Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet, og har i helgen vært syk når jeg egentlig skulle jobbe. Har hatt en helt grusom helg med influensa. 40 i feber, kaldsvette, klarte ikke engang gå på do uten støtte, smerter i hver eneste celle i kroppen osv. Allikevel sitter jeg her med en ufattelig dårlig samvittighet for å ikke ha vært på jobb.

Sjefen ringte meg nå, og jeg sa at jeg sikkert er frisk til jeg skal på jobb igjen på onsdag. Nå har jeg skikkelig vondt i magen, og tenker at de er sur fordi jeg var borte fra jobb.

Jeg er veldig sjelden borte, og pleier å presse meg til å gå på jobb. Allikevel er jeg redd de skal tro jeg ikke var syk. Syns det er helt grusomt, og gruer meg hele natten når jeg vet at jeg om morgenen må ringe inn og si jeg er syk.

Flere som er som meg, eller? Hvordan takler dere det? Jeg klarer ikke å slappe av og la meg selv bli frisk, ligger bare og tenker på at jeg burde vært på jobb. Vet jo at kollegaene mine får mer å gjøre når jeg er borte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å ha dårlig samvittighet. Derfor passer jeg på å ikke bli syk eller går på jobb da jeg ikke er helt i form, men vet jg ikke smitter noen.

Skrevet

Jeg har tenkt som deg, TS, mange ganger. Dårlig samvittighet fordi det blir ekstra jobb for de andre, jobb for sjefen som må prøve å finne erstatter, og selvfølgelig har jeg vært redd for ikke å bli trodd.

Men hva hjelper det egentlig å tenke slik? Nå har jeg kommet frem til at er jeg syk, så er jeg faktisk syk. Jeg er ikke hjemme uten at jeg er smittefarlig eller ute av stand til å gjøre jobben min, og da er det da best for alle parter at jeg er hjemme. Så nå slapper jeg av og konsentrerer meg om å bli frisk med god samvittighet når jeg er syk.

• Liker 2
Skrevet

Uff kjenner meg veldig godt igjen. Jeg får veldig dårlig samvittighet, og blir usikker på om jeg er syk nok osv. Så pleier å dra på jobb, for så å bli sendt rett hjem igjen...

Jeg tror nesten at jeg blir mer syk og over lenger tid, pga at jeg stresser så fælt for å bli frisk!

Jeg takler det heller ikke så bra, så har desverre ikke så mange gode tips til deg. Er også redd for hva kolleger tenker om meg, og at de tror jeg lyver :( Prøver å overtale meg til å tro på at det ikke har noen betydning hva de syns om meg. Er jeg syk, så er jeg syk. Så lenge jeg vet det selv, er det viktigst.

Jeg pleier også å gå til legen, selv om det er mindre enn 3 dager, for å få bekreftet/avkreftet om jeg er for syk til å dra på jobb. Det pleier faktisk å hjelpe en del, for da er det ikke lenger min avgjørelse at jeg må være hjemme fra jobb. Syns også det er lettere å levere en sykemelding enn en egenmelding til sjefen.

God bedring og prøv å slapp av :)

Skrevet
Jeg pleier også å gå til legen, selv om det er mindre enn 3 dager, for å få bekreftet/avkreftet om jeg er for syk til å dra på jobb. Det pleier faktisk å hjelpe en del, for da er det ikke lenger min avgjørelse at jeg må være hjemme fra jobb. Syns også det er lettere å levere en sykemelding enn en egenmelding til sjefen.

Uvettig bruk av helsetjenesten........ Hvis du har en vanlig sesonginfluensa, kortvarig omgangssyke el.l. så bør du heller levere egenmelding, og ikke oppta legens tid med det. Hvis du er veldig syk og tror det kan være noe alvorlig, eller det blir langvarig, så bør du selvsagt dra til legen, men å dra til legen for "småting" er unødvendig. Du sier det letter din samvittighet i forhold til jobben, men har du tenkt på hvilke ressurser et legebesøk faktisk innebærer?

• Liker 3
Skrevet

Slutt med det!!

Alvorlig talt... hvorfor i all verden skal du ha dårlig samvittighet for at du blir syk og ikke er i stand til å jobbe et par dager? Det er et menneske, ikke en maskin de har ansatt. Og sannsynligvis er det på jobben du har blitt smittet, siden du jobber i helsevesenet. Du skal jobbe og være ute i arbeidslivet helt til du blir gammel. Hvordan tror du det går med helsa hvis du går på jobb når du er syk i flere tiår? Det er så typisk kvinner å få dårlig samvittighet for sånt. Tror ingen menn tenker slik...

• Liker 1
Skrevet

Uvettig bruk av helsetjenesten........ Hvis du har en vanlig sesonginfluensa, kortvarig omgangssyke el.l. så bør du heller levere egenmelding, og ikke oppta legens tid med det. Hvis du er veldig syk og tror det kan være noe alvorlig, eller det blir langvarig, så bør du selvsagt dra til legen, men å dra til legen for "småting" er unødvendig. Du sier det letter din samvittighet i forhold til jobben, men har du tenkt på hvilke ressurser et legebesøk faktisk innebærer?

Oi, så sint da gitt! For det første er jeg veldig sjeldent syk. For det andre blir jeg fortere frisk når jeg har vært hos legen, pga 1: jeg slapper mer av og har ikke dårlig samvittighet, 2: fordi jeg får medisiner som hjelper. Har du tenkt på hvor mye ressurser som brukes pga at noen er sykemeldt?

Skrevet (endret)

Influensaen har vel ikke kommet enda?

Selv får jeg ikke egentlig så dårlig samvittighet, det er mer det jeg er redd de ikke skal tro på meg. Heldigvis er jeg sjelden syk.

Endret av Iah
Skrevet

Jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg er syk. Blir ikke syk så ofte, men når jeg først rammes av forkjølelse eller influensa så blir jeg så syk at det ville vært umulig å fake. Når jeg ringer sjefen hører han omgående hva det er snakk om. Jeg jobber med flere som er mye borte med egen sykdom og barns sykdom, folk som til stadighet må hente syke barn osv. Så jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg må ta ut mine dager.

Skrevet

Så du får mindre dårlig samvittighet når du drar på jobb og smitter alle du møter? Hold deg hjemme!

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier også å få dårlig samvittighet. Selvom jeg vet det ikke er min skyld, og jeg vet jeg ikke trenger å ha det.

Er vel egentlig mest redd for at de andre skal tro jeg skulker unnå. Derfor pleier jeg å gå til legen, og få en attest hvor det står svart på hvitt hva som feiler meg..

Skrevet

Nei, men jeg blir irritert over reaksjonene til sjefen!. Enten melder man fra for sent, og burde "sagt i fra før". Sier man fra en dag på forskudd får man høre at "du kan jo ikke vite at du kommer til å være syk i morgen også". Det er en utrolig ukultur på norske arbeidsplasser hvor man blir mistenkliggjort når man melder seg inn syk. Uansett hvor skjelden det måtte være. Dessuten er det provoserende med blant annet butikksjefer som oppgitt sier; "Hva skal jeg gjøre da, jeg har jo stått i 8 timer og ingen andre kan jobbe". Neivel, når ble det den ansattes problem? Da står du som sjef ut dagen, det er faktisk endel av jobben din, og en av grunnene til at du tjener BEDRE enn de under deg.

Skrevet

jobber også i helsevesenet og kjenner godtil dette "problemet". Har også siste jobbet som leder og fått høre de ansattes dårlige samvittighet for å være borte.... jeg mener og tror at det er veldig forskjellig terskel for når folk blir borte fra jobb. særlig i helsevesenet er det selvsagt ikke bra at en går på jobb å smitter feks svake pasienter. men har en litt vondt i hodet så kan en feks prøve å ta noen paracett og gi det en sjanse....

jeg har vært ei som alltid stiller opp og strekker meg når det er sykdom på jobben. men desverre også fått merke at det er en grense for hvor langt strikken kan strekkes.... desverre så jeg det for seint og er nå i bunnen av en dyp dal som jeg håper jeg skal klare å komme meg opp av....

Skrevet

Jeg hater å ringe inn syk selv, på grunn av dårlig samvittighet for at det blir mer å gjøre på de andre ansatte, evt jobb for sjefen å finne erstatning for meg. Jeg hadde et uhell i sommer der jeg skada foten kraftig, noe som resulterte i at jeg så vidt klarte å gå og måtte holde foten helt strak hele tiden. Jeg jobber i butikk der det er mye gåing, bøying ned i skaper, sitte inntil pult osv, og ingen av disse tingene var oppgaver jeg kunne utføre med dårlig fot. Men da følte jeg veldig på dårlig samvittighet, for jeg var jo i fin form ellers og det føltes nesten som om jeg skulka siden jeg ikke følte meg syk. Selv om jeg visste at jeg hadde vært mer i veien enn til hjelp om jeg hadde vært på jobb.. Så du er ikke alene nei :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg får også dårlig samvittighet, og føler jeg må "bevise" at jeg faktisk er syk om jeg holder meg hjemme. Denne høsten har sånn sett vært lite morsom for meg..

Ble lagt inn på sykehus medio september med blindarmbetennelse. Det kunne jeg ikke akkurat noe for.. Ble så sykemeldt i 2 uker 100%, så 3 uker 50%, så to uker planlagt ferie. Kom tilbake på jobb, tre uker etterpå sliter jeg med å få puste uten at jeg skjønner hvorfor. Har og hatt en bihulebetennelse.

Jeg har dratt hjem/til legevakt/lege tre ganger grunnet pusteproblemene, men ingen svar å få.

Lurer fælt på hva sjefer og kolleger mener om meg...Er vanligvis ikke mye syk..

Skrivefeil..

Endret av FruN
Skrevet

Huff, jeg får også dårlig samvittighet. Jeg var på jobb mandag denne uka, men på kvelden ble jeg dårlig gijen. Dvs, vondt i halsen, hodet, jeg hoster og snørrer hele tida. Kan ikke gå på jobb i helsevesenet når jeg hoster hvert 15.sekund. Så jeg ble hjemme igår og idag. Føler skikkelig dårlig samvittighet, for jeg vet de sliter på jobben med få folk. Og det blir ikke akkurat bedre av at de prater stygt på jobben om de som er syke og borte "ja, nå nærmer det seg jo jul igjen, så nå er mange "syke"". Eller "alle andre er jo borte, kanskje jeg også skal bli "syk" imorgen så jeg får noen fridager". Da er det hvertfall kjipt å måtte ringe og si man er syk!!

Skrevet

Jeg var syk i den forrige jobben min. Ikke lenge før jeg skulle slutte. Da fikk jeg litt dårlig samvittighet. Spesielt når jeg ringte sjefen og sa fra. Fordi han ga meg et inntrykk av at det hadde vært fint om jeg kom på jobb igjen om et par dager. Da hadde jeg ikke dårlig samvittighet lengre og håpet nesten at legen skulle sykmelde meg ut uka. Jeg fikk etter hvert vite at jeg ikke var den eneste som hadde influensa den uka. Uflaks men så mye som jeg jobbet overtid tidligere i år og jeg er kanskje syk en gang i året. Er man syk, så er man syk. Best å være hjemme og bli frisk sånn at man ikke smitter resten av kollegene.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men jeg blir irritert over reaksjonene til sjefen!. Enten melder man fra for sent, og burde "sagt i fra før". Sier man fra en dag på forskudd får man høre at "du kan jo ikke vite at du kommer til å være syk i morgen også". Det er en utrolig ukultur på norske arbeidsplasser hvor man blir mistenkliggjort når man melder seg inn syk. Uansett hvor skjelden det måtte være. Dessuten er det provoserende med blant annet butikksjefer som oppgitt sier; "Hva skal jeg gjøre da, jeg har jo stått i 8 timer og ingen andre kan jobbe". Neivel, når ble det den ansattes problem? Da står du som sjef ut dagen, det er faktisk endel av jobben din, og en av grunnene til at du tjener BEDRE enn de under deg.

Helt enig, for enkelte sjefer er det like galt hvor tidlig eller sent du melder fra. Sier du fra kvelden før (når man har influensa er det 99% sjanse for at det er samme dagen etter de første dagene uansett) så blir man svart med et oppgitt sukk og bedt om å vente til i morgen. Venter man faktisk til dagen etter blir man beskyldt for å melde fra for sent, selv om det er god tid før det lovmessige kravet.

• Liker 1
  • 10 år senere...
Skrevet

Høres så kjent ut

Anonymkode: 135cf...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...