Gå til innhold

Apps til smarttelefon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye om og men, og litt hjelp, har jeg da bestemt meg for å kjøpe smarttelefon. Noen som har forslag ttil feks apps og annet gøy jeg burde ha på den?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er det dyrt, kan man få noe gratis? Hva kan jeg glede meg til ang en smartphone?

TS

Skrevet (endret)

Det er mange fine gratisapper til smarttelefoner. Hva du har tilgang til avhenger av hva slags smartphone du kjøper deg. Hvilken type har du bestemt deg for?

Kjøper du iPhone har du tilgang til alle appene du kan finne i iTunes. Kjøper du en telefon med operativsystemet Andriod så har Android et eget appmarked kald Android Market.

Er det mest spill du har lyst på, eller har du andre ønsker?

Det er så mye å anbefale. :)

Endret av Tonka
Gjest fireflies
Skrevet

Det er vel like mange gratis apps som apps man må betale for, hvis ikke mer.

De jeg bruker mest på min HTC er:

Fruit slice (spill)

Unblock me (spill)

Wordfeud (spill)

FxCamera (kul kamera app)

Advanced task killer (lukker programmene som går uten at du kanskje er klar over det)

Trafikanten

MatPrat

Felleskatalogen

Skrevet

Takk snille dere for svar. Gleder meg som en unge :fnise: Jeg kjøper meg nokia n8, jeg har hørt mye positivt om den, og ser ut til at brukerne (i tillegg en på forumet her) er fornøyd :)

Jeg aner ikke hvilke apps jeg vil ha, siden jeg aldri har vært borti en slik mulighet på mobilen.

Men som du fireflies skriver, kamera app er jo gøy, og den der som lukker evt programmer, den er nødvendig eller?

TS

Gjest fireflies
Skrevet

Den er vel ikke nødvendig, men man sparer jo batteri og telefonen går jo raskere hvis man får lukket alle programmene som kjører i bakgrunnen uten at man vet det. På de nyere smarttelefonene tror jeg dette skjer automatisk, men min telefon er ikke superny, derfor er det praktisk for meg å ha en slik app :jepp:

Skrevet

Da har jeg vært på butikken :bolledeig: Og jeg er stolt eier av nokia n8 :bolledeig:

Jeg trenger flere tips til apps :)

TS

Skrevet (endret)

*klippe inn svar fra tidligere tråd*

(om du søker litt her inne finner flere tråder om temaet :)

Mine favoritter:

Telefonbruk, system og slikt

3G Watchdog (passer på 3G-bruken, kjekt for oss med begrenset abo)

Advanced Task Cleaner 2.0 (skru av eller drep apper du ikke bruker, sparer ganske mye på batteriet)

Extended Controls (lar deg lage et kontrollpanelwidget, hvor du enkelt og raskt kan styre lysstyrke, flymodus, lyd av/på, wifi/bluetooth/etc. av/på, reboot etc. Noe begrenset om telefonen ikke er roota, men fortsatt verdt det)

Tidsbruk, planlegging

Astrid Oppgaver + Astrid Power Pack (gjøreliste, Power Pack'en har gode widgets)

CalWidget (god kalenderwidget)

Notebook (free) (notater)

Quick Note (laget små post-it-lapper du kan plassere på homescreenen)

Quests (har jeg ikke rukket å ta i bruk enda, men det er en slags gjøreliste som er lagt opp som et spill. Man kan sette ulike vanskelighetsnivå på oppgavene, og man får experience points og går opp levels etterhvert som man gjennomfører. Nerdeapp! :laugh:)

Draw! (tegneprogram som lar deg tegne enkle strektegninger)

Utseende

GO Launcher Ex (erstatter home- og lockscreenen. Masse muligheter for individuell tilpasning av både oppsett og utseende)

Minimalistic Text (lag egne ikoner - alt fra tilpasser klokkevisning med enten/både tall og bokstaver, eller snarveier til apps som er tekst i stedet for ikoner)

SiMi Folder Pro (widget som lager mappesystemer for ikoner på homescreenen. Trykk påikonet, og det kommer opp en liste over apper/annet man kan åpne. Veldig praktisk og ryddig)

Desktop VisualiseR (mulghet til å age egne ikoner på ulike måter, bl.a. å bruke egne bilder)

Ymse

Adobe Reader (PDF-leser)

Barcode Scanner (leser strekkoder, kjekt å ha i forbindelse med endel andre apper)

Facebook for Android

Handcent SMS (SMS-app med mange muligheter for eget oppsett)

Skandiabanken mobilbank (nettbankapp)

No Root Screenshot (app som gjør det mulig å ta skjermdumper av uroota telefoner)

PowerAmp (helt grei musikkavspiller med helt greie widgets. Er på jekt etter en bedre)

TripAdvisor (verdens mest brukte nettside for brukerreviews av hoteller restauranter og severdigheter. Appen kan også gi info om hoteller/restauranter/severdigheter i nærheten av der du er. Genialt på ferie, eller på oppdagelsesferd i egen by)

Wordpress (gjør det enklere å blogge fra telefonen)

Sære og morsomme greier

Mango (mangaleser)

Google skymap (viser riktig stjernekart når man holder den opp mot himmelen! :happy:)

Beer + (database med masse søkbare øl fra hele verden, man kan legge inn egen karakter og kommentarer)

Whisky Companion (som Beer +, bare med whisky, Inkluderer også endel info om de ulike distilleriene, og mye mer)

Moon Phase (enkelt og greit: lager en liten widget-måne som viser hvilken månefase det er. Trykker man på den, får man mer info)

Google Goggles (morsom sak: man kan ta bilde av ting - malerier, landemerker, bygninger, ulike produkter som mat og klesplagg, og google kjenner det igjen og vil gi deg info om det. Liker du skoene til huns om gikk forbi? Ta bilde av dem, så finner du ut hvilket merke det er! Fungerer riktignok langt fra optimalt. Enda.)

IMDB (Internet Movie Database i app-versjon)

Lightning Bug (sovelyder. Regn, fuglesang, bålknitring, denslags. Kjekt de nettene hvor tankene kverner)

Angry Birds. Selvfølgelig. ;)

Planlegger å skaffe meg apper for fotoredigering, Flickr, podcaster, og mer. ...og kanskje et større minnekort? :fnise:

EDIT: av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at du hadde kjøpt en Sony, la ikke merke til feilen før PRT bemerket det under her. Denne lista er altså Android-apper, om de i det hele tatt finnes på Symbian-markedet aner jeg ikke.

Endret av Pingting
Skrevet (endret)

Da har jeg vært på butikken :bolledeig: Og jeg er stolt eier av nokia n8 :bolledeig:

Jeg trenger flere tips til apps :)

TS

Synd å si det, men du har kjøpt katta i sekken. Nokia n8 kjører Symbian, og der er det ganske store begrensninger for å si det forsiktig.

Utvalg av apps blir veldig begrenset, og det er stort sett bare kameraet ditt som (nesten) redder telefonen din.

Kom over en amerikansk undersøkelse tidligere i år, og da var det 0 % som ville ha Symbian på sin neste smarttelefon.

Endret av PRT
Skrevet

Den er vel ikke nødvendig, men man sparer jo batteri og telefonen går jo raskere hvis man får lukket alle programmene som kjører i bakgrunnen uten at man vet det. På de nyere smarttelefonene tror jeg dette skjer automatisk, men min telefon er ikke superny, derfor er det praktisk for meg å ha en slik app :jepp:

Hva heter en sånn app?

Skrevet (endret)

Hahah, trodde virkelig at Symbian var utgått på dato.

At hun har klart å kjøpt en av de få mobilene som har det operativsystem er utroligt.

Men hun har vel en angrerett hun kan ta i bruk?

Om man skal være litt forfengelig, så synes jeg mobilen såg grisestygg ut.

Endret av -Leon-
Skrevet

Nokia har vel også betsemt seg for å forlate Symbian...

Skrevet (endret)
Da N8 ble lansert tidligere i år ble den raskt utropt til å være telefonen som skulle hjelpe Nokia med å ta igjen det tapte på high end-fronten. Nå er den her, og med den kommer en fornyet og åpnet utgave av Symbian. Den nye utgaven kaller Nokia Symbian^3, og den er å finne på fire telefoner denne høsten.

Endret av -Leon-
Skrevet

Nokia er nok ikke like svært som Apple og Google på app-fronten, men helt håpløst er det da ikke.

Nokias app-butikk heter Ovi store. Antakelig har du en snarvei til den på mobilen. Alternativt kan du taste inn store.ovi.com i nettleseren på telefonen din.

Nyttige saker kan kanskje være:

- Trafikanten

- Spotify

- Wimp

- Yr

- Angry birds (om du liker spill og sånt?)

Mye å velge i - ta en titt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...