Henrik2 Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Nytt bilde! Hei, skal overta et gammel hus, å vill da pusse opp litt Det jeg lurer mest på er tips og triks for å få til å male denne panelen hvit. har hørt folk har prøvd før, men dei sier den vil se billig ut. har dere noen andre erfaringer? (beklager dårlig bilde/kvalitet) har desverre ikke bilde av bare panelen takk mvh Henrik Endret 18. desember 2011 av Henrik2
Gjest Best Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Jeg synes egentlig ikke den ser billigere ut en dagens mdf- og huntonittplater. Etter vask med feks husvask så kjenner du etter om det er fiberreisning. Det skader ikke å pusse lett over flaten. Det kan evt gjøres mellom strøkene også. Ett strøk med heftgrunning og feks 2 strøk Supreme Finish 10 på toppen. Du kan bruke andre typer maling, men det er lurt å velge en som flyter fint ut. Ruller du så dra over med en fordriver, så får du en finere finish. Øk luftfuktigheten så har du litt lenger åpentid på malingen, men gjør ferdig ett bord i slengen. Finn brannmur forresten
Henrik2 Skrevet 18. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2011 takk for det har du noe tips på hva det kan ver det, som er på veggen? panel eller lakkerte plater elns?
FruN Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Ser ut som "kinapanel" Ekle, stygge saker... Foreldrene mine har sånne i kjelleren, og søs og gubben hadde det i stua (der forsvant de fort). Populært på -70 og -80tallet..
Henrik2 Skrevet 18. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2011 Ser ut som "kinapanel" Ekle, stygge saker... Foreldrene mine har sånne i kjelleren, og søs og gubben hadde det i stua (der forsvant de fort). Populært på -70 og -80tallet.. vet du om dei prøvde å male dette? evt. hvordan det ble senes ut?
Gjest Badabing Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Må dessverre si at det blir faktisk ikke fint med maling. Vi hadde planer om å spare penger ved å male det, men det gir rett og slett ikke godt grunnlag for maling. Det ble ujevnt og stygt samme hva vi forsøkte. Det blir heller ikke fint i fasen. Vi gikk i stedet og irriterte oss over resultatet, og endte til slutt med å rive ned platene. Dobbel jobb og dyrt å forsøke. Beklager at jeg ikke kan gi deg et mer positivt svar, men de drittplatene er vel noe av det som har irritert meg mest med vårt gamle hus.
FruN Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Mamma malte over de, og tenker ikke over hvordan de ser ut...annet enn at de er bedre enn de var.. Hun brukte heftgrunn, mener jeg, så vanlig maling.
Henrik2 Skrevet 18. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. desember 2011 Må dessverre si at det blir faktisk ikke fint med maling. Vi hadde planer om å spare penger ved å male det, men det gir rett og slett ikke godt grunnlag for maling. Det ble ujevnt og stygt samme hva vi forsøkte. Det blir heller ikke fint i fasen. Vi gikk i stedet og irriterte oss over resultatet, og endte til slutt med å rive ned platene. Dobbel jobb og dyrt å forsøke. Beklager at jeg ikke kan gi deg et mer positivt svar, men de drittplatene er vel noe av det som har irritert meg mest med vårt gamle hus. Forstår godt frustrasjonen kan du forklare litt hvordan dere prøvde å male? grunnarbeid osv?
Henrik2 Skrevet 18. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2011 Mamma malte over de, og tenker ikke over hvordan de ser ut...annet enn at de er bedre enn de var.. Hun brukte heftgrunn, mener jeg, så vanlig maling. var det samme panel?
Tonka Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Stua mi er enn så lenge kledd med sånne plater, og jeg har malt dem. Festegrunn, to (eller var det tre..?) strøk maling og voilá. Er ikke enig i at de ikke egner seg til å males, malingen sitter fint og jevnt på våre. Men de blir nok erstattet med noe annet om et års tid, når det er tid for et nytt strøk maling, for platene i seg selv er dritstygge. Hvis du har mye å gjøre i det nye (gamle) huset så synes jeg at du skal male disse platene og konsentrere deg om andre deler av oppussingen i første omgang.
Gjest Badabing Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Forstår godt frustrasjonen kan du forklare litt hvordan dere prøvde å male? grunnarbeid osv? Vi forsøkte flere ting for å få det jevnt. Prøvde forskjellige typer grunning, forsøkte å pusse det, og forsøkte med fire strøk. Pussingen gjorde det bare verre, da det syntes igjennom malingen selv om vi brukte fint pussepapir. Det var mye jobb, og det var kjipt når resultatet ikke ble noe bra. Nå kan det jo hende vi er sære og veldig nøye da. Men spesielt i dagslys ble det kjempestygt, veggene ser skitne ut, og malingen legger seg ikke fint i fasen selv om man er nøye. Det er altså lettere å bare bytte det ut med panelplater hvis man synes det er fint. Edit: ser ut på det nye bildet du har lagt ut som det kanskje ikke er det samme som vårt likevel. I så fall beklager jeg! Er det treverk? Vårt var mer plastaktig.. Endret 18. desember 2011 av Badabing
Henrik2 Skrevet 18. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 18. desember 2011 nytt bilde av panelet i toppen av tråden virker som det er litt delte meninger ;p vet bare ikke om det er verdt bryet å male hvis man skal skifte:p
FruN Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 var det samme panel? Det ser veldig likt ut..
Gjest BamseB Skrevet 19. desember 2011 #14 Skrevet 19. desember 2011 Å nei kjære vene! Fattigmannspanelen er spikra som faen, men du burde virkelig nappe den av, du har sannsynligvis smalpanel under og den er skikkelig nice Hvis du ikke er gira på å sparkle og male kan du bare kjøpe deg MDF smartpanel, enkelt, kjapt og billig!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #15 Skrevet 19. desember 2011 Mamma malte over de, og tenker ikke over hvordan de ser ut...annet enn at de er bedre enn de var.. Hun brukte heftgrunn, mener jeg, så vanlig maling. Enig her!! Vi også hadde slike i stua da vi flyttet inn. Siden det ble prioritert å bruke pengene på annet hold malte vi over. Vi malte bare med vanlig vannbasert maling uten noe annet forabeid enn vanlig grønnsåpevask...
Gjest Best Skrevet 19. desember 2011 #16 Skrevet 19. desember 2011 ...uten noe annet forabeid enn vanlig grønnsåpevask... Aldri vask med grønnsåpe før maling. Grønnsåpen er full av fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå