Gå til innhold

Hvilke katteraser passer som innekatter på liten plass?

Anbefalte innlegg

Gjest Marialala
Skrevet

Hei! Jeg har veldig lyst til å skaffe meg katt. Har vokst opp med katter hele livet. Nå har jeg flyttet for meg selv til oslo, og savner kattekosen veldig.

Jeg bor på svært liten plass, og da snakker jeg om 17 kvm. Det er også i 4. etasje, og mist i byen, så utekatt blir uaktuelt. Dermed hadde det vært fint med noen tips om hvilke katter som passer på liten plass, og som innekatter? En eller to katter, spiller ingen rolle for meg. Har hørt at det er lurt å ha to når de skal være alene noen timer hver dag. Det må de jo i og med at jeg studerer.

En katterase jeg har blitt veldig interessert i er abyssiner. Noen som vet om denne rasen kan passe på liten plass? Vet de passer som innekatt, men har ikke funnet noe om hvor mye plass de krever.

Takk på forhånd! :catmilk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen raser passer til å bare være inne i en liten hybel. Vent med å få deg katt til du kan ha den ute.

Gjest Marialala
Skrevet

anonymbruker: Hmm. Ja, jeg har tenkt det samme. Men det er fryktelig rart å være uten katt, når jeg har hatt katt hele livet... Vet at det er mange raser som passer som innekatter, men er det plassen du tenker på eller er det det at katten må være inne generelt? For det vet jeg det er veldig mange forskjellige meninger om. :)

Skrevet

Du kan ikke mene at du tror det er bra for en katt å være på en 17kvm leilighet? Nei, sier som personen over, vent.

Skrevet

anonymbruker: Hmm. Ja, jeg har tenkt det samme. Men det er fryktelig rart å være uten katt, når jeg har hatt katt hele livet... Vet at det er mange raser som passer som innekatter, men er det plassen du tenker på eller er det det at katten må være inne generelt? For det vet jeg det er veldig mange forskjellige meninger om. :)

Hva mener du egentlig med "passer som innekatt"? At katten ikke vil gå ut fordi det er spesielle raser som ikke liker seg ute??

Gjest Marialala
Skrevet

Nei jeg vet ikke jeg, det er derfor jeg spør om det finnes noen raser som passer til det. Skaffer meg selvfølgelig ikke katt, om det ikke er bra for katten. Men mener å ha hørt at plass ikke er et problem hvis man bare velger riktig rase. :)

Gjest Marialala
Skrevet

Hva mener du egentlig med "passer som innekatt"? At katten ikke vil gå ut fordi det er spesielle raser som ikke liker seg ute??

Ja, det finnes katter som liker seg bedre/passer bedre til å være innekatter. Mener nå jeg i hvert fall. Vi hadde en jentepus, som aldri ville ut. Vi bodde på landet, og de andre kattene vi hadde var mye ute, men jenta ville bare være inne. :)

Skrevet

Ja, det finnes katter som liker seg bedre/passer bedre til å være innekatter. Mener nå jeg i hvert fall. Vi hadde en jentepus, som aldri ville ut. Vi bodde på landet, og de andre kattene vi hadde var mye ute, men jenta ville bare være inne. :)

Og var den katten en spesiell rase? Eller var den bare engstelig?

Gjest Marialala
Skrevet

Og var den katten en spesiell rase? Eller var den bare engstelig?

Nei dette var en blandings. Om den var engstelig eller ikke vet jeg ikke, men trivdes i hvert fall best inne. Men jeg kjenner flere som har raser som ikke vil ut. Abyssiner er veldig egnet som innekatter vet jeg, men tror egentlig de er ganske aktive og trenger mer plass. Derimot har jeg blitt tipset om perser, i og med at de passer godt inne, og er nokså rolige. Men vet ikke jeg, om det er noen god idè.

Skrevet

Nei dette var en blandings. Om den var engstelig eller ikke vet jeg ikke, men trivdes i hvert fall best inne. Men jeg kjenner flere som har raser som ikke vil ut. Abyssiner er veldig egnet som innekatter vet jeg, men tror egentlig de er ganske aktive og trenger mer plass. Derimot har jeg blitt tipset om perser, i og med at de passer godt inne, og er nokså rolige. Men vet ikke jeg, om det er noen god idè.

Det finnes ingen raser som ikke vil gå ut. Alle katter vil ut og utforske, jakte, klatre osv. Jeg har hatt to persere som begge var ute, den første var bare inne de tre første årene fordi vi bodde slik at hun ikke kunne gå ut. Da vi flyttet og hun fikk gå ut ble hun en helt ny katt. Fanget mus og sto i. Katter har best av å ha utemuligheter!

Skrevet

Jeg ville overhode ikke tatt til meg en katt som innekatt på så liten plass. Katten vil kjede seg ihjel.

MEN, det jeg syntes du kan gjøre er å ta kontakt med dyrebeskyttelsen i nærheten, og stille deg som fosterhjem for puser :) Er ofte mor + kattunger, tynne katter som trenger oppfòring osv som trenger et midlertidig hjem. Da får du hatt katt, i kortere perioder, og gjort noe bra for dem samtidig :)

Skrevet

Jeg ville overhode ikke tatt til meg en katt som innekatt på så liten plass. Katten vil kjede seg ihjel.

MEN, det jeg syntes du kan gjøre er å ta kontakt med dyrebeskyttelsen i nærheten, og stille deg som fosterhjem for puser :) Er ofte mor + kattunger, tynne katter som trenger oppfòring osv som trenger et midlertidig hjem. Da får du hatt katt, i kortere perioder, og gjort noe bra for dem samtidig :)

Yes! Veldig bra forslag, og i grunn det eneste fornuftige når man bor på 17 kvm. En innekatt bør vel ha minst 40 m2 å boltre seg på. Dessuten bør man jo ha to hvis de skal være inne, og da vil jeg (uten fakta å støtte meg til) si at 50 m2 bør være et minimum, og da med flere muligheter for å klatre høyt og lavt og leke.

Om du dro til Dyrebeskyttelsen og spurte om å få en katt derfra til å ha inne på 17 kvm, ville de sagt ALDRI I VERDEN til deg. Så det håper jeg du ender med å si til deg selv også, selv om det er rart uten katt.

Som Bobler sa, hør med dem om katter som trenger midlertidig hjem! For dem er fokuset i utgangspunktet bare å fetes opp igjen til normal vekt og få en følelse av trygghet tilbake i livet. Det kan du fint få til på 17 kvm i en begrenset periode :)

• Liker 1
Gjest Marialala
Skrevet

Yes! Veldig bra forslag, og i grunn det eneste fornuftige når man bor på 17 kvm. En innekatt bør vel ha minst 40 m2 å boltre seg på. Dessuten bør man jo ha to hvis de skal være inne, og da vil jeg (uten fakta å støtte meg til) si at 50 m2 bør være et minimum, og da med flere muligheter for å klatre høyt og lavt og leke.

Om du dro til Dyrebeskyttelsen og spurte om å få en katt derfra til å ha inne på 17 kvm, ville de sagt ALDRI I VERDEN til deg. Så det håper jeg du ender med å si til deg selv også, selv om det er rart uten katt.

Som Bobler sa, hør med dem om katter som trenger midlertidig hjem! For dem er fokuset i utgangspunktet bare å fetes opp igjen til normal vekt og få en følelse av trygghet tilbake i livet. Det kan du fint få til på 17 kvm i en begrenset periode :)

Ja, jeg får kanskje revurdere det. Har egentlig tenkt meg at det ikke er noen løsning å skaffe seg katt slik jeg bor nå, ville bare høre om det var mulig. :) Men ja, skal tenke på det! (selv om jeg egentlig ikke tror det blir helt det samme, så er det vel en fin erstatning like vel)

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg savner også katt, men det går ikke når man bor slik du og jeg gjør. Ikke bare kan man ikke slippe dem ut, men det er altfor liten plass til at de får løpt fra seg inne. Skal man absolutt ha innekatt (som mange mener man absolutt ikke skal uansett), så bør man i det minste ha to katter, lange ganger og spurte i og et klatrestativ på størrelse med et juletre. Det funker bare ikke på 17 kvm.

