Gå til innhold

Når noe er feil på skattekortet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trodde dette var en grei og enkel sak, men nå er jeg i tvil, og trenger klare hoder som har peiling på dette:

Vi kjøpte oss nytt hus i sommer, og solgte det gamle. Kanskje på grunn av dette, har jeg blitt oppført som eier av to boliger (primær- og sekundærbolig). I tillegg står det at jeg har noen hundre tusen på bankkontoen (lurer virkelig på hvor disse pengene skulle komme fra).

Så skulle jeg til å gå inn og fikse opp dette på MineSider, men kom til å tenke på følgende: Er det opplysninger fra året man er i (2011) som skal stå på skattekortet, eller fra fjoråret (2010)? Mener å huske at skatteetaten opererer med ett (eller to) års forsinkelse. Når jeg går inn på skatteetatens kalkulator for ligningsverdi, som kom på nettet for et par dager siden, regner den ut verdien for året 2010. Er det denne som må føres opp på skattekortet nå? I så fall må jeg vel føre opp gamle boligen som vi solgte, og ikke den som vi kjøpte i år?

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Kalkulatorer/Boligkalkulator/Boligkalkulator/

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skattekortet skal inneholde de opplysningene som trengs for at du skal få trukket rett skatt i året som kommer. Altså de opplysningene du mener er rett for 2012.

De aller fleste har ikke store endringer fra år til år, derfor hentes opplysningene fra siste ferdige ligning, altså 2010. Er de tallene feil for deg, retter du til det du forventer de skal være i det kommende året.

Skrevet

Skattekortet skal inneholde de opplysningene som trengs for at du skal få trukket rett skatt i året som kommer. Altså de opplysningene du mener er rett for 2012.

De aller fleste har ikke store endringer fra år til år, derfor hentes opplysningene fra siste ferdige ligning, altså 2010. Er de tallene feil for deg, retter du til det du forventer de skal være i det kommende året.

Takk for klart og greit svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...