Gå til innhold

Spiser jeg riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg er en 19 år, 164 cm og veier 70 kg. Ønsker å gå ned ca 15 kg. Jeg har endret livsstilen min veldig (før gikk det i KUN usunn mat hele dagen og INGEN trening :sjenert: )! Nå har jeg tatt utgangspunkt i melk.no sine dagsmenyer hvor det er lagt opp veldig greit hele måltider man kan velge fra til f. eks frokost, lunsj, middag osv. Her er linken jeg bruker: http://www.melk.no/kosthold-ernaering/sunn-hverdag/ernaering/dagsmenyer/dagsmeny-kvinner-1500-kalorier/

Prøver å ligge på 1500 kcal, og syns det har gått helt fint til nå egentlig. I tillegg prøver jeg å trene litt hver dag, starter rolig etersom jeg er nybegynner, men ser at jeg greier litt hver gang, så det er gøy! :jepp:

Jeg bare lurer på en ting som skurrer litt. Jeg har jo selvfølgelig hørt at man skal ha 5-6 måltider til dagen, men hvordan gjør man når man trener? :klo:

Dette er f.eks en dag for meg:

07.00: 4 spiseskjeer lett Ja Tine yoghurt med 40g All Bran Regular og 2 dl ekstra lett melk

10.00: En neve mandler og en mandarin

13.00: 2 grove knekkebrød, et med ekstra lett norvegia skivet ost, og et med et kokt egg i skiver, har litt agurk og tomat på siden som jeg spiser også

16.00: En neve valnøtter og en frukt

16.30: Trening i ca 1 time

17.30: Sjokomelk rett etter trening, og en banan

18.30: Middag med f.eks 50 g fullkornspasta og 150 g kylling, samt halve tallerken med blomkål og diverse grønnsaker

Dette er en normal dag, på lørdag spiser jeg slik helt frem til middag, da lager jeg heller f.eks lasagne og har litt dessert på kvelden ettersom det er lørdag. Hvordan ser dette ut? Det jeg egentlig lurer på er om det er nok med et mellommåltid før trening, eller burde jeg hatt "middagen" min før trening istedenfor? Og er det greit med sjokomelk og banan rett etter trening?

Jeg drikker også 2-3 liter vann hver dag, men ingen annen væske som brus, kaffe/te, juice osv.

Håper noen ønsker å kommentere og hjelpe meg litt på vei :hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det ser definitivt ut som at du er på riktig vei her! Du skriver at dette går bra for deg, og trikset er jo å finne en måte å spise på som du kan leve med over tid.

Antall måltider er ikke så viktig i løpet av en dag, men kaloriene du inntar. Det finnes jo folk som spiser etter periodisk faste, og spiser 2-3 måltider mellom f.eks kl 12 og 21 hver dag, og går ned med det. Det viktigste er kalorier inn og kalorier ut, men slik som du spiser nå så har du små måltider, og da kreves det at man spiser flere måltider.

Synes dagen din ser fin ut jeg, uten at jeg har talt over kaloriene, men tror jeg kanskje ville prioritert litt annerledes. Etter 1 time trening trenger egentlig ikke kroppen både en banan og sjokolademelk (og hvor mye sjokolademelk drikker du?), i tillegg hvis du spiser middag bare en time etter. Tror jeg ville byttet ut f.eks de hundre kaloriene fra bananen med noe tilsvarende før trening, for synes egentlig du spiser ganske lite før trening, spesielt når du spiser første måltid kl 7.

Andre ting jeg også ville gjort ville vært å spise noe annet en nøtter til et av mellommåltidene, mye fordi jeg egentlig ikke synes at nøtter metter, og de har i tillegg mye kalorier. I tillegg hadde du ikke tatt skade av mer proteiner i maten. Hva med f.eks en liten omelett og masse grønt til lunsj? Personlig synes jeg at det metter mer enn knekkebrød.

Dette blir jo mye personlige meninger, så mener ikke at du skal gjøre så store endringer, men vil dele mine erfaringer, og kanskje noe av dette kan passe deg også? Trenger ikke være permanente forandringer, men som variasjon.

*ble visst litt skrivefeil der..

Endret av isbiten.
Skrevet

Hei! :)

Jeg er en 19 år, 164 cm og veier 70 kg. Ønsker å gå ned ca 15 kg. Jeg har endret livsstilen min veldig (før gikk det i KUN usunn mat hele dagen og INGEN trening :sjenert: )! Nå har jeg tatt utgangspunkt i melk.no sine dagsmenyer hvor det er lagt opp veldig greit hele måltider man kan velge fra til f. eks frokost, lunsj, middag osv. Her er linken jeg bruker: http://www.melk.no/kosthold-ernaering/sunn-hverdag/ernaering/dagsmenyer/dagsmeny-kvinner-1500-kalorier/

Prøver å ligge på 1500 kcal, og syns det har gått helt fint til nå egentlig. I tillegg prøver jeg å trene litt hver dag, starter rolig etersom jeg er nybegynner, men ser at jeg greier litt hver gang, så det er gøy! :jepp:

Jeg bare lurer på en ting som skurrer litt. Jeg har jo selvfølgelig hørt at man skal ha 5-6 måltider til dagen, men hvordan gjør man når man trener? :klo:

Dette er f.eks en dag for meg:

07.00: 4 spiseskjeer lett Ja Tine yoghurt med 40g All Bran Regular og 2 dl ekstra lett melk

10.00: En neve mandler og en mandarin

13.00: 2 grove knekkebrød, et med ekstra lett norvegia skivet ost, og et med et kokt egg i skiver, har litt agurk og tomat på siden som jeg spiser også

16.00: En neve valnøtter og en frukt

16.30: Trening i ca 1 time

17.30: Sjokomelk rett etter trening, og en banan

18.30: Middag med f.eks 50 g fullkornspasta og 150 g kylling, samt halve tallerken med blomkål og diverse grønnsaker

Dette er en normal dag, på lørdag spiser jeg slik helt frem til middag, da lager jeg heller f.eks lasagne og har litt dessert på kvelden ettersom det er lørdag. Hvordan ser dette ut? Det jeg egentlig lurer på er om det er nok med et mellommåltid før trening, eller burde jeg hatt "middagen" min før trening istedenfor? Og er det greit med sjokomelk og banan rett etter trening?

Jeg drikker også 2-3 liter vann hver dag, men ingen annen væske som brus, kaffe/te, juice osv.

Håper noen ønsker å kommentere og hjelpe meg litt på vei :hoppe:

Enig med isbiten. Ser veldig bra ut, men det holder med en neve mandler om dagen(det er det anbefalte). Ville holdt meg KUN til sjokomalk rett etter trening siden du spiser middag så kort tid etter. Ville heller spist noe mer før trening.

Noen av dagene ville jeg byttet ut de 2 knekkebrødene med pålegg til e.eks en digg eggerøre/omelett med skinkebiter(gjerne ha knekkebrødene ved siden av) med masse grønt på siden. Mye proteiner hjelper på metthetsfølelsen og gjør det lettere å ikke blir småfysen i løpet av dagen. Ellers ser det kjempebra ut!

Lurt å starte rolig med trening slik at kroppen venner seg til det :jepp:

Lykke til!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...