AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Er det mulig å få ut feriepenger i januar når man fortsatt er ansatt i samme bedrift? Noen som har erfaring med dette?
Sofie1 Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Du har ikke noe krav om å få utbetalt feriepenger i januar. I følge ferieloven § 11 skal feriepenger utbetales på siste lønningsdag før før ferien. Eller du kan kreve å få de utbetalt senest en uke før ferien starter. Dersom man deler opp ferien skal feriepengene fordeles tilsvarende. Dvs tar du ut en uke ferie i januar skal man feriepenger tilsvarende en uke. Skal du ikke ta ut noe ferie i januar har du altså ikke krav på å få ut noe feriepenger heller.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Du har ikke noe krav om å få utbetalt feriepenger i januar. I følge ferieloven § 11 skal feriepenger utbetales på siste lønningsdag før før ferien. Eller du kan kreve å få de utbetalt senest en uke før ferien starter. Dersom man deler opp ferien skal feriepengene fordeles tilsvarende. Dvs tar du ut en uke ferie i januar skal man feriepenger tilsvarende en uke. Skal du ikke ta ut noe ferie i januar har du altså ikke krav på å få ut noe feriepenger heller. Takk for svar! Men finnes det noen praksis i forhold til at man kan være heldig å få feriepengene i januar selv om man egentlig ikke har krav på det? Det er jo mye man kan få uten å ha krav på det, tenker jeg. Jeg jobber foresten i staten, om det har noe å si. TS
Rosalie Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Takk for svar! Men finnes det noen praksis i forhold til at man kan være heldig å få feriepengene i januar selv om man egentlig ikke har krav på det? Det er jo mye man kan få uten å ha krav på det, tenker jeg. Jeg jobber foresten i staten, om det har noe å si. TS Grunnen til at man ikke får ut feriepengene når man ikke skal ha ferie, er jo at feriepengene skal dekke lønnstapet når man tar ut ferie. Om du treffer på riktig person på lønn vil du garantert få spørsmålet "Hvordan skal du klare deg uten penger i ferien, da?" For man er lovpålagt å ta ut ferie, det er ikke noe man kan velge selv, jfr Ferieloven. Du har større sjanse for å få utbetalt noe feriepenger om du bare ber om deler av feriepengene, slik at du har penger å leve for også i ferietiden.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Grunnen til at man ikke får ut feriepengene når man ikke skal ha ferie, er jo at feriepengene skal dekke lønnstapet når man tar ut ferie. Om du treffer på riktig person på lønn vil du garantert få spørsmålet "Hvordan skal du klare deg uten penger i ferien, da?" For man er lovpålagt å ta ut ferie, det er ikke noe man kan velge selv, jfr Ferieloven. Du har større sjanse for å få utbetalt noe feriepenger om du bare ber om deler av feriepengene, slik at du har penger å leve for også i ferietiden. Takk for tipset, det skal jeg prøve. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå