Atmi Skrevet 20. desember 2003 #21 Del Skrevet 20. desember 2003 Har aldri hørt om at man er stein i mer enn noen timer. Men at hun blir trøtt dagen etterpå er helt vanlig. Jeg har hørt om mange som føler seg ruset i minst et døgn etterpå, og det er ikke tretthet, men at hodet liksom ikke klarer tenke skikkelig = stein (mer eller mindre, den verste rusen forsvinner relativt raskt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. desember 2003 #22 Del Skrevet 20. desember 2003 Jeg vet om folk som har gått over gata og blitt påkjørt. Jeg sier ikke at ingen bør gå over gata av den grunn. Men det er først og fremst lovlig å gå over gata. Å gå over gata roter ikke særlig alvorlig med psyken vår. Og farene med å gå over gata er det ingen som prøver å ufarliggjøre. Men når man kommer til hasj er det som om folk gjør hva som helst for å få frem hvor ufarlig dette er. Jeg forstår ikke det, i og med at det burde være nok å se på en person som bruker mye hasj, da vil det lett sees at hasjen har hatt sin virkning. Prat med dem, ta en diskusjon og se hva som skjer. Alkohol er også farlig, det er liten tvil om det. Men det jeg har i hvert fall aldri hørt om folk som får delerium etter et glass øl. Har derimot hørt om folk som får psykoser etter en hasjrøyk. Angående at de fleste "vokser" hasjrøyking av seg mens alkoholikere gjør det hele livet. Det er en helt naturlig følge av det faktum at alkohol er sosialt akseptert innenfor de aller aller fleste kretser. Hasj er ikke det. Det er helt naturlig at ettersom folk modnes tiltrekkes de lovlige former for adspredelse fremfor ulovlige former. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 20. desember 2003 #23 Del Skrevet 20. desember 2003 Man kan dø av å gå over gata, men man legger seg ikke ned midt på motorveien... Den største forskjellen på hasj og heroin er at hasj ødelegger hjrnen, mens heroin ødelegger kroppen. Man får også et større og større behov for hasj fordi virkningen merkes mindre og man vil ha ordentlig rus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 20. desember 2003 #24 Del Skrevet 20. desember 2003 Optimist, ikke glem at straffekonsekvensene av rusbruk fra myndighetene er den viktigste årsaken til at folk blir rusbrukere, akkurat som vi vet at det er bakrusen som er skyld i alkolisme... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2003 #25 Del Skrevet 21. desember 2003 Hei alle sammen. Det er mange meniger om hasj og avhengighet. Selv jobber jeg med ungdommer med bla rusproblemer, og har sett både avhengighet og ikke minst abstinenser, Det har vært mange og lange diskusjoner om hvorvidt denne avhengigheten er fysisk eller psykisk, men i praksis utgjør det ingen forskjell, resultatet er at folk sliter!!!! Det å jevnlig røyke hasj er ikke på noen måte forenelig med ett normalt liv i forhold til jobb/skole. En annen ting jeg vil si her til "gode gamle" brukere som ikke fikk problemer: Vær klar over at den hasjen som var på markedet for ti-femten år siden, ikke er det samme nå lenger. Nå er den fram-edlet slik at de aktive virkestoffene er mangedobblet, og svært mange av disse stoffene vet vi svært lite eller ingenting om i forhold til hvordan de påvirker menneskekroppen. Folk blir avhengige og de fucker opp livet sitt på grunn av hasj!!!!Røyker du hasj jevnlig blir du sløv, får dårligere konsentrasjon, sover dårligere og blir faktis dummere!!!! Det er min påstand om hasj bruk, folk må gjerne være uenig, men det er det jeg ser hver dag i jobb......Vær smart, bruk pengene og tiden på noe annet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 21. desember 2003 #26 Del Skrevet 21. desember 2003 Optimist, ikke glem at straffekonsekvensene av rusbruk fra myndighetene er den viktigste årsaken til at folk blir rusbrukere, akkurat som vi vet at det er bakrusen som er skyld i alkolisme... Waco ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #27 Del Skrevet 21. desember 2003 Optimist, la meg forklare...tilbøyeligheten for å bli kriminell øker kollosalt dersom man blir fenglset en gang. 80 % av alle som soner ubetinget fengsel i Norge begår nye straffbare handlinger. Derfor mener jeg fengsel er farlig for samfunnet (og oss andre). Alkolisme kan utvikle seg av langvarig alkoholbruk. De fleste av oss tåler rett og slett ikke så mye alkohol, vi blir sjuke og dårlige... alkisene blir ikke det, de drikker fint selv om de er fyllesjuke, mange drikker faktisk FORDI de er fyllesjuke. Det samme kan man se blant narkomane også, en absistentbefenget gatenarkoman, som bor mellom en container og en innkjørsel, som sover i parkeringsanlegg om vinteren, trenger sprøyte for å klare dagen ser jeg på som syk. Og av erfaring vet jeg at å bli sperret i et lukket rom ofte øker rustrangen i stedet for å minke den. Du tror vel ikke at noen spiser smertestillende fordi dem har det så godt?? Hvorfor i huleste skal en person som spier valium uten resept få firetusen kroner i bot?!!!! Det er jo ting som gjør at folk ØKER bruken av medikamenter. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #28 Del Skrevet 21. desember 2003 Lene, det som er fellesnevner for de "arbeiderne" jeg har møtt på når det gjelder forebyggende arbeid, og "etterbehandling" er at de stort sett er ganske på villspor... De argumentene du ramser opp for dopbruk hørtes helt greie ut. For meg virker det som om at dop er noe man ikke tar. Så enkel er jeg... Men hvorfor skal man fengsle eller straffe brukere da?? Tilleggstraffer virker motiverende...??? Man får mindre lyst til å ruse seg på cannabis dersom man får varektekt??? Mister førekortet???? Eller hva...forklar meg... jeg lurer fælt på hva som er fint med å straffe folk... Jeg vil i all beskjedenhet si at jeg har forholdsvis stor bekjentskapskrets, jeg har pratet og snakket med mange forskjellige mennesker.... De vennene jeg har som har røyket hasj, men aldri har blitt tatt for det er oftere i jobb, har leilighet, bil og familie.... De som har blitt tatt har ofte store psykiske problemer, har man sittet i varetekt blir man redd for heiser senere, har politiet arrestert deg i stua uten å ringe på døren begynner man å låse, fordi man blir redd og bli manisk på å boltre døra, har telefonen blitt avlyttet en gang, kan man utvikle paranoia, er ikke i jobb fordi at politiet har tatt fra dem førekortet, har ikke leilighet fordi at varektetsstiden gjorde at husleien forfalt,..... bare negative ting. Fengsel og straffer gjør vondt verre! Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2003 #29 Del Skrevet 21. desember 2003 rusproblematikk er en svær greie, og det er ingen enkle svar, heller ingen fasit svar, nettopp fordi det å si at narkomane er "sånn" eller "slik" ikke fungerer. narkomane er ingen homogen gruppe, og intet rusproblem er likt. Det er ett paradoks at i Nederland, hvor mye er legalt, har de prosentvis færre overdosedødsfall enn her i Norge. Om kriminalisering er riktig er en vanskelig sak, men jeg personlig mener at narkotiske stoffer ikke bør legaliseres, dette gjelder også hasj. Om straff har virkning? det er ett av virkemidlene vi har. Viktigere tror jeg det forebyggende arbidet er, spesielt blent de helt unge. Deby-alderen for hasj er stadig på vei ned, og flere undersøkelser har vist en sammenheng mellom hasj- bruk og senere overgang til andre og hardere stoffer. En av de endringene vi ser i de unges bruk av rus-midler ( i denne sammenheng også alkohol), er mere blandingsmisbruk. Dette kan for mange føre til alvorlige psykiske problemer, for ikke å snakke om helseaspektet, det er ikke særlig sunt å blande rusmidler..............Om vi som arbeider innen rusomsorg er på ville veier? Tja, kanskje det, men når vi ser at folk faktisk klarer seg, får orden på livet siitt og har det bra, da er i hvert fall jeg rimelig fornøyd..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #30 Del Skrevet 21. desember 2003 Gjest, du har aldri tenkt på at folk som ruser seg bare vil være i fred....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 21. desember 2003 #31 Del Skrevet 21. desember 2003 waco. Straffeloven er ikke kun for å straffe dem som har gjort noe galt. Like mye er det for å hindre andre i å gjøre det samme. De aller fleste vet at straff er en lite effektiv oppdragelsesmetode - i hvert fall for dem som får straffen. Den er mer effektiv for dem som vil unngå å få straffen i fremtiden. For å unngå at andre gjør det samme og for å beskytte resten av samfunnet mot denne som eventuelt er en fare for sine omgivelser (tviler på det gjelder akkurat når det handler om hasj da. Men... ) atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 21. desember 2003 #32 Del Skrevet 21. desember 2003 80 % av alle som soner ubetinget fengsel i Norge begår nye straffbare handlinger. Derfor mener jeg fengsel er farlig for samfunnet (og oss andre). Jeg har aldri sagt at jeg er tilhenger av fengselsstraff. Jeg er også imot fengselsstraff, men det er fordi jeg mener at folk som begår kriminelle handlinger trenger hjelp. Om folk gjentar straffbare handlinger fordi de havner i fengsel, er vel kanskje det et tegn på at de a) fortsatt ikke ser at det de gjorde var galt (det finnes faktisk mennesker som ikke skjønner konsekvensene av det de gjør, selv om det de har gjort har fått konsekvenser), B) trenger hjelp til å komme ut av en feil livsstil (jeg skriver feil fordi det antakeligvis er snakk om en livsstil som både skader dem selv og andre) c) den kriminelle handlingen var et uttrykk for at personen hadde det fælt, og at vedkomne fikk det verre ettter et fengselsopphold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #33 Del Skrevet 21. desember 2003 Atmi, i motsetning til deg så tror jeg ikke mennesker trenger å fengsles for å beskyttes mot seg selv. Jeg forutsetter at folk flest er ganske oppavgående jeg..... Men bortsett fra, - og nå forutsetter jeg at mennesker er som meg og deg....ville du eller jeg ha godt av å være innesperret? - Eller tro at det kan være godt for andre..? Det er jo isolasjon av mennesker, raskeste vei til galskap. Dette er dokumentert så mange ganger både via forskning og det lille jeg kaller sunn fornuft som mennsker flest besitter... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #34 Del Skrevet 21. desember 2003 a) fortsatt ikke ser at det de gjorde var galt (det finnes faktisk mennesker som ikke skjønner konsekvensene av det de gjør, selv om det de har gjort har fått konsekvenser), - Et godt argument som viser at fengsel ikke hjelper. b) trenger hjelp til å komme ut av en feil livsstil (jeg skriver feil fordi det antakeligvis er snakk om en livsstil som både skader dem selv og andre) - Den "hjelpen" du snakker om er mennesker som blir fratatt arbeid for soning og mennesker som mister leiligheten fordi at husleien forfaller, mens man soner brev og besøksforbud på tredje uke i varetekt. c) den kriminelle handlingen var et uttrykk for at personen hadde det fælt, og at vedkomne fikk det verre ettter et fengselsopphold - Her er jeg helt enig med deg! Jeg tror også at det er tragisk at vanskjebnespyramide er så ussel i vårt samfunn at folk faktisk har det bedre i fengsel, enn utenfor! Forteller ikke det sitt om hvordan enkelte oppfatter samfunnet, og da er løsningen fengsel? Det er jo det motstatte av hva man burde gjøre, man burde heller finne årsakene til at folk er mistilpasset, gi mennesker verdighet i stedet for tarmundersøkelse, la folk snakke med psykolog i stedet for å bli røntegenfotografert i tilfelle du har svelget noe...... Når man fengsler folk begrenser man dem på alle mulige måter, det er ingenting produktivt med å isoleres. Grunnen til at vi har fengsel i dag er jo pga sånne som dere som ikke ser skadevirkninger av dette. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 21. desember 2003 #35 Del Skrevet 21. desember 2003 Sa jeg beskyttes mot seg selv? da skrev jeg feil - mener selvfølgelig at det øvrige samfunnet skal beskyttes. Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #36 Del Skrevet 21. desember 2003 Atmi, det beskytter ikke meg noe særlig, fordi jeg vet at fengsel er den viktigste årsaken til at folk forblir kriminelle.....=( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. desember 2003 #37 Del Skrevet 21. desember 2003 Atmi, det beskytter ikke meg noe særlig, fordi jeg vet at fengsel er den viktigste årsaken til at folk forblir kriminelle.....=( Du avviser derfor at det kan ha noe som helst med personen selv å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 21. desember 2003 #38 Del Skrevet 21. desember 2003 Slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. desember 2003 #39 Del Skrevet 21. desember 2003 Poriot, jeg sier bare at fengsel er den vesentlig faktor når det gjelder kriminalitet.... Hvorfor ellers skulle bare fengslede bli fenglset senere.... Hva har har skjedd med den forebyggende effekten??? Alle vet at dersom man blir satt i glattcella som femtenåring så ØKER det tilbøyeligheten med å bli kriminell. Og du har du lest kriminologibøkene dine så vet du at tallmaterialet stemmer... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 21. desember 2003 #40 Del Skrevet 21. desember 2003 Tallmaterialet er korrekt. Men tall kan brukes på ulike måter. Jeg stiller spørsmålstegn ved at du VET at det er fengselet sin feil at folk begår mer kriminalitet. Jeg på min side mener at en del mennesker rett og slett ikke klarer å skjerpe seg, de gidder ikke ha ert ærlig liv. Et eklsempel er gjengkriminelle. Hvorfor jobbe når man kan tjene 1000 g så mye ved å være kriminell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå