Gå til innhold

Krumkaker med potetmel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen krumkakeoppskrifter er med potetmel, noen uten. Det er litt uvant å bruke potetmel for meg, så jeg lurer på om noen vet hvilken effekt potetmelet har på krumkakene? Hva er forskjellen på oppskrifter med og uten potetmel når man sitter med det ferdige produktet?

Skrevet

Jeg synes det er best uten. Regner med potetmelet skal gjøre dem sprø?

Jeg lager mine av sukker og egg (eggedosis), smeltet smør, mel, kardemomme og en liten skje kaldt vann tilslutt. Trikset er å ta akkurat passe vann, og også spe på med en ekstra skje et stykke uti stekingen, siden røren tykner mens den står.

Potetmel setter jo smak også, og gir en slags knirkete konsistens, så nei - gå for en oppskrift uten! :)

Skrevet

Jeg har spist krumkaker med potetmel og synes de var nydelige. Skulle likt å prøvd krumkaker med og uten potetmel samtidig for å finne ut forskjellen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes de med potetmel i oppskriften er de aller beste, alle de gode gamle oppskriftene inneholder potetmel. Det er ikke noen ny fiks ide en moderne kokk har funnet på.

Men den svenske kokken på VGTV er jo helt på jordet, han smører jernet i stedet for å ha smøret i røra så krumkakene blir fettete og lite sprø. Du ser at han former dem etter steking men at de siger sammen etterhvert.

Skrevet

Potetmelet er med på å gjøre de sprø, og at sprøheten holder seg.

Jeg har også teste ut mange forskjellige oppskrifter, men de med potetmel er klart best etter min smak.

Cognac i røra er også et must :)

• Liker 1
Skrevet

Har laget krumkaker med potetmel og cognac, og de ble gode! :)

Er det sprøheten som er poenget med all slags bakst der potetmel er med? Fant nettopp en oppskrift på havrekjeks med potetmel også skjønner dere.

TS

Skrevet

Ja, potetmel brukes for å gjøre kakene sprøere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...