AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Slik jeg har forstått det er det bare de som tror som kommer til himmel/paradis uavhengig religion. Men da er det jo slik at de som f.eks vokser opp som "stammar" i andre steder av verden, der de ikke har fått høre om religion ikke har sjans til å få et liv etter døden? Jeg forstår virkelig ikke..... Noen som kan forklare?
Shalimar Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Alle religioner tror jo at de som ikke tror på samme religion som dem selv, har feil religion og ender opp i helvete. Men tro på hva? Gud? Det er jo mange stammefolk som tror på Gud. Grunnen til at det er sånn er jo hele vitsen med religion. Dersom noen kunne bevise at helvete ikke fantes, ville alle ha gitt mer blaffen. 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Har du ikke sett South Park ? Bare Mormonere kommer til himmelen.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Hva er "stammar"? En som stammer? 1
Sweet77 Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Alle religioner tror jo at de som ikke tror på samme religion som dem selv, har feil religion og ender opp i helvete. Men tro på hva? Gud? Det er jo mange stammefolk som tror på Gud. Grunnen til at det er sånn er jo hele vitsen med religion. Dersom noen kunne bevise at helvete ikke fantes, ville alle ha gitt mer blaffen. Innbakt i de ekstreme religionensvariantene ligger også misjoneringsplikten - misjoner og overbevis de "vantro", eller end opp i helvete. Og "har du virkelig prøvd alle midler"? For har du ikke prøvd godt nok, så stakkars deg... Ikke rart det blir krig i verden, når så mange forskjellige grupperinger er overbevist om at akkurat de sitter med nøkkelen til himmelen... 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #7 Skrevet 22. desember 2011 Hvis det finnes en himmel tror jeg nok fler en du aner kommer dit. Jeg er selv kristen og forventer å se mine ikke-kristne venner der . En annen ting er selvfølgelig om man tar avstand fra Gud og ikke vil han noe med h#n å gjøre. Man kunne saktens også diskutert hva himmel og helvete egentlig er for noe. Kanskje himmel enkelt og greit er det samme som fred i sjelen og hvile, men helvete er fravær fra Gud og et evig mørke. Vi finner tidsnok ut av det alle mann uansett om vi vil eller ikke.
Yoshi Skrevet 22. desember 2011 #8 Skrevet 22. desember 2011 Er ikke kristen selv, men min favoritt historie fra bibelen er parabelen om den gode samaritaner. En som kjenner loven spør Jesus hva som skal til for å bli frelst. Jesus svarer at du skal elske Gud høyere enn deg selv og elske din nabo som deg selv. På spørmålet om hva han mener med sistnevnte, forteller han om den gode samaritaner. (går ikke inn på selve historien) Og med det sier han faktisk at samariataneren vil bli frelst, selv om han ikke er døpt, ikke går i kirken og ikke er kristen. Men han har et godt hjerte og behandler sin fiende med medmenneskelighet i motsetning til den jødiske presten og levitten som fulgte alle regler, men glemte hjertet. Mange kirker ser ut til å glemme dette. Men til deres forsvar så vil de ha medlemmer, og med det penger og makt. Derfor liker jeg ikke religion. Jeg tror det beste er å lytte inni seg selv for å finne det man tror er riktig, isteden for at andre skal fortelle deg hva som er riktig for deg å tro. (Skulle det da finnes en Gud, tror jeg neppe vedkommende lar deg brenne. Da er han ikke mye Gud, i mine øyne.) Til tross for at Jesus sa at en samaritaner kan bli frelst, mener mange at de som ikke får høre om Gud, heller ikke får leve med Gud i etterlivet. Tenker på mormonerne her siden Corto maltese nevnte dem (jepp, har sett south park ). De misjonerer jo over en høy sko, nettopp for at flest mulig skal få høre om "vår himmelske far". De blir gjerne fortalt historier om at de nok har hatt sjelevenner i "førlivet" som ikke er så heldig å få vokse opp med en mormonsk familie. De må derfor dra ut på misjon for å finne disse og fortelle dem om den rette kirke. I kulissene så bringer hvert enkelt medlem i kirken titusenvis av kroner. (10% av inntekt + undertøy og fritid). Digresjon: mormonere er flotte de, men vil vi egentlig havne i evigheten sammen med dem? (i south park trivdes Saddam litt for godt i helvete, så han ble sendt til himmelen sammen med mormonerne) 1
Gjest UngKalven Skrevet 22. desember 2011 #9 Skrevet 22. desember 2011 De bare prøver å lure deg til å "joine" religion sin. Det er ingen som kommer til "himmelen". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå