AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Tar gjerne imot konkrete forslag om yrker det er lurt å utdanne seg til eller fagfelt. Tenker da på lønn, sikkerhet for å få jobb (behovet for folk), pensjonsordninger etc. Og da helst 3-årige utdannelser. Jeg vet at det f.eks er lurt å utdanne seg til tannlege (er vel 5 år) det er stort behov for det, og lønna er vel ganske bra, mens BA i biologi er ikke så lurt, vanskelig å få jobb.. Dessverre. Selv aner jeg ikke. Liker godt medisin og anatomi, men sykepleier tjener vel ikke all verden, men man får jo helt sikkert jobb. Også er det kanskje helsemessing litt belastende yrke? Fortell også gjerne om yrker det absolutt ikke er lurt å utdanne seg til (altså; selvsagt er det verdt det om man brenner for det etc, men sånn generelt). Er det best å være ansatt i kommunen? Staten? Privat? Mtp. pensjon og frynsegoder. Hvilke jobber gir mye frynsegoder? Jeg blir litt bekymret når jeg hører om finanskrise og alt dette, og tenker at det kan jo bli dårlige tider om noen år, man vet aldri, leger og lærere vil det alltid være behov for, men ikke hudpleiere og reisekonsulenter. Innen hvilken bransje er man rimelig "sikker" ?
Gjest SemperFi Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Ingeniører er det alltid bruk for. (Data, mekanisk, mekatronikk, bygg, elektro, energi, fly, etc) Økonomi, HR og ledelse. Geologer Siv ing Petroleum Fysikere Matematikere Sykepleiere Lege Kirurg Er et mangel av i Norge. 1
Gjest Katten. Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 (endret) Ikke tenk penger. Tenk noe du kommer til å gjøre x antall timer hver eneste dag. Det bør være noe du trives med. Endret 19. desember 2011 av Katten. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Ingeniøryrker og tekniske yrker er ofte et ganske godt utgangspunkt. Men husk at man også må trives med disse. Mange av de tekniske yrkene kan være svært arbeidsintensive med mye jobb og overtid, og man bør like et høyt tempo i mange av de tekniske bransjene. Lege og kirurg kan også være svært givende, men dette er gjerne veldig tøffe studier med mye psykiske påkjenninger i tillegg. Man skal tåle en del som kirurg. Økonomi og HR - litt vanskeligere å få jobb, men fortsatt fint mulig. Sykepleier - Lett å få jobb, og mange trives, men også et yrke man skal tåle å håndtere syke mennesker og personer i sorg. Realfaglige retninger: Ofte ok til veldig bra betalt. Dog er det som du sier ofte en del vanskeligere innenfor biologi. Lettere innenfor fysikk, matematikk og de "klassiske" realfagene. Åpner mange muligheter også til andre typer jobber. Men de er ofte også svært krevende studier. Jurist/Advokat etc. - Stort sett greit å få jobb ennå til tross for at det utdannes en del av dem har jeg inntrykk av. Men veldig stort fokus på karakterer hvis man skal være advokat for de kjente konsulentselskapene.
Knirke Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Ikke tenk penger. Tenk noe du kommer til å gjøre x antall timer hver eneste dag. Det bør være noe du trives med. Å sitte å søke jobber mens man går på dagpenger er "jobben" man kan vente seg dersom man kun tenker i retning trivsel og egeninteresse. Det er ikke å anbefale i det hele tatt Lag en liste over forslagene du får her, og stryk ut de du vet du overhodet ikke interesserer deg for. Forhåpentligvis sitter du igjen med noe som passer Personlig ville jeg gått for ingienør uten å blunke! :gjeiper: 1
Anneee Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 Har du sett på bioingeniørfag? http://www.nito.no/Kurs/Utdanning/Bli-ingenior/Hvor-jobber-bioingenioren/
feuerstein Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Har du sett på bioingeniørfag? Et utmerket valg dersom man er flink i realfag og ønsker å hjelpe andre, men samtidig vil unngå fast ansettelse og anstendig lønn. 2
Gjest SemperFi Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 Kjenner en bioingeniør, han har lønn på 800 000 i privat sektor, kjempe trivelig jobb også!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 Du må jo tenke interesseområdene dine. Det blir fort slitsomt å gå på jobb i mange mange år hvis du ikke trives. Staten har de beste avtalene. Men det er ikke så lett å få jobb der som i kommunen.
-Jiinxs- Skrevet 19. desember 2011 #11 Skrevet 19. desember 2011 Hadde ærlig talt ikke giddet å velge en utdanning ut ifra hva som har høyest inntekt og forespørsel. Resultate blir vel at du sitter med en jobb du hater, men pengene ruller inn. Velg ett yrke du liker, spør du meg hvertfall.
Knirke Skrevet 20. desember 2011 #12 Skrevet 20. desember 2011 Hadde ærlig talt ikke giddet å velge en utdanning ut ifra hva som har høyest inntekt og forespørsel. Resultate blir vel at du sitter med en jobb du hater, men pengene ruller inn. Velg ett yrke du liker, spør du meg hvertfall. Og hvor naivt er det ikke å tro at det er bare å velge og vrake i yrker??... Det man ender opp med er arbeidsløshet og gjeld. Been there, done that! Jeg sier det ikke flere ganger 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #13 Skrevet 20. desember 2011 Her er det jeg har lyst til : Ernæring (Ikke klinisk, da jeg mangler en del realfag) Vernepleier Fotograf (Helst fotojournalist) Fysioterapeut Barnevernspedagog ? Noen råd
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #14 Skrevet 20. desember 2011 Hadde ærlig talt ikke giddet å velge en utdanning ut ifra hva som har høyest inntekt og forespørsel. Resultate blir vel at du sitter med en jobb du hater, men pengene ruller inn. Velg ett yrke du liker, spør du meg hvertfall. Det er jo ikke akkurat enten-eller, da. Man kan faktisk velge et yrke man både liker og som gir en ok inntekt, og jeg synes for å være ærlig at det er fullstendig idiotisk og uansvarlig av et presumptivt voksent menneske å ikke forsøke å planlegge sin fremtidige økonomi. De aller fleste av oss har evner og interesser på flere felter, ergo bør det ikke være umulig å kombinere interesse og økonomiske hensyn i utdanningsvalget sitt. Det er jo ikke spesielt kult å ha studert til et yrke man liker om man ikke får jobb der fordi arbeidsmarkedet er elendig, for eksempel. Eller å bli utslitt etter fire år fordi man har så dårlig lønn at man må jobbe masse ekstra. 4
Gjest Katten. Skrevet 20. desember 2011 #15 Skrevet 20. desember 2011 Og hvor naivt er det ikke å tro at det er bare å velge og vrake i yrker??... Det man ender opp med er arbeidsløshet og gjeld. Been there, done that! Jeg sier det ikke flere ganger Om du har motivasjonen til det, så kan du faktisk det. Først se etter hvilke fastsatte kvaliteter jobben trenger (utdanning, erfaring etc) - skaff den. Samtidig se etter hvilke personlige egenskaper som trengs til den jobben - skaff dem. Neste steg er enkelt: skaff jobben. Har du motivasjonen klarer man alt dette. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #16 Skrevet 20. desember 2011 Her er det jeg har lyst til : Ernæring (Ikke klinisk, da jeg mangler en del realfag) Vernepleier Fotograf (Helst fotojournalist) Fysioterapeut Barnevernspedagog ? Noen råd Lettest å få (fast) jobb er nok vernepleier og fysioterapeut.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #17 Skrevet 20. desember 2011 Med unntak av fotograf tror jeg alle de karrierene du lister opp er ganske fornuftige og fullt mulig å få jobb innenfor. Barnevernspedagog er ikke så bra betalt, men helt ok og det er teoretisk sett mulig å få jobb "overalt", også i små kommuner. Jeg synes det er lurt å tenke litt på etterspørsel, særlig når man har flere alternativer og ikke brenner helt intenst for noe "ufornuftig". Har selv valgt en risikofylt utdanning, og selv om jeg har talent og er arbeidssom, ble det etter hvert for usikkert og stressende for meg. Samtidig har ganske mange av de jeg studerte sammen med gjort det greit/bra i samme bransje, så det er også litt snakk om guts, å være på rett sted til rett tid, etc. Nå studerer jeg noe innen realfag (på UMB), stortrives og gjør det veldig bra, så gjenstår det bare å se hvor relevant jobb jeg får.
Anglofil Skrevet 21. desember 2011 #18 Skrevet 21. desember 2011 Jeg vil vel også si at læreryrket er ganske fornuftig, man får ihvertfall ganske lett jobb. Når jeg er ferdig med utdanningen blir jeg lektor med opprykk og kan potensielt få en startlønn på ca 415000 kr. Synes det er ganske greit betalt. Vanlig adjunkter tjener mindre, men igjen, det skal mye til for å ikke få seg arbeid i etterkant. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #19 Skrevet 21. desember 2011 Du må jo tenke interesseområdene dine. Det blir fort slitsomt å gå på jobb i mange mange år hvis du ikke trives. Staten har de beste avtalene. Men det er ikke så lett å få jobb der som i kommunen. Det kommer sikkert an på hvor i staten man ansettes, men min erfaring er at staten har de desidert dårligste arbeidsvilkårene. Utstrakt bruk av midlertidighet, korte engasjementer og lav lønn. Hvis jeg var TS ville jeg satset på ingeniørutdanning og fått jobb i privat sektor. Det fins også spesialiststillinger i kommunal sektor som er forholdsvis lønnsomme og hvor man får fast stilling ganske fort. Det verste med staten er at du kan ende opp som vikar over lengre tid, og luftes når du har krav på fast stilling (etter 4år som vikar har man krav på fast). Dermed kan du gå som vikar i uendelig tid og egentlig være en gjest i arbeidslivet. Dette blir et stort problem dersom du vil kjøpe bolig eller få barn. Unngå statlige jobber for alt det er verdt!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #20 Skrevet 21. desember 2011 Flygeleder - Kommer du inn er du sikret jobb og fet lønn. Vil tippe jobben er ganske greit interessant også. http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå