AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Er det noen vits i å kjøpe bolig som student, og ha avdragsfrihet på lånet frem til etter studiene? Sitter man igjen med noe mer da, enn hvis man leier? Sammen med foreldre kan jeg nok få lån, men jeg ønsker å komme inn i boligmarkedet selv, ikke å leie av dem. Da kan de være med som ansvarlige for lånet, mens jeg er den som betaler. Jeg betaler langt mer i husleie nå enn de månedlige renteinnbetalingene på lånet eventuelt ville blitt, samt at boligen har perfekt beliggenhet i forhold til studiestedet. Så kommer jo andre faste utgifter som strøm, internett/tv, kommunale avgifter osv. i tillegg, men fortsatt blir det mindre for renter + dette enn hva jeg må betale for å leie. Hvorfor kjøper folk egentlig bolig med avdragsfrihet på lånet? Er det for å sikre seg drømmeboligen når den er til salgs, eller har det noen andre (økonomiske) fordeler i det lange løp? Det beste er vel uansett hvis man betaler avdrag fra starten av.
Gjest Wei Wei Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Om jeg var deg så skulle jeg tenke på boligens beligenhet i forhold til jobben, evt transport og ikke til studieplassen. Du skal jo ikke studere for evig. Sett deg ned og skriv alt på papiret. Leieutgifter, transportutgifter hvis du bor der Er det noe mer i tilleg? mot Boliglån renter (selv om jeg menre det er bare dumt å ikke betale ned selve boliglånet) Strøm Nettleie Fellesutgifter Kommunale utgifter Bolig-, innboforsikring Må noen repareres? Må du kjøpe møbler? Passer det å ha disse utgiftene nå? Internett Tv-lisens og tv kanaler Noen av de utgiftene man har med egen bolig er allerede inkludert i prisen da man leier. Jeg var selv overrasket hvor mange utgifter en egen bolig krever. Endret 18. desember 2011 av Wei Wei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå