Gå til innhold

Hva gjør du med hunden på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du hjemme med den? Gir du den noe beroligende? Er den hjemme med deg hvis du får besøk/ skal ha fest? Passer noen den? Isåfall, lar du hvem som helst passe den eller noen som kjenner hunden?

Og hvordan reagerer den på rakettene?

Min reagerer nesten ikke, det vil si, hun registrerer det, men ikke mer. Hvis vi er rolige og later som ingenting er hun det også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min løfter ikke på et øre en gang. Bryr seg ingenting. Var veldig nøye på å venne han til raketter og skudd fra han var liten.

Jeg skal ut, og bikkja skal være hos pappa :) Lar aldri hvem som helst passe hunden, uansett om det er nyttårsaften eller ikke.

Beroligende er ofte en uting i en slik setting. Sansene til hunden blir hemmet, og den blir ofte mer redd fordi den ikke kan kontrollere seg selv eller det rundt seg.

• Liker 3
Skrevet

Vår har aldri opplevd nyttår før, så det blir spennende. han blir med oss på hytta, jeg skal være edru. klikker han blir jeg inne med han. vi får se hvordan han reagerer og hva som blir best for han der og da :)

Gjest Cupcakes
Skrevet

i år er det første år for oss med hund, så enten blir vi hjemme med han, eller så drar vi til venner/familie hvor han kan være med :) tror ikke han kommer til å løfte på ørene, han reagerer ikke på spregning på nabotomta, skyting på skytebanen eller kratig og heftig torden. men siden det er første gang er det greit å være sammen med han så vi er sikre på at det går bra, pluss at vi får en god unskyldning til å slippe de kjasete og masete store nyttårs feiringene :lur:

Skrevet

Vi skal være hjemme alene med hunden. Var veldig spent i fjor på hvordan han ville reagere (han er omplassert). Han var stresset i begynnelsen, skjønte nok ikke hva som smalt, men da han ble med ut for å skyte opp raketter, syntes han det var kjempemorsomt! :) Så fasiten vår er: Vær hjemme med hunden, og ta ham med ut for å skyte opp raketter: :fnise:

Skrevet

Vi skal på fest, og bikkja blir med. Hun får fylt kong kl. 11.45 og en av oss blir inne sammen med henne mens de verste smellene pågår. Hun reagerte ikke i fjor, og vi regner med hun ikke gjør det i år heller.

Har hørt om flere hunder som blir redde etterhvert som de blir eldre, så det er ikke snakk om å ta henne med ut eller etterlate henne alene i huset. Vi tar ingen sjanser!

Skrevet

Hadde jeg hatt hund, så hadde jeg dopet den ned nyttårsaftenen.

Gjest Survival
Skrevet

Det varierer, men jeg drar ikke fra henne. Det er i hvert fall sikkert. Hun er ikke hysterisk lykkelig over rakettene, men ikke veldig redd heller. Bare litt skeptisk bare. Jeg velger heller å være sammen med hunden enn å feste på nyttårsaften siden hun er litt skeptisk til alle smellene. Kan ikke tenke meg at noen andre skal passe henne på denne dagen heller, siden hun er tryggest hos meg.

Skrevet (endret)

Vi doper dem i hvert fall ikke ned! Hunden blir sløv, men kan være like redd for rakettene som uten dop, uten å kunne vise det. Nå kan man jo få beholdere med beroligende duft med feromoner til å plugge i stikkontakten. Hadde hundene våre vært hysteriske for raketter ville jeg valgt det framfor neddoping, i hvert fall.

Raketter er heldigvis ikke noe problem for hundene våre. Den forrige hunden vår var en omplasseringshund som var livredd. Hun gjemte seg under sofaen og lå der og klynket mens det sto på. Neste nyttårsaften var vi flere inne sammen med henne, satte på litt høy musikk for å overdøve rakettene og oppførte oss ellers som normalt overfor henne (ikke noe trøst eller koseprating), og da la hun seg bare rolig ned og slappet av.

Endret av Bodillen
  • Liker 2
Skrevet

Jeg går en lang tur på dagen 3-5 timer så de er gode og slitne også går jeg en rask tur senere, ellers kjappe tisseturer.

Er ikke hundene med meg så er de med datteren min. De er ikke overvettes begeistret for raketter, snur gjerne og vil hjem om vi er ute og det smeller. Men ikke noe mer stress enn det.

Skrevet

Hunden min er veldig rolig. Vi går ut og ser faktisk på fyrverkeri sammen med andre folk som har hund. Han sitter rolig og ser oppe, syns han er veldig flink. Han er 3 år gammel og går mot sin 4. nyttårsfeiring :fnise:

Skrevet

Hvorfor det?

Jeg er hjemme, dvs. vi spiser middag hos naboen og en av oss går hjem og er hjemme mens rakettene sendes opp (Bor i et veldig lite og stille nabolag).

Hadde det vært mer bråk og/eller jeg hadde hatt ett eller flere redde dyr, så hadde vi tatt dem med oss og reist et sted det var helt stille disse timene. Jeg har også feiret en del nyttårsaftener på bad, i kjellere etc. med dyr. Men dop? Nope! Har man dyr så skylder man dem å ta vare på dem også denne dagen selv om det betyr at man ikke nødvendigvis ikke har det så festlig selv.

Og å gjøre i stand litt ekstra og stå alene med bikkja i skogen er forresten ingen dårlig feiring! Tvert i mot kan det anbefales!

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Tro om det hadde gått an å putte bomull i ørene på hunden hvis den er livredd, da blir jo lyden ikke så "skarp"

.. er det farlig å gjøre det?

Skrevet

Uanonymbruker: De gjorde det på hunden min hos dyrlegen da han skulle barberes for å få sprøyte, så tror det skal gå bra så lenge de er "kompakte" og ikke løser seg opp.

Her er det null og niks reaksjon, så vi tar nyttårsaften som det kommer. Ifjor var vi i besøk og ute i hagen og lekte, det gikk kjempebra. Syns det var spennende med lys rundt seg og han fikk seg en glowstick rundt halsen så var han i full fyr også!

Skrevet

Har ofte passet andres hunder på nyttårsaften ,eller vært hos eieren og holdt han eller hun pluss hund med selskap. Doper ikke ned hunder, og det har gått bra.Har oppført oss som om det er en vanlig dag, satt på tv eller musikk og luftet hunden(e) etter at rakettene er sendt.

De har reagert litt på lyden, men ikke særlig mye. Har bare sagt at mennesker er rare som bråker kun fordi det er nyttår. Altså inntatt en helt avslappet holdning. En bikkje ble sint på rakettene og ville ut og angripe dem. :fnise:

Synes man skal støtte de som har dyr den dagen, har ofte passet andres hunder og da jeg hadde bil, brukte jeg å kjøre en tur på landet rundt midnatt med hundene.

Skrevet

Du trenger jo ikke det om bikkja ikke er skuddredd.

Ingen av mine er redd for hverken skudd eller raketter, så for oss er nyttårsaften akkurat som andre dager (bortsett fra at de får kalkunrester til kvelds).

Skrevet

Det som er med dopet som brukes, er at hunden er bevisst, men ikke greier å røre seg. Derfor er hunden like redd som den hadde vært uten dop, men den greier ikke å gi uttrykk for det. Det gjør kanskje situasjonen mer behagelig for eier, men flere ganger verre for hunden.

• Liker 1
Skrevet

Det som er med dopet som brukes, er at hunden er bevisst, men ikke greier å røre seg. Derfor er hunden like redd som den hadde vært uten dop, men den greier ikke å gi uttrykk for det. Det gjør kanskje situasjonen mer behagelig for eier, men flere ganger verre for hunden.

Jupp, sløv i kroppen men tipptopp i hodet. Ikke bra og gjør situasjonen enda verre. Kan jo tenke deg hvor redd du blir når du i utgangspunktet er redd for raketter og i tillegg mister bevegeligheten. Grusomt.

Samme for hunder som skal ut å fly - for guds skyld ikke dop de.

Prøv DAP i begge tilfeller, det kan ha veldig god virkning på noen.

Skrevet

Hunden min pleier å skvette til, bjeffe og stresse litt når de første smellene kommer, men han roer seg etterhvert. Ved midnatt ligger han gjerne klint inntil terrassedøra og steinsover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...