Så må du også tenke på at etter studiene så kommer fulltidsjobb. Jeg var inne på tanken om dyr når jeg studerte, men nå - mellom jobb, trening, sosialt liv og diverse ærender og avtaler - så hadde det ikke blitt mye tid til å stimulere og ta vare på en stakkars katte som satt hjemme og glodde i veggen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du likevel vurderer det, kan jeg gi deg en liten "skrekkhistorie". Venninnen min hadde en katt, og den måtte medisineres fast i 8-9 dager pga den hadde vært syk, innlagt hos dyrlegen, og nå skulle den komme seg fra sykdom og skade. Siden hun var midt i en praksisperiode i utdanningen som gjorde hun var hjemmefra mesteparten av dagen, foreslo jeg at jeg kunne jo passe den. På grunn av den viktige medisineringen så kunne katten aldri gå ut, heller var den ikke kjent hos meg. På den tiden bodde jeg på et rom på kanskje 20kvm. Å herregud, allerede natt 3 trodde jeg at jeg skulle bli sprø. Du kan jo tenke deg hva en katt som bare er inne hele dagen føler, kjedsomhet, kjedsomhet, og mer kjedsomhet. Det tok han ut på å rasere gardinene mine, klore opp aviser i aviskorga, rive over ende plantene mine, og ble generellt helt hyperaktiv. Nå var jo katten vant til å gå ute tidligere, og hadde kanskje vært roligere om den aldri hadde fått være ute, men du må være forberedt på at 17kvm blir lite plass til deg og en aktiv katt.

Gjest Marialala
Skrevet

Hvis du likevel vurderer det, kan jeg gi deg en liten "skrekkhistorie". Venninnen min hadde en katt, og den måtte medisineres fast i 8-9 dager pga den hadde vært syk, innlagt hos dyrlegen, og nå skulle den komme seg fra sykdom og skade. Siden hun var midt i en praksisperiode i utdanningen som gjorde hun var hjemmefra mesteparten av dagen, foreslo jeg at jeg kunne jo passe den. På grunn av den viktige medisineringen så kunne katten aldri gå ut, heller var den ikke kjent hos meg. På den tiden bodde jeg på et rom på kanskje 20kvm. Å herregud, allerede natt 3 trodde jeg at jeg skulle bli sprø. Du kan jo tenke deg hva en katt som bare er inne hele dagen føler, kjedsomhet, kjedsomhet, og mer kjedsomhet. Det tok han ut på å rasere gardinene mine, klore opp aviser i aviskorga, rive over ende plantene mine, og ble generellt helt hyperaktiv. Nå var jo katten vant til å gå ute tidligere, og hadde kanskje vært roligere om den aldri hadde fått være ute, men du må være forberedt på at 17kvm blir lite plass til deg og en aktiv katt.

Ja, huff, høres slitsomt ut... Men ja, det er nok noe annet med en katt som er vant til å kun være inne. Man skal aldri ta tidligere utekatter til innekatter. Men det kan jo være det er bedre med en katt som er egnet til det. Men jeg tror nok også det er en dårlig idè uansett. Kanskje jeg skal vurdere kollektiv, slik at den også har en stor stue å boltre seg på. Men det blir nok ikke med det første, og det blir det nok ikke med katt heller nei. Selv om det er fryktelig kjedelig... :/

Skrevet

Munchkinkatter passer vel litt bedre som innekatter om du tenker rase, men når alt kommer til alt, så er det personligheten til katten som spiller inn på om de passer bedre som inne enn utekatt.

Slik som vår tullepus som er selvbestemt innepus. Hun er av den gode gamle rasen Veivesenets parkmix.

Skrevet (endret)

Munchkinkatter passer vel litt bedre som innekatter om du tenker rase, men når alt kommer til alt, så er det personligheten til katten som spiller inn på om de passer bedre som inne enn utekatt.

Slik som vår tullepus som er selvbestemt innepus. Hun er av den gode gamle rasen Veivesenets parkmix.

Munchkin er egentlig ikke en ordentlig rase, det er en betegnelse på dverg katter. dverg katter er skjeldne og derfor tar de de individene som finnes. m.a.o de få i verden som driver med dette avler katter som er født med en defekt. Ingen seriøse registre annerkjenner denne "rasen" så vidt meg er bekjent.

Svar til TS. 17m2 er litt i minste laget. Har innekatter selv, men litt større plass enn det du har, du kan risikere å få en katt som kjeder seg som går løs på inventaret for å underholde seg selv. Eventuelt bli innesluttet og ulykkelig.

Grensen for at det ikke skal regnes som dyreplageri tror jeg var 10m2 + en viss mengde lys. Men jeg syns de må ha litt plass å rase fra seg på, og det tror jeg ikke du har plass til der du bor nå.

Endret av Tulling
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...