Gjest Rebecca Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Har en tenåring (første år på videregående) som jeg synes har et alt for høyt forbrukt. Det er hele tiden mas etter penger til klær, fest, taxi, kantine, kafè osv. Tenåringen min jobber ikke, og bidrar nesten ikke hjemme. MÅnedslønn er kr 500, men det rekker som regel bare til en uke eller to. Telefon/frisør dekkes utenom alt dette. Hva er normalt i ukepenger for en tenåring som IKKE gjør noe hjemme. Hva er normalt forbruk blant tenåringer som jobber feks.
saltvann Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Hun er såpass stor at hun burde bidra til ting hjemme. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Jeg hadde ikke gitt fem øre, om tenåringen ikke bidrog hjemme i det hele tatt. Her i huset får 16 åringen 1000 kr i måneden, og da hjelper han til i løpet av uken også hjemme. Støvsuger, vasker bad annenhver uke, setter inn i oppvaskemaskin og tar ut av den flere ganger i uken. Hvorfor slipper hun å gjøre noe hjemme? 5
Anglofil Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 (endret) Da jeg var 16 år fikk jeg ikke lommepenger, men jeg fikk noe støtte hvis det var noe spesielt (en kinotur i ny og ned), eller hvis det var noe jeg virkelig trengte. Synes 500 kr er mer enn nok, ihvertfall hvis du betaler mobil i tillegg. Jeg måtte ha kontantkort, og kjøpte de fleste selv (men hente jeg fikk et kort i ny og ned). Uansett, hvis jeg skulle ha noe så måtte jeg faktisk spare. Jeg jobbet ikke da jeg var 16 år, mye grunnet lang pendling til skolen, samt at jeg også trente aktivt på den tiden og hadde ikke mulighet til jobb på det nivået jeg holdt på. Det førte naturlig nok at jeg måtte tilpasse forbruket mitt, ikke snakk om at jeg fikk flere tusen til eget bruk. Du får si nei, kreve at 16-åringen bidrar mer hjemme og faktisk si det at det går an å spare. Hvis ikke det holder får tenåringen din ta seg en jobb. Mvh Yvonne Endret 19. desember 2011 av Yvonne 4
gullhjerte Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 (endret) Normal ukelønn for de som ikke gjør noe hjemme? Det er vel 0 kroner, det heter jo ukelønn. Hvorfor setter du ingen krav til at hun skal hjelpe til hjemme? Selv fikk jeg disponere barnetrygden min selv når jeg gikk på VGS, mot at jeg tok ansvar for egne klær, rom og et av badene. Om dette ikke var gjort, så ble det ingen penger. Jeg hjalp også til med middag, oppvask og andre forefallende ting hvis det passet seg slik. Og jeg tok ansvar for skolegangen min. Normalt forbruk for tenåringer som jobber kan jo ikke sammenlignes med forbruket til ei som ikke jobber. De som ikke jobber, vil ikke ha samme mulighet til å bruke penger som noen som jobber. Det er noe du burde lære din datter, for hennes økonomiske fremtid selv, og motivasjon for å jobbe Endret 19. desember 2011 av gullhjerte 2
ToveM Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 Nå er min riktignok bare 13, men hun får 500,- inn på sparekonto hver måned, men hun selger VG om søndagen og tjener ca 1200 pr mnd. Dette settes inn på konto med minibankkort, så denne styrer hun noenlunde selv. Men vi overfører jevnlig beløp til sparekonto, slik at det ikke står altfor mye på kortet.. En 16 åring kan da godt ha seg en jobb og tjene litt penger selv til eget forbruk.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Her får 16åringen bidraget fra far på egen konto, 2500. H*n gjør alt mulig hjemme inkludert har yngre søsken ved behov, også over natta. Betaler alt selv med disse pengene, og vi betaler bare kost. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 Har en tenåring (første år på videregående) som jeg synes har et alt for høyt forbrukt. Det er hele tiden mas etter penger til klær, fest, taxi, kantine, kafè osv. Tenåringen min jobber ikke, og bidrar nesten ikke hjemme. MÅnedslønn er kr 500, men det rekker som regel bare til en uke eller to. Telefon/frisør dekkes utenom alt dette. Hva er normalt i ukepenger for en tenåring som IKKE gjør noe hjemme. Hva er normalt forbruk blant tenåringer som jobber feks. Hvis 16åringen din vil ha mer penger,må tenåringen lære at de kommer ikke gratis og må jobbes for. Det tjener du og tenåringen på i lengden.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 Det er jo faktisk din egen skyld hvis du fortsetter å gi etter at de 500 er brukt opp. Selvfølgelig fortsetter maset når tenåringen vet du gir etter, det hadde jo alle gjort. 4
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #10 Skrevet 19. desember 2011 Det er på tide at tenåringen gjør mer hjemme. Ikke bare for å tjene penger, men også for å lære å ta vare på seg selv. Gutten min på 13 år har mange oppgaver han ikke får lønn for, og noen oppgaver han får lønn for. Han har vasker sitt eget tøy, støvsuger, hjelper til med middagen, går tur med hunden, klipper plen og annet hagearbeid, og hjelper til med middagen mm. Jeg tenker at din 16-åring kan begynne å få gradvis mer ansvar, og på den måten tjene penger. Etterhvert kan han/hun søke ekstrajobb. Det er vanskeligere for ungdom under 18 år å få jobb enn det var før, men jeg synes han/hun burde skrive en søknad om sommerjobb til sommeren. Det å skrive søknaser og gå på jobbintervjuer er god trening selv om man ikke får de første jobbene man søker på. Jeg regner med at tenåringen har egen konto. Motiver han/henne til å følge med på kontooversikten og evt. sette opp et budsjett. Det er også god læring. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #11 Skrevet 19. desember 2011 Da jeg var 16 år jobbet jeg og tjente mine egne penger så fikk ikke noe uke/månedslønn av mine foreldre. Men jeg måtte likevel hjelpe til hjemme. Syns det er ganske fair at jeg hjalp til hjemme med tanke på alt foreldrene mine gjorde for meg. Så jeg støvsugde, tok ut og inn av oppvaskmaskinen, brettet klær innimellom. Syns det er rart at du ikke har satt noen grenser for barnet ditt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #12 Skrevet 19. desember 2011 Såvidt jeg husker var det slik at jeg fikk 50,- uansett i uka da jeg var 16, og så fikk jeg mer om jeg gjorde noe hjemme. Den gangen syntes jeg (selvfølgelig?) at det var utrolig døllt og teit og strengt og blæææh, jeg hadde jo venner som fikk flere hundre kroner i uka uten å løfte en finger for det. Men sånn i etterkant har jeg vært glad for det - at man må jobbe for pengene har alltid vært veldig klart for meg, det nytter ikke å sløse de vekk og så mase om mer. Jeg har fått med meg en økonomisk sans hjemmefra, og det har vært nyttig OG jeg har lært at det er mye som må gjøres i et hjem, og at noen må gjøre det. Jeg tror nok du gjør datteren din en bjørnetjeneste slik du holder på nå. Hva med å sette deg ned og ta en voksen prat med henne og bli enige om et system sammen? Jeg tenker ihvertfall at så langt det er mulig bør hun kunne være med på å bestemme litt selv, f.eks. komme med forslag til faste plikter/oppgaven hun kan ha.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #13 Skrevet 19. desember 2011 500 kr i måneden er egentlig ikke så mye for en 16 åring. Man får ikke så alt for mye for dette beløpet, spesielt om tenåringen skal bruke disse pengene til å dekke klær også. Sier meg også enig i at h*n bør oppfordres til å gjøre mer hjemme om h*n skal få mer penger. Da jeg var på alderen delte jeg og lillebroren min på å tømme oppvaskmaskin, tømme søpla, dekke av bordet etter middag og vi tok oppvasken hver vår dag i uka og hadde ansvar for renhold av det ene badet. Syntes så klart at dette var veldig mye på denne alderen, og virkelig et slit, men det har hjulpet meg MYE etter at jeg flyttet hjemmefra.
Alvina Skrevet 19. desember 2011 #14 Skrevet 19. desember 2011 Mine tenåringer jobbet, gikk med avisa. Men de fikk en liten sum i lommepenger av meg også. Ikke i forbindelse med husarbeid, ofte måtte jeg be om at de rydda rommet. Men på fellsarealene deltok alle, også de. Vet ikke hva som er riktig, ga lommepenger siden jeg ikke skulle profitere pga at de jobbet.
kaprifolen Skrevet 19. desember 2011 #15 Skrevet 19. desember 2011 En 16-åring som ikke jobber eller bidrar hjemme burde få til det nødvendige. Mat, husly og klær/sko tilpasset årstiden. Jeg jobbet og bodde alene på den tiden, og fikk bidrag i form av middagsbesøk og skyss evt lån i trange tider.
Roadrunner Skrevet 19. desember 2011 #16 Skrevet 19. desember 2011 Synes det er en selvfølge at 16-åringen skal hjelpe til hjemme! Familien og hjemmet er en felles arena, hvor alle bidrar. Rommet til vedkommende bør holdes i orden, i tillegg til å hjelpe til med støvsuging/støvtørking av fellesrom, vaske bad, bære ut søppel, tømme/sette inn i oppvaskmaskinen etc. Jeg sier ikke at h*n skal gjøre alt hver uke, men NOEN faste plikter bør gjøres. På den måten får h*n også et forhold til arbeid/lønn.
Fanta Exotic Skrevet 19. desember 2011 #17 Skrevet 19. desember 2011 Syns det er rart at 16-åringen ikke gjør noe hjemme.. Da jeg var 16 hadde jeg disse oppgavene i uka:: Lage middag en gang i uka (men lagde gjerne oftere, da jeg lagde fra bunnen av, og de andre halvfabrikata), støvsuge 1 gang, vaske badet annenhver uke, tømmeoppvaskmaskinen hver gang jeg kom hjem fra skolen, brette sammen rene, tørre klær og gå med bikkja 1-2 ganger om dagen.. Jeg fikk ca. 100,- i uka, pluss ekstra hvis det var noe spesielt (trengte klær, kino, cafe, handle julegaver etc)
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #18 Skrevet 19. desember 2011 Hos oss får 14-åringen 600 kr i månden. Han må hjelpe til med faste plikter i huset. Vi betaler i tillegg mobil (bruker lite), klær osv. Av og til får han ekstra penger til kino, basseng ol.
Gjest Rebecca Skrevet 19. desember 2011 #19 Skrevet 19. desember 2011 H*n må holde orden og vaske eget rom, bad og stue. Siden det er kun h*n som disponerer dette, anser jeg det ikke som bidrag til fellesen. Ukelønnen skal dekke kino, kantine osv, ikke klær eller telefon. Vet at vi har stilt for lite krav, og vært for slepphendt.
Mamma1 Skrevet 19. desember 2011 #20 Skrevet 19. desember 2011 Min gutt får bidraget selv, 2000 kr. Da betaler jeg mobil og skolepc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå