Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å stryke på en materoppgave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal til for å stryke på en materoppgave?

Du får ikke lov å levere noe som står til stryk. Du har da vel veileder?Snakk med vedkommende.

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Veilederen din ville helt sikkert sagt det til deg hvis du stod i fare for å stryke. Før du leverte, altså. :)

Det er vanskelig å si noe sikkert om hva som skal til for å stryke, siden ulike masteropplegg har ulike formelle krav, og det kommer helt an på oppgaven i seg selv ellers. Finner du ikke en mal over formelle krav et sted på nettsiden til lærestedet ditt da?

Skrevet

Du har vært masterstudent i to år (sannsynligvis), og vet ikke engang hvilke krav som stilles, eller hva veiledere eller oppdragsgivere gjør?

Good game.

• Liker 1
Skrevet

Du skal bomme grundig for å stryke - og din veileder skal ha gjort deg oppmerksom på om du er i nærheten av dette. Jeg har vært sensor på mange masteroppgaver med varierende kvalitet - men har ennå til gode å stryke noen.

Skrevet

Jeg ser for øvrig ikke poenget med å gå videre til master med mindre man aspirerer til karakter => C. Seriøst, tror du en arbeidsgiver blir blid hvis du har E eller D på masteroppgaven?

Skrevet

Jeg ser for øvrig ikke poenget med å gå videre til master med mindre man aspirerer til karakter => C. Seriøst, tror du en arbeidsgiver blir blid hvis du har E eller D på masteroppgaven?

I mange fagmiljøer blir det delt ut veldig mange gode karakterer på masteroppgaver i forhold til resten av studiet. Innen naturvitenskapelige fag er det over 50 % A og B på oppgavene, mens karakterfordelingen i resten av studieløpet er normalfordelt. Dette er noe som blir diskutert ganske seriøst nå - om man skal bruke hele karakterskalaen også i bedømming av masteroppgaver. På mange studier er det krav om å ha C i snitt fra bacheloren, men for å få skilt mellom de virkelig gode og de mer gjennomsnittlige (og svake) studentene, bør en jo kanskje bruke mer enn C-A som karakter underveis i masterstudiet også. Dessuten er det å skrive en så stor oppgave en ganske annerledes og større jobb for mange enn det de er vant med fra tidligere i studiet med klare krav til måloppnåelse etc, og noen roter det til underveis i skrivinga, men leverer for å bli ferdige. Ikke alle har mulighet (pga regler ved instituttet) for å utsette til de har finpusset oppgaven i årevis. For å stryke må en imidlertid ha bommet relativt grovt, ha lagt seg på altfor lavt nivå, rotet seg bort fra problemstillingen, plagiert eller ha store feil i referanselista.

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Du har vært masterstudent i to år (sannsynligvis), og vet ikke engang hvilke krav som stilles, eller hva veiledere eller oppdragsgivere gjør?

Good game.

Så du har studert lenge nok til å vite hvordan et masterløp fungerer, likevel har du enda ikke skjønt at noen studenter får (ofte ubegrunnede) dommedagstanker når det nærmer seg tid for sensur? Good game.

Seriøst, tror du virkelig at et spørsmål på et forum trenger å være et bilde på hvilke ambisjoner en student har? Hvis du er en student med gode karakterer så er det bra for deg og godt jobba, det kan ingen si noe på. Men kunnskapen, masteroppgaven eller ambisjonene til TS vet du vel ingenting om. Jeg ser for øvrig ikke hvordan dette svarer på spørsmålet til TS.

Dere har jo rett til å tenke eller svare hvordan dere vil. Men det har jammen jeg og! Håper det går bra med oppgaven, TS! :)

• Liker 1
Skrevet

Vet da om flere studenter som har fått jobb nå, og da har ikke sensuren på høstens eksamener falt, og oppgaven skal ikke leveres før i juni neste år. Så jeg tror disse karakterene er litt opphauset, i hvertfall i noen yrker.

• Liker 4
Skrevet

Så du har studert lenge nok til å vite hvordan et masterløp fungerer, likevel har du enda ikke skjønt at noen studenter får (ofte ubegrunnede) dommedagstanker når det nærmer seg tid for sensur? Good game.

Seriøst, tror du virkelig at et spørsmål på et forum trenger å være et bilde på hvilke ambisjoner en student har? Hvis du er en student med gode karakterer så er det bra for deg og godt jobba, det kan ingen si noe på. Men kunnskapen, masteroppgaven eller ambisjonene til TS vet du vel ingenting om. Jeg ser for øvrig ikke hvordan dette svarer på spørsmålet til TS.

Dere har jo rett til å tenke eller svare hvordan dere vil. Men det har jammen jeg og! Håper det går bra med oppgaven, TS! :)

Takk for oppuntring! Skal levere i morgen og er dødsnervøs...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...