AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Jeg har, som overskriften tilsier, eksamen i anatomi i begynnelsen av januar. På grunn av en stressende høst med flytting, flere eksamener og i tillegg en deltidsjobb, har jeg ikke fått lest så mye som jeg planla å gjøre. Jeg er heller ikke en typisk forelesningsstudent- jeg lærer ofte bedre av å lese selv, løse oppgaver og lage tankekart. Jeg har derfor ikke vært på alle forelesningene, og blir litt stresset rett og slett. Redd for at jeg har gått glipp av for mye til å kunne ha en sjanse. De siste ukene har også vært ganske tøffe, jeg føler at jeg aldri får en skikkelig pause "mellom slagene". Så fort en eksamen er unnagjort, er det en ny i vente som krever like mye lesing. I tillegg stiller jeg høye krav til meg selv. Så for meg er det ikke nok å stå, jeg vil helst ha minst karakteren B. Kjipt egentlig, for jeg blir litt sliten i hodet av det. Jobben jeg har er også ganske krevende. Jeg har et salgsbudsjett som jeg skal klare med god margin hver måned. Mye å holde seg oppdatert på, og jeg har etterhvert blitt ganske jobblei. Jobben blir av og til prioritert fremfor skolearbeid, noe jeg helst vil unngå. Men det er ikke alltid like lett. Jeg slutter i denne jobben etter januar neste år. Men frem til da har jeg rundt fire vakter hver uke, og det hele virker litt overveldende egentlig. Får ikke juleferie i år, og det er litt demotiverende. Derfor lurer jeg på om noen der ute er/har vært i en lignende situasjon, og om dere har noen tips til meg for å holde motet oppe og disponere tiden jeg har igjen på en best mulig måte. Setter stor pris på svar! Og god jul :-)
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Høres ut til at vi har litt samme studieteknikk, da jeg hadde anatomi eksamen (hadde itillegg fysiologi og biokjemi i samme eksamen). Jeg leser mye bedre på egnhånd, og var borte nesten alle forelesningene. Jeg hadde en rutine, hvor jeg leste den siste timen før jeg la meg. La alt inn i ulike systemer, og fokuserte på et system av gangen. Leste pensum og på tankekartet, og stikkord lagde jeg meg underveis (hver eneste gang). Og etter jeg hadde lagt meg så måtte jeg gjenta alt jeg husket (inne i hodet selvfølgelig) før jeg kunne sove. Den siste uken før eksamen, leste jeg bare på tankekartene og skrev stikkord ut fra det jeg husket, og var det noe jeg følte hadde glemt slo jeg det opp og la det inn. Da jeg gjorde ting som ikke trengte alt for mye hjernekapasitet, eks jogging. Så tenkte jeg igjennom det jeg husket generellt. Dagen før eksamen var fridag, for jeg tenker sånn at det man ikke har lært seg til da, lærer man iallefall ikke på en dag. Ikke sitt å les over lenger tid, for sitter man og konser i 5 timer, så vil de første 3 timene bli borte uansett. Små bolker gjør at man lettere husker det man har lest. Tankekart er glimrende, og da man har lest store deler flere ganger, så trenger man ikke annet enn tankekartene er min erfaring. Jeg fikk selv A på min, og jeg jobbet 75 % i leseperioden. Håper du skjønte noe av dette.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Jeg synes det høres ut som du har en god arbeidsmetode som bør passe bra til den type eksamen. Anatomi er jo et ganske visuelt fag, hvor det er lettere å huske om du skriver og tegner strukturer etc, og jeg tror det hadde vært veldig begrenset hva jeg hadde fått med meg etter forelesninger. Begynn gjerne med det mest sentrale (de overordnete store strukturene) og jobb deg ned på detaljnivå etter hvert, for hvert "tema" (blodomløp, skjelett, lymfesystem, muskler, nerver etc). Sett deg ned noen timer hver fridag, evt før eller etter jobb også, men du bør unne deg en fridag i uka også, synes jeg. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå