Gå til innhold

Bmanningsselskap hindrer meg i å søke ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag fant jeg drømmejobben men jeg tørr ikke å søke :( Greia er at jeg så at jeg måtte søke gjennom ett bemanningsselskap! Jeg stoler ikke på noen bemanningsselskaper. Hva skal jeg gjøre, noen andre som har erfaringer med sånt? jeg trenger sårt en fast stillig men vet ikke hvordan sånne bemanningsselskaper virker! noe hjelp å få..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du lurer på. Hvis du jobber via et bemanningsbyrå er du ansatt i dette byrået og jobber på oppdrag i en eller annen bedrift. Disse er vanligvis relativt tidsbegrensede, for eksempel 1, 3, 6 eller 9 måneder. Når oppdraget går ut kan oppdragsgiver velge å enten kvitte seg med deg, forlenge oppgraget slik at du fortsetter på samme vis eller ansette deg direkte. Sistnevnte kan dog vanligvis kun skje etter 9+ måneder, da det er vanlig med såpass lange kontrakter mellom bemanningsbyrået og oppdragsgiver selv om oppdraget ditt er kortere. Utover det skjer alt det arbeidsforholdmessige utelukkende mellom deg og bemanningsbyrået. Lønn, samtaler, sykemeldinger, osv.

Det er ingen ideell måte å jobbe for de fleste da det ikke er faste stillinger og man går mer eller mindre fra måned til måned uten å vite om man har inntekt den neste. På den andre siden kan det være en fin måte å få en fot innenfor og samle erfaring og kompetanse.

Skrevet

Eg fekk jobb igjennom eit rekrutteringsbyrå. Eg kunne velge å vere ansatt i rekrutteringsbyrået som også er konsulentbyrå, eller å bli fast ansatt i bedriften som hadde ledig stilling. Eg vart direkte ansatt i bedriften. Rekner med bedriften måtte ordne noko med rekrutteringsbyrået for å få lov til å ansatte meg direkte, men det gjekk iallfall veldig greit. Så søk likevel. Kanskje det er mulighet for å bli ansatt direkte i bedriften.

Skrevet

jeg tenker på at jeg fant en stilling på finn.no idag. Men da jeg så på stillingen så viser det seg at den går gjennom ett bemanningsselskap. Så jeg må gjennom ett bemannings firma før jeg kan komme meg til jobben. Jeg har null erfaringer rundt det og fikk vite at mange av de bemanningsselskap kan bare være tull. Men jeg har bestemt meg til å søke så ser jeg hva som skjer :) Tusen takk for svar!

TS

Skrevet

jeg tenker på at jeg fant en stilling på finn.no idag. Men da jeg så på stillingen så viser det seg at den går gjennom ett bemanningsselskap. Så jeg må gjennom ett bemannings firma før jeg kan komme meg til jobben.

Jeg er litt usikker på om du fortsatt forstår hva det vil si. Et bemanningsbyrå er ikke et rekrutteringsbyrå. Bemanningsbyrået er ikke et ledd i noen ansettelsesprosess med "jobben". Det er bemanningsbyrået som blir din arbeidsgiver dersom du får jobben. Du vil overhodet ikke ha noe som helst arbeidsforhold i det hele tatt på noen som helst måte med oppdragsgiveren (stedet der du kommer til å jobbe), med mindre de eventuelt ønsker å ansette deg senere (som betyr at du sier opp jobben i bemanningsbyrået og får jobb i selskapet det dreier seg om i stedet).

De fleste bemanningsbyråer er for så vidt greie. Det eneste problemet er som nevnt dette med å leve fra måned til måned (med mindre dette er et veldig langt oppdrag) og at lønnen ofte er relativt dårlig (det er ingenting som tilsier at du har rett på samme lønn som du ville hatt om du jobbet for oppdragsgiveren).

Skrevet

Jeg fikk jobb gjennom et bemanningsbyrå, og jeg ble ansatt direkte i bedriften. De brukte bemanningsbyrået for å finne rett person.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om du fortsatt forstår hva det vil si. Et bemanningsbyrå er ikke et rekrutteringsbyrå.

Det er flere firmaer som tilbyr begge deler, f.eks Manpower.
  • Liker 1
Gjest Surrehodet
Skrevet

jeg tenker på at jeg fant en stilling på finn.no idag. Men da jeg så på stillingen så viser det seg at den går gjennom ett bemanningsselskap. Så jeg må gjennom ett bemannings firma før jeg kan komme meg til jobben. Jeg har null erfaringer rundt det og fikk vite at mange av de bemanningsselskap kan bare være tull. Men jeg har bestemt meg til å søke så ser jeg hva som skjer :) Tusen takk for svar!

TS

Da jeg jobbet i HR og utlyste stillinger, kom det et renn av tlf. fra bemanningsbyråer som "solgte" seg inn som rekrutteringshjelpere. Ofte kan du se samme stilling utlyst i flere byråer. Kanskje du skal ringe byrået og få dem til å oppgi hvem de jobber på vegne av og forsøke å kontakte arbeidsgiver direkte?

Skrevet

Idag fant jeg drømmejobben men jeg tørr ikke å søke :( Greia er at jeg så at jeg måtte søke gjennom ett bemanningsselskap! Jeg stoler ikke på noen bemanningsselskaper. Hva skal jeg gjøre, noen andre som har erfaringer med sånt? jeg trenger sårt en fast stillig men vet ikke hvordan sånne bemanningsselskaper virker! noe hjelp å få..?

Mener du at jobben er midlertidig, eller bare at de bruker et bemanningsbyrå for å finne den rette? Det å søke en drømmejobb som ikke er fast, er alltid et dilemma, i hvert fall om en har fast jobb fra før. Jeg søkte en midlertidig drømmejobb en gang, den ble fast etter hvert. Så jeg er glad jeg tok sjansen. Hvis det er en midlertidig stilling så ville jeg undersøkt hvordan mulighetene er for fast på sikt?

Skrevet

Først: Det er ikke bemanningsbyrået som hindrer deg å søke jobb, det er deg selv.

Dette firmaet bruker sikkert bemanningsbyrået for å rekrutere til stillingen fordi de ikke ønsker å ta den jobben med utsiling av søknader selv. Da bruker de et byrå som til slutt anbefaler noen få stykker som får komme inn til intervju. Du må ringe dette byrået og si at du gjerne vil søke stillingen og spør om hvem av konsulentene du kan sende søknad og cv til. Lykke til.

Skrevet

Det er flere firmaer som tilbyr begge deler, f.eks Manpower.

Ja, det er mange firmaer som tilbyr både bemanning og rekruttering, men nå har TS spesifisert bemanning så derfor har jeg antatt at det er det hun mener. Hvis hun mot formodning mente at firmaet kun stod for rekrutteringen skjønner jeg overhodet ikke hva problemet er. Problemet med bemanningsbyrå er nettopp det at man jobber for de, noe som kan medføre dårlig lønn og arbeidsvilkår, dårlige kortvarige kontrakter og alt i alt en veldig stressende livssstil.

Skrevet

Problemet med bemanningsbyrå er nettopp det at man jobber for de, noe som kan medføre dårlig lønn og arbeidsvilkår, dårlige kortvarige kontrakter og alt i alt en veldig stressende livssstil.

Ikke alltid, der jeg jobbet før kom det inn vikarer fra ManPower som tjente mer enn oss fast ansatte. De gikk også på langtidskontrakter, fikk besøk og oppfølging av konsulenten sin osv.

Skrevet

Noen ganger kan det være sånn at du ikke vet om du har jobb neste mnd, men du kan også få for flere mnd av gangen. Samboeren min jobbet for et vikarbyrå en stund og ble dessverre sagt opp da det var nedbemanning, og da må jo vikarene gå først. Deretter fikk han ny jobb gjennom samme bemanningsbyrå, og der fikk han jobb etter å ha vikar i 6 mnd. Så det er jo en fin måte og få et bein innenfor, men jeg ville ihvertfall sørget for å ha et fast arbeidssted og litt lenger tid enn en mnd, det blir litt for uforutsigbart for meg.

Der samboeren min jobber nå bruker de også bemanningsbyrå, de fleste får 1-3 mnd, og de beste får jobb. Da slipper de og ansette folk de ikke vet hvordan er, da har de sett de først.

Skrevet

Hvis det virkelig er drømmejobben, så hadde jeg tatt sjangsen og søkt. Så kan du heller ta stilling til om du vil jobbe gjennom et bemanningsselskap hvis du får jobben.

De færreste bedrifter er vel interessert i å ha ansatte fra bemanningsselskap over lengre tid heller, mitt inntrykk er at de lar bemanningsselskapene finne folk for seg, også blir de ansatt hos bedriften hvis ting fungerer, sånn på sikt.

Skrevet

Jeg jobber nå igjennom et vikarbyrå,har gjort det de siste mnd,men jeg må ærlig innrømme at jeg var veldig veldig skeptisk i begynnelsen siden jeg har hørt mye negativt om dette men jeg søkte alikevel og har ikke opplJeg jobber nå igjennom et vikarbyrå,har gjort det de siste mnd,men jeg må ærlig innrømme at jeg var veldig veldig skeptisk i begynnelsen siden jeg har hørt mye negativt om dette men jeg søkte alikevel og har ikke opplevd noe negativt utenom at det er ganske tungtvint når du feks er syk,du må ha tlf på deg så og si hele tiden og jeg må oppdatere dem hele tiden om når jeg er tilgjengelig osv men jeg er barnehage vikar da.,så jeg har ikke fast plass(er det nå da)men om det er en fast vikar stilling så er det vel ikke like slitsomt. Lønn osv kommer når den skal så jeg er fornøyd. Jeg synes du skal søke på stillingen om det er en jobb du har lyst på:-) lykke tilevd noe negativt utenom at det er ganske tungtvint når du feks er syk,du må ha tlf på deg så og si hele tiden og jeg må oppdatere dem hele tiden om når jeg er tilgjengelig osv men jeg er barnehage vikar da.,så jeg har ikke fast plass(er det nå da)men om det er en fast vikar stilling så er det vel ikke like slitsomt. Lønn osv kommer når den skal så jeg er fornøyd. Jeg synes du skal søke på stillingen om det er en jobb du har lyst på:-) lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...