rett og slett bare hadde dårlig bemanning akkurat da? Tidligere har de fortsatt å sende andre gjennom selv om en person blir stoppet.

Joda, det er temmelig rett i synet på folkene bak uansett. Og ja, noen ganger er det bare én person som står og kontrollerer (pluss de som ser på bagasjen), og da sier det seg selv at folk ikke kan gå gjennom detektoren mens visiteringen foregår.

Skrevet

Der er det ikke plass hos meg, om de ikke skal fjerne bh'en. Men man er visst ikke trygg for det heller.

Måtte ta av BH-en på flyplassen

Ikke flat hånd, men ytterkanten av hånden (type "karateslag").

Skrevet

Ikke flat hånd, men ytterkanten av hånden (type "karateslag").

Ingen som klarer komme gjennom der med noe karateslag så lenge jeg har BH'en på og ting er skvist sammen. Skal bli interessant om noen prøver. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne bli "befølt" av heite sikkerhetsvakter jeg :sjenert:

Men ja er litt enig med TS. Du blir ikke tatt til siden, det er jo stort ganske fullt der hele tiden.. Synes det blir litt drøyt hvis de begynner å ta opp genseren og sånt altså! Greit nok at de klapper litt utenpå her og der foran de andre, men vaktene skal ikke "blottlegge" noen foran resten av folket som står der.

Piper i meg hele tiden når jeg går igjennom, men da er det stort sett skoene som gjør det. Har aldri blitt kroppsvisitert. Men det som er rart er at på Værnes piper det aldri uansett om jeg har på meg det samme, så tror sikkerhetskontrollen på Værnes er veldig lite sensitiv i forhold til andre plasser!

Skrevet

Men ja er litt enig med TS. Du blir ikke tatt til siden, det er jo stort ganske fullt der hele tiden.. Synes det blir litt drøyt hvis de begynner å ta opp genseren og sånt altså! Greit nok at de klapper litt utenpå her og der foran de andre, men vaktene skal ikke "blottlegge" noen foran resten av folket som står der.

Piper i meg hele tiden når jeg går igjennom, men da er det stort sett skoene som gjør det. Har aldri blitt kroppsvisitert. Men det som er rart er at på Værnes piper det aldri uansett om jeg har på meg det samme, så tror sikkerhetskontrollen på Værnes er veldig lite sensitiv i forhold til andre plasser!

Det piper ofte på meg på Gardermoen, selv om jeg ikke har noe metall. De sier som regel at jeg er tatt ut til tilfeldig kontroll. Har ellers samme erfaring som deg med Værnes. På Gardermoen stoppes jeg kanskje 1 av 4 ganger (minst), mens kanskje 1 av 10. Er også veldig sjelden det piper på meg i utlandet, Gardermoen er desidert "verst" i så måte. På den annen side opplever jeg ofte at jeg må endevende bagasjen min på Værnes, mens det skjer mye sjeldnere på Gardermoen. Jeg har dessuten ALDRI opplevd noe sted at jeg har måttet åpne bagasjen etter først å ha blitt stoppet og visitert. Kan nesten virke som det lønner seg å gå med masse metall og skape masse bryderi først, så bryr de seg mindre om bagasjen.

Er mye rart i sikkerhetskontrollen. De har jo ofte tester som viser at "bomber" og våpen og litt av hvert kan smette gjennom. En gang jeg måtte åpne bagasjen sa de at det var pga en kikkert. Den har jeg hatt med meg mange ganger gjennom samme kontroll uten at det har gjort noe utslag.

Skrevet

Ingen som klarer komme gjennom der med noe karateslag så lenge jeg har BH'en på og ting er skvist sammen. Skal bli interessant om noen prøver. :)

Jeez, hva vil du jeg skal si? De kjenner vel etter om det er naturlig. Har de ikke gjort det enda så er du vel bare heldig som slipper unna. Og jeg finner det rart om du har så harde pupper at det ikke går an å stikke fingertuppene imellom.

Det er ikke så veldig interessant når noen prøver, forresten. De er kjapt borti, og det skjer ikke veldig grundig. Er du for feit til at de når inn på brystkassa di stopper de ikke opp for å grave seg inn dit, for å si det sånn.

Skrevet

Hvor finner du disse heite vaktene? Har alltid blitt sjekket av kvinner, jeg. Bortsett fra en gang da en eldre mann spurte om han kunne gjøre det. :gjeiper:

Tror de alltid skal tilby sjekk av en person av samme kjønn, var vel derfor den dama i artikkelen måtte gå bh-løs da de ikke hadde kvinner på vakt.

Skrevet

Jeez, hva vil du jeg skal si? De kjenner vel etter om det er naturlig. Har de ikke gjort det enda så er du vel bare heldig som slipper unna. Og jeg finner det rart om du har så harde pupper at det ikke går an å stikke fingertuppene imellom.

Det er ikke så veldig interessant når noen prøver, forresten. De er kjapt borti, og det skjer ikke veldig grundig. Er du for feit til at de når inn på brystkassa di stopper de ikke opp for å grave seg inn dit, for å si det sånn.

Det går, men ikke når bh'en er i veien. I tillegg har jeg for vane å ha både t-skjorte og skjorte og ofte genser utenpå der igjen. Jeg har ikke tenkt å tegne og fortelle eller legge ut bilde i puppetråden, altså. Poenget er at hvis de virkelig skulle sjekket så måtte de jo løftet hele bh'en for å sjekke om man hadde gjemt noe mellom hud og bh også (ikke alle består blyanttesten).

Skrevet

Tror de alltid skal tilby sjekk av en person av samme kjønn, var vel derfor den dama i artikkelen måtte gå bh-løs da de ikke hadde kvinner på vakt.

Og fordi hun foreslo det selv (selv om hun mente det som en spøk i utgangspunktet). Hadde hun ikke sagt det på spøk hadde de neppe foreslått det, og de hadde nok ikke tvunget henne om hun etter spøken hadde sagt at "hehe, nei altså, jeg vil jo helst ikke ta den av".

Skrevet

Jeg reiser også en del og har ikke opplevd noe av det du beskriver TS. Jeg har leddproteser i kroppen og må alltid sjekkes fordi jeg "piper". Oftest blir jeg da henvist til en kvinnelig ansatt, hvis det finnes akkurat da. De gjør ikke noe annet enn å scanne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...