Gå til innhold

Katt på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal vi ut og fly for første gang! Hva bør jeg tenke på? Hva bør jeg passe på? Må jeg være tidligere ute enn vanlig? Takk for alle tips! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkerhetskontrollen kan være litt styr om pus ikke er glad i buret sitt. På Gardermoen fikk jeg beskjed om å ta ut pus, da jeg sa det var uaktuelt(hadde aldri fått henne nedi igjen) så undersøkte de rundt.

Skrevet

Må de gjennom maskinen..? Jeg har aldri hatt han med på flyreise, men han ligger i det lille buret sitt om dagen og leker i det. Tenkte det var greit at han var vant til å være rundt det også, ikke bare forbinde det med reise.

Jeg tror ikke jeg skal ta han ut. Da får de løpe etter han på flyplassen :ler:

Skrevet

Nei, de undersøker buret/bagen med sånn håndmetalldetektor, derfor de ba meg ta ut pusen. Tror vekteren var litt redd, men jeg var bestemt på å ta henne ut var uaktuelt.

Pusen min HATER bilkjøring, misliker tog og synes fly var helt topp.

Skrevet

jobber selv på gardermoen,så pus er ingen problem..for de som har en rolig pus(som bare henger på armen når de blir tatt ut av buret),så er det det beste..for da får vi scannet buret..men hvis ikke bare bruker vi noe som heter sniffelapp...det er bare en liten lapp som dras over for å se om den plukker med seg noen sporstoffer av forskjellige slag...så nei de sendes ikke gjennom røntgenmaskinen.. :fnise:

Skrevet

:ler: Det var enda godt! Jeg tror ikke pus hadde likt det.

Hvordan er det på flyet med katter? Mjauer deres? Er redd for at pus skal bråke :)

Skrevet

noen skriker litt..men ikke voldsomt..de roer seg så lenge eieren er i nærheten stortsett..verre med hundene som er helt alene i lasterommet

Skrevet

Har reist med katt på fly to ganger... Den første gangen ga jeg katten tabletter jeg fkk til den hos dyrlegen, men det virka som hun tålte det så sårlig, og var helt forferdelig å se på henne når hun "våknet" opp igjen...rullet rundt på en syk måte, stakkars. Hun kjauet ikke på flyet da. Andre gangen hadde jeg henne med uten bedøvelse, hun mjauet litt.....og bæsja skikkelig etter ca 5 minutt - Dere kan tro jeg var flyets mest populære passasjer :fnise:

Dette er jo noen år siden, men den gangen måtte jeg faktisk sende katten med buret gjennom røntgen maskinen, det gikk bra det, men vet ikke hvordan det gjøres nå. Det kan være lurt å ringe før du skal reise å si ifra en gang til at du skal ha med deg katten, jeg måtte kjøpe egen "billett" til min, kostet ca 350 kr da, men mener jeg har hørt at dersom noen er sterkt allergisk får man ikke ha med katten, så det er jo fint at det er registrert på navnet ditt at den skal være med :)

Skrevet

Jeg sendte deg noen tips i går, men jeg vet ikke om de kom fram?

Lykke til på turen :smilyblomst:

Skrevet

Jeg leste det nå! Har svart :jepp:

Jeg har registrert katt på flyet med en gang jeg bestilte, og det var gratis. Jeg ringte med en gang rett etterpå. De bekreftet at det var ingen allergikere.. eller, kjæresten til venninna mi som skal reise med meg er kjempeallergisk, men jeg bor med henne, så han er med pus dagen lang :)

• Liker 1
Skrevet

Da er vi på vei, på flybussen. Han har gitt fra seg to mjau, så jeg la over teppet. Og da ble det rolig. Jeg har hjertet i halsen - prøver å holde meg rolig for han :)

Skrevet

Hvordan gikk flyturen? :) Vurderer å ta med innekatten våres på ferie :sjenert:

Skrevet

Hvordan gikk flyturen? :) Vurderer å ta med innekatten våres på ferie :sjenert:

Det gikk veldig bra. Han var kjempeflink!

Jeg måtte ta han ut i sikkerhetskontrollen. Jeg trodde det kom til å være dråpen som fikk der til å renne over, men han satt trygt i matmors armer og tittet litt nysgjerrig og redd rundt seg. Alle synes han var så søt, men jeg lot ingen røre han. På flyet var han stille som en mus. Han prøvde dog å rømme en gang når flyet lettet. Han stakk hodet ut av bagen, så jeg måtte presse han ned mens vi lettet. Han skulle titte ut når denne bråkete, store maskinen tippet over ende. Etter det var det rolig igjen helt til vi kom fram.

Det er hvertfall et meget godt tips å ha på sele. Jeg følte kontrollen jeg hadde over situasjonen lå i båndet. Hvis han skulle fått panikk, så hadde jeg ikke trengt å jakte på han gjrnnom hele flyplassen. Og de bagene er ikke særlig til å stole på, hvertfall ikke den jeg fikk anbefalt av dyrebutikken. Han kunne lett komme seg ut ved å presse opp glidlåsen. Jeg flyr gjerne med han igjen. Ser for meg det er mye mindre stress med de to-tre intensive timene enn åtte timer på tog!

:jepp:

• Liker 1
Skrevet

Så bra at det gikk så fint da :) Hadde du den ute av buret i løpet av flyturen da, siden du hadde sele på?

Skrevet

Så man kan ha katter med seg inn i kaninen men ikke hunder? Eller kan man ha små hunder eks. Valp som passer inni et kattebur inn i kaninen?

Skrevet

Katten må være i buret under hele flygingen, men han stakk hodet opp og ville ut, og da var jeg takknemlig for sele. Mange av de bagene er det ikke veldig god patent på når katten kan presse opp glidlåsen. Hvis jeg ikke hadde sett det, hadde han prøvd å rømme og gjemme seg sikkert. Greit å ikke ha en løs katt på flyet. Det kom veldig godt til nytte gjennom sikkerhetskontrollen - det føltes godt å ha kontroll når jeg måtte ta han ut av bagen og bære han gjennom metalldetektoren. Jeg syns det var fint da jeg aldri har reist med han før!

Man kan ha små hunder i kabinen. Det er bur for katt/hund som er godkjent. Kravet er at det skal være god plass til at dyret skal kunne bytte stilling, samt at bunnen er vanntett og fast.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...