Gå til innhold

Fikk utbetalt feriepenger i desember

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt arbeidsforhold opphørte i november av ulike årsaker.

Jeg hadde siste utbetaling i november. Jeg fikk en lønnsslipp i posten og trodde egentlig det var sluttoppgjøret. Men det viser seg nå at det var lønnsslipp for utbetaling av opptjente feriepenger.

Jeg har ikke spurt om å få utbetalt feriepenger. Kan de da utbetale de nå uten å spørre meg?

For det første har de jo da også selvfølgelig trukket skatt fra dette. Og for det andre har de trukket mer skatt enn det som har blitt trukket mens jeg var ansatt, altså ikke brukt skattekortet mitt. For det tredje, skulle jeg ikke blitt trukket halv skatt, siden dette ble utbetalt i desember? Det er på denne lønningen alle andre har fått halv skatt.

Kan de gjøre noe med dette på lønningskontoret eller er de skattepengene tapt?

Jeg skjønner at jeg bare kan spare de pengene jeg har fått utbetalt i feriepenger til sommeren, og at jeg da får tilbake skattepengene ijuni. MEN, jeg hadde nemlig tenkt å spørre om å få feriepengene utbetalt i januar (da skattefritt selvfølgelig), fordi jeg ikke har fått meg jobb pga dårlig arbeidsmarked innenfor yrket mitt.

Noen som har noen svar til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du får feriepenger samme år i stedet for året etter, trekkes det alltid 50%.

Skrevet

Når du får feriepenger samme år i stedet for året etter, trekkes det alltid 50%.

Jeg ble trukket 36%, ikke 50. Jeg var student på våren, så har bare trukket 25% tidligere i den stillingen.

Men kan de virkelig utbetale feriepenger samme år, uten at jeg spør om det? Trodde de automatisk skulle utbetales året etter, og som regel i juni?

Og er dette noe de kan gjøre noe med, eller må jeg bare innfinne meg i at de antageligvis har gjort en feil?

Gjest Cecilia L
Skrevet

Skatten er uvesentlig her. Du skatter av feriepenger. Og av den halve skatten i desember.

Det er vanlig at det utbetales feriepenger når arbeidsforholdet avsluttes.

• Liker 4
Skrevet

Skatten er uvesentlig her. Du skatter av feriepenger. Og av den halve skatten i desember.

Det er vanlig at det utbetales feriepenger når arbeidsforholdet avsluttes.

Det har jeg aldri opplevd tidligere. Den har alltid blitt utbetalt juni, året etter. Uansett når arbeidsforholdet har blitt avsluttet. Ikke en gang i den lille deltidsstillingen min jeg hadde ved siden av studiet har feriepengene blitt utbetalt enda.

Hva mener du med at skatten er uvesentlig? Man skatter da ikke av feriepenger uansett, hvertfall ikke ved direkte fratrekk som ved vanlig lønn. Ikke når man får det utbetalt året etter.

Skrevet

stemmer at feriepengene utbetales i opptjeningsåret når arbeidsforholdet opphører. Viktig å huske på når du kommer til juni neste år.... særlig når du slutter i jobben heilt på slutten av dette året og kanskje ikke rekker å tjene så mye i evt ny jobb som vil gi feriepenger neste sommer... derfor bør du spare de du nå har fått utbetalt :)

Gjest Cecilia L
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd tidligere. Den har alltid blitt utbetalt juni, året etter. Uansett når arbeidsforholdet har blitt avsluttet. Ikke en gang i den lille deltidsstillingen min jeg hadde ved siden av studiet har feriepengene blitt utbetalt enda.

Hva mener du med at skatten er uvesentlig? Man skatter da ikke av feriepenger uansett, hvertfall ikke ved direkte fratrekk som ved vanlig lønn. Ikke når man får det utbetalt året etter.

Skatten er innbakt i lønnen din. Altså; alle skatter av feriepenger, skatteprosenten er bare spredd ut over året, så det at feriepenger er skattefrie og at man får halv skatt i desember er feil. Det du kanskje/sannsynligvis vil få, er tilgode på skatten til neste år (eller året etter, er litt usikker).

Det er ganske vanlig, ja, at feriepenger utbetales når arb.forholdet avsluttes. Det har vel mye med budsjetter å gjøre.

Skrevet

stemmer at feriepengene utbetales i opptjeningsåret når arbeidsforholdet opphører. Viktig å huske på når du kommer til juni neste år.... særlig når du slutter i jobben heilt på slutten av dette året og kanskje ikke rekker å tjene så mye i evt ny jobb som vil gi feriepenger neste sommer... derfor bør du spare de du nå har fått utbetalt :)

Er dette en ny regel? for det har aldri vært slik tidligere!

Og er det da feil at jeg ikke har fått utbetalt feriepengene mine fra deltidsjobben min da? Som jeg sluttet i i juni?

Skrevet

Feriepenger skal utbetales året ETTER opptjeningsåret uavhengig av arbeidsopphør.

Med tanke på skatt TAPER du penger på å ta imot pengene i desember.

Nå som pengene er utbetalt er det for sent, men informer din tidligere arbeidsgiver hva du syns om saken.

Ta gjerne en titt på www.lovdata.no

• Liker 1
Skrevet

Skatten er innbakt i lønnen din. Altså; alle skatter av feriepenger, skatteprosenten er bare spredd ut over året, så det at feriepenger er skattefrie og at man får halv skatt i desember er feil. Det du kanskje/sannsynligvis vil få, er tilgode på skatten til neste år (eller året etter, er litt usikker).

Det er ganske vanlig, ja, at feriepenger utbetales når arb.forholdet avsluttes. Det har vel mye med budsjetter å gjøre.

Ja, jeg forstår at jeg skatter av feriepengene på den måten. Men jeg var sikker på at jeg kunne få utbetalt disse pengene på nyåret og da ikke skatte av de, direkte slik jeg har gjort nå.

Hjelper meg lite at jeg får de skattepengene i juli, da jeg ikke har fått meg jobb og trenger de nå :(

Skrevet

de pengene får du igjen på skatten

Skrevet

Feriepenger skal utbetales året ETTER opptjeningsåret uavhengig av arbeidsopphør.

Nå som pengene er utbetalt er det for sent, men informer din tidligere arbeidsgiver hva du syns om saken.

Ja, det var det jeg egentlig var helt sikker på jeg og. Men alle andre her har jo svart det motsatte!

Nettopp, jeg taper penger på det :( Jeg skal ringe arbeidsgiver i morgen...

Skrevet

Ja, jeg opplevde også akkurat det samme nå i desember. Sluttet i jobben min i november og fikk siste lønn da. Forventet at feriepengene kom neste år fordi det er det jeg alltid har opplevd tidligere i slike situasjoner, likevel sto de på konto 12 desember og det var trukket full skatt av dem.

*surt*

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei. Det trekkes overtidsskatt.

Gjest Cecilia L
Skrevet

Ja, det var det jeg egentlig var helt sikker på jeg og. Men alle andre her har jo svart det motsatte!

Nettopp, jeg taper penger på det :( Jeg skal ringe arbeidsgiver i morgen...

Du taper ikke penger på det. Og arbeidsgiveren din har holdt seg innenfor lovverket.

Disse reglene kan virke forvirrende, men du har altså ikke tapt penger. Det bare føles sånn. :)

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg opplevde også akkurat det samme nå i desember. Sluttet i jobben min i november og fikk siste lønn da. Forventet at feriepengene kom neste år fordi det er det jeg alltid har opplevd tidligere i slike situasjoner, likevel sto de på konto 12 desember og det var trukket full skatt av dem.

*surt*

Veldig surt :( Men det virker nesten som om det alltid tidligere har vært gjort feil. For i den linken Cecilia L viser til står det:

Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.

Avtale /tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt.

Feriepengene regnes inn som en del av inntekten og beskattes på vanlig måte. Det som vanligvis skjer er at man betaler litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, for at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales. For nærmere regler om skattetrekk, kontakt skatteetaten.

- http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Så tydeligvis har alle andre jobber jeg har vært i gjort feil, mens det nå plutselig er riktig??

Skrevet

Ferieloven § 11.3 ledd (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) sier følgende:

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Når du slutter i november så skal altså feriepengene utbetales ved siste vanlige utlønningsdag i bedriften.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dersom en ønsker feriepengene utbetalt til et annet tidspunkt enn ved siste lønn når arbeidsforholdet avsluttes må man gi ettertrykkelig beskjed om det. Jeg har ikke sett noen her vise til hvor det står at arbeidsgiver ikke har lov til å gjøre det.

Det ville uansett ikke vært riktig å trekke halv skatt av disse pengene grunnet halv skatt i desember. Det er svært mange som tror at det er lurt å jobbe ekstra overtid slik at de får masse utbetalt med halv skatt. Det er KUN den ordinære lønnen det skal betales halv skatt av siden denne er innbakt i resten av skattetrekket for resten av året. Overtid, feriepenger, bonusutbetaling - etc - skal det ikke trekkes halv skatt av. Gjøres det likevel kan du risikere skattesmell neste år.

Skrevet

Veldig surt :( Men det virker nesten som om det alltid tidligere har vært gjort feil. For i den linken Cecilia L viser til står det:

- http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Så tydeligvis har alle andre jobber jeg har vært i gjort feil, mens det nå plutselig er riktig??

Ja, jeg stusser på det samme :/ Men håper dette betyr mer tilbake i skattepenger...

De pengene som ble trukket er penger jeg egentlig virkelig trenger da jeg ikke har fått noen ny jobb enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